Η φράση… παιδική χαρά θα λέγαμε ότι ταιριάζει γάντι στην υπόθεση «αυτοκίνητο» στην Ελλάδα. Ένα είδος πρώτης ανάγκης στις σύγχρονες κοινωνίες έχει μετατραπεί σε είδος πολυτελείας και μέσο είσπραξης Εν έτει 2015 το αυτοκίνητο στην Ελλάδα ακόμα θεωρείται είδος πολυτελείας και όχι είδος πρώτης ανάγκης εξωπραγματικών -πολλές φορές- φόρων.
Το zougla.gr ανοίγει τον φάκελο «φορολογία και αυτοκίνητο» και, όπως θα διαπιστώσετε από τα επίσημα στοιχεία που δίνουμε στη δημοσιότητα, η κατάσταση είναι μοναδική στα παγκόσμια χρονικά.
Θα ξεκινήσουμε με τις αλλαγές που έχουν γίνει στη φορολογία από το 2009, οι οποίες έχουν ήδη φτάσει τις 39. Καλά διαβάσατε, δεν έχει γίνει κάποιο λάθος κατά την πληκτρολόγηση του συγκεκριμένου αριθμού. Με λίγα λόγια, κάθε λίγο και λιγάκι οι εκάστοτε υπουργοί με τα επιτελεία τους αποφασίζουν την αλλαγή στον τρόπο φορολόγησης του αυτοκινήτου, προκαλώντας αναστάτωση στον προγραμματισμό των οικογενειών.
Τι γλιτώνουν όσοι δεν πληρώνουν!
Όλα αυτά βέβαια χωρίς ουσία, καθώς στοιχεία δείχνουν πως θα μπορούσαν τα χρήματα που εισρέουν στα κρατικά ταμία να είναι πολύ περισσότερα αν όλα γίνονταν με τάξη και τήρηση της νομοθεσίας.
Κανένα ανταποδοτικό όφελος δεν έχει ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου που πληρώνει τέλη και φόρους…Τελικά, αποδεικνύεται πως όποιος δεν πληρώνει πέφτει στα μαλακά και όποιος είναι συνεπής απέναντι στις υποχρεώσεις του συνεχίζει να καταβάλλει ποσά που σε άλλες χώρες θα ανάγκαζαν τους ιδιοκτήτες να κινηθούν νομικά ενάντια στο κράτος.
Όπως θα παρατηρήσετε από τη σχετική λίστα που δημοσιεύει το zougla.gr, το 2009 υπήρξαν 7 αλλαγές, το 2010 φτάσαμε στις 14, το 2011 στις 6, το 2012 είχαμε μόλις… μία, 5 το 2013, 4 το 2014, και φέτος μέχρι τον Αύγουστο είχαν γίνει 2 αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς.
Θέλεις να αγοράσεις αυτοκίνητο, αλλά δεν έχεις χρήματα
Αναλύοντας τα δεδομένα, φαίνεται πως ξεκάθαρος στόχος είναι η αύξηση των τελών κυκλοφορίας, η καθιέρωση φόρου πολυτελούς διαβίωσης για ιδιοκτήτες οχημάτων που εφοδιάζονται με μεγάλους σεΥπάρχουν περιπτώσεις όπου ένα μεταχειρισμένο αξίζει 5.000 ευρώ και οι ετήσιοι φόροι ξεπερνούν τα 6.500 ευρώ χωρητικότητα κινητήρες, και γενικότερα η οικονομική ασφυξία όσων έχουν στην κατοχή τους οχήματα…
Από την άλλη, πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να μην επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας, ωστόσο η αγορά τους για τη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων είναι απαγορευτική, καθώς λεφτά… δεν υπάρχουν.
Μέσα σε όλη αυτή την αναστάτωση και την ανυπαρξία σοβαρού πλαισίου, θα πρέπει να προσθέσουμε και την καταβολή υψηλού τιμήματος διοδίων, με την οποία επιβαρύνονται οι ιδιοκτήτες οχημάτων για να μετακινηθούν πολλές φορές από τη δουλειά στο σπίτι ή στο σχολείο των παιδιών τους.
Τι θα γίνει με τα τέλη κυκλοφορίας;
Στις συνεχείς αλλαγές της φορολογίας έρχεται να προστεθεί και η έντονη φημολογία των τελευταίων ημερών σχετικά με την αλλαγή στα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων
Επειδή το Κράτος δεν μπορεί να επιβάλει τον νόμο κυνηγά τους νομοταγείς πολίτες, που καλούνται να πληρώσουν κι άλλο…να πληρώσουν από τον επόμενο μήνα. Ωστόσο και αυτή τη στιγμή όλα βρίσκονται στον αέρα, καθώς κανείς δεν γνωρίζει τι θα ισχύει και κανείς δεν μπορεί να προγραμματίσει το… αύριο.
Πριν βγάλει ο καθένας τα δικά του συμπεράσματα, να επισημάνουμε πως όταν πωλείται ένα καινούριο αυτοκίνητο ο πελάτης καταβάλλει τον αντίστοιχο ΦΠΑ και τους… λοιπούς φόρους.
Έχοντας, λοιπόν, πληρώσει ένα υψηλό ποσοστό από το κόστος ενός καινούριου οχήματος και κάνοντας τον προγραμματισμό που χρειάζεται για τη συνέχεια, έρχεται ύστερα από λίγο το Κράτος από το… διπλανό παραθυράκι και ζητά κι άλλα.
Πολύ απλά, δεν υπάρχει το απαραίτητο πλαίσιο προκειμένου να στηριχτεί ο πελάτης, ακόμα και οι επιχειρηματίες που θέλουν να επενδύσουν στον κλάδο, με αποτέλεσμα την τελευταία πενταετία να έχουν βρεθεί στον δρόμο σχεδόν 60.000 εργαζόμενοι, χωρίς να ανοίξει μύτη.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ / ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ (2009-2015)
ΕΤΟΣ 2009
Απρίλιος
Μείωση Τέλους Ταξινόμησης κατά 50%
Ιούλιος
Επιβολή ειδικού ετήσιου φόρου στα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα πλέον των 1.929 κ.εκ.
Αύγουστος
Επαναφορά πλήρους Τέλους Ταξινόμησης
Σεπτέμβριος
Αλλαγή τρόπου υπολογισμού τελών κυκλοφορίας / κύμανση με βάση τις Euro
Σεπτέμβριος
Έναρξη απόσυρσης για επιβατικά και φορτηγά
Νοέμβριος
Τροποποιήσεις (αυξήσεις / μειώσεις) στα ποσά των ως άνω νέων τελών κυκλοφορίας
Νοέμβριος
Διακοπή της απόσυρσης
ΕΤΟΣ 2010
Φεβρουάριος
1η αύξηση ΕΦΚ καυσίμων
Μάρτιος
1η αύξηση ΦΠΑ σε 21%
Μάρτιος
2η αύξηση ΕΦΚ καυσίμων
Μάρτιος
Επιβολή φόρου πολυτελείας στην αγορά καινούριων αυτοκινήτων
Απρίλιος
Επιβολή τεκμηρίων από τη χρήση των αυτοκινήτων, αρκετά υψηλότερων από το κόστος χρήσης
Απρίλιος
Επιβολή φορολογητέου εισοδήματος από τη χρήση εταιρικού αυτοκινήτου
Απρίλιος
Κατάργηση πλήρους έκπτωσης (κατά 100%) στα μισθώματα ενοικίασης αυτοκινήτων
Μάιος
2η αύξηση ΦΠΑ, σε 23%
Μάιος
3η αύξηση ΕΦΚ καυσίμων
Μάιος
2η αύξηση φόρου πολυτελείας
Σεπτέμβριος
Νέα, υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας, παράλληλα με την ενσωμάτωση του ειδικού ετήσιου φόρου
Σεπτέμβριος
Τέλη κυκλοφορίας, για τα εφεξής ταξινομούμενα αυτοκίνητα, με βάση τις εκπομπές CO2
Δεκέμβριος
Νέα απόσυρση για τα επιβατικά αυτοκίνητα (με δίμηνη καθυστέρηση εφαρμογής)
Δεκέμβριος
Τροποποίηση κλιμακίων φόρου πολυτελείας
ΕΤΟΣ 2011
Μάρτιος
Συμπερίληψη στην απόσυρση των ελαφρών φορτηγών κάθε τύπου
Ιούλιος
Αύξηση / διπλασιασμός των ήδη υψηλών τεκμηρίων
Ιούλιος
Αύξηση των τελών κυκλοφορίας
Ιούλιος
Επιβολή έκτακτης εισφοράς στα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα πλέον των 1.929 κ.εκ. / αύξηση ΕΦΚ στο LPG
Αύγουστος
Επιστροφή ΤΤ σε τελωνισμό με καταβολή ολόκληρου του ΤΤ, εφόσον το όχημα έχει ταξινομηθεί με απόσυρση
Δεκέμβριος
Παράταση εφαρμογής της απόσυρσης μέχρι 20/12/2012
ΕΤΟΣ 2012
Νοέμβριος
Αύξηση ΕΦΚ στο υγραέριο
ΕΤΟΣ 2013
Ιανουάριος
Παράταση εφαρμογής της απόσυρσης έως 20/12/2013
Ιανουάριος
Επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης
Ιούλιος
Τροποποίηση τρόπου υπολογισμού πρόσθετου φορολογητέου εισοδήματος για τα στελέχη που χρησιμοποιούν εταιρικά αυτοκίνητα
Ιούλιος
Κατά έναν χρόνο συντομότερη εφαρμογή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης (από 1/1/2012)
Δεκέμβριος
Παράταση εφαρμογής της απόσυρσης έως 20/12/2014
ΕΤΟΣ 2014
Ιανουάριος
Μείωση φορολογίας Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα
Απρίλιος
Τμηματική καταβολή των τελών κυκλοφορίας (υπόλοιπο) για τα εξερχόμενα από ακινησία (μόνο για το 2014)
Απρίλιος
Τα προς εξαγωγή, από ακινησία, αυτοκίνητα δεν θα καταβάλλουν Τέλη Κυκλοφορίας για το έτος της εξαγωγής
Δεκέμβριος
Παράταση εφαρμογής της απόσυρσης έως 20/12/2015
ΕΤΟΣ 2015
Μάιος
Τμηματική καταβολή των τελών κυκλοφορίας (υπόλοιπο) για τα εξερχόμενα από ακινησία (μόνο για το 2015)
Αύγουστος
Αύξηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα άνω των 2.500 κ.εκ. από 10% σε 13%
ΣΥΝΟΛΙΚΑ 39 ΑΛΛΑΓΕΣ
zougla.gr