Νέα τροπή παίρνει το σκάνδαλο της Volkswagen, καθώς η Κομισιόν φέρεται να γνώριζε για τη χρήση λογισμικού που παραποιεί τις εκπομπές ρύπων τουλάχιστον από το 2013, ωστόσο, δεν προέβη στις απαραίτητες ενέργειες.
Αυτό υποστηρίζουν ότι αποκαλύπτουν οι Financial Times, οι οποίοι επικαλούνται έκθεση από το Ερευνητικό Κέντρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία αξιωματούχοι προειδοποιούν για τους κινδύνους που εμπεριέχουν τέτοιες συσκευές αναστολής.
Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές δεν κατάφεραν να «προλάβουν» το σκάνδαλο, παρά το γεγονός ότι ανάλογη τεχνολογία είναι παράνομη στην Ευρώπη από το 2007. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δηλώνουν στους FT ότι δεν έψαξαν συγκεκριμένα για τέτοιες συσκευές και δεν γνώριζαν εάν κάποια από τις εθνικές αρχές είχε εντοπίσει κάτι ανάλογο.
Σύμφωνα με την έκθεση του Κοινού Ερευνητικού Κέντρου τα πετρελαιοκίνητα οχήματα θα έπρεπε να ελέγχονται στον δρόμο και όχι σε εργαστήρια. Οι συσκευές θα μπορούσαν ακόμη να «ενεργοποιήσουν, να τροποποιήσουν, να καθυστερήσουν ή να απενεργοποιήσουν συστήματα ελέγχου των ρύπων».
«Ο έλεγχος στον δρόμο θα μπορούσε να διασφαλίσει ότι η χρήση των συσκευών/λογισμικών αυτών θα μειωνόταν όσο περισσότερο μπορούσε».
Πετώντας το μπαλάκι…
Ήδη από το 2007 (όταν και απαγορεύθηκε η χρήση συσκευών αναστολής) η Ε.Ε. έχει προσπαθήσει να περάσει σχετική νομοθεσία ώστε να ελέγχονται τα πετρελαιοκίνητα σε «φυσικό» περιβάλλον, σημειώνοντας ότι οι δοκιμές στον δρόμο θα μπορούσαν να ανασχέσουν τα αποτελέσματα του παράνομου λογισμικού.
Ωστόσο, περιβαλλοντικές οργανώσεις και μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχουν διαμαρτυρηθεί πως οι μεταρρυθμίσεις αυτές έχουν καθυστερήσει τα τελευταία οκτώ χρόνια με κύριο υπαίτιο το πανίσχυρο λόμπι του πετρελαίου (diesel).
Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου Volkswagen, πάντως οι ευρωπαϊκές αρχές πετούν εδώ κι εκεί τις ευθύνες. Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι δεν έχει καμία δύναμη ώστε να επιβάλει στις εθνικές αρχές τέτοιους ελέγχους. Η Γερμανία, πάντως, απάντησε σημειώνοντας ότι δεν υπήρχε καμία συμφωνημένη, μέσω της Κομισιόν, μέθοδος για να αποτραπεί η χρήση παράνομου λογισμικού.
Την ίδια στιγμή ο Κρίστοφερ Φιέλνερ, Σουηδός βουλευτής, δηλώνει ότι είναι ανεπίτρεπτο να προσπαθούν οι Βρυξέλλες να επιρρίψουν το σύνολο των ευθυνών στα κράτη μέλη.
Μια εκπρόσωπος της Κομισιόν, πάντως, απάντησε πετώντας ξανά το μπαλάκι και δηλώνοντας «ο έλεγχος των εταιρειών και το αν εκείνες συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ζήτημα των εθνικών αρχών».
ΑΠΕ-ΜΠΕ