Ειδήσεις

Αγνοια κινδύνου στις διαδικτυακές πληρωμές

Από τη «φουρτούνα» της σύγχρονης ψηφιοποίησης, όπως όλα δείχνουν, δεν γλιτώνει κανείς. Ούτε καν βασικές έννοιες οι οποίες πλέον ισορροπούν σε τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στην πραγματική και την ηλεκτρονική τους υπόσταση. Λίγο η τάση της σύγχρονης εποχής, λίγο τα capital controlls, στον ψηφιακό κόσμο έχουν περάσει για τα καλά και οι πληρωμές.

Παρά το γεγονός όμως ότι η δυνατότητα αυτή είναι σε θέση να μας λύνει τα χέρια και να απελευθερώνει τον πολύτιμο χρόνο μας, μπορεί να μας παγιδεύσει σε ανεπιθύμητες καταστάσεις, σε περίπτωση που δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των προσωπικών μας δεδομένων που «πλέουν» στον ωκεανό της πληροφορίας με πολλούς κακοπροαίρετους «ψαράδες» έτοιμους να αλιεύσουν ό,τι μπορούν.

Προσοχή στις online πληρωμές

Σύμφωνα με νέα μελέτη της εταιρείας ασφαλείας Kaspersky Lab, πολλοί είναι οι χρήστες υπηρεσιών διαδικτυακών πληρωμών οι οποίοι δεν γνωρίζουν ή γνωρίζουν και δεν ακολουθούν βασικούς κανόνες ασφαλείας με αποτέλεσμα να βρίσκονται εκτεθειμένοι σε κάθε είδους απειλές.

Σχεδόν το 50% των χρηστών δεν ελέγχει την αυθεντικότητα μιας ιστοσελίδας προτού προχωρήσει στην εισαγωγή πληροφοριών γύρω από τον τραπεζικό τους λογαριασμό, ενώ περίπου το 30% θεωρεί περιττό το να λάβει οποιοδήποτε μέτρο για την προστασία των ηλεκτρονικών του συναλλαγών.

Στο διαδικτυακό τεστ που πραγματοποίησαν οι ειδικοί του ρωσικού κολοσσού ασφαλείας και περιελάμβανε μια σειρά από πιθανά σενάρια κινδύνου που συναντώνται συχνά κατά τη χρήση του Διαδικτύου (συμπεριλαμβανομένων και online χρηματοοικονομικών συναλλαγών) έλαβαν μέρος συνολικά 18.000 χρήστες.

Συγκεκριμένα, από τους εθελοντές ζητήθηκε να επιλέξουν μία από τέσσερις εικονικές ιστοσελίδες τραπεζών και στη συνέχεια να εισαγάγουν σε αυτήν τα στοιχεία του τραπεζικού τους λογαριασμού. Φάνηκε λοιπόν ότι μόνο το 50% αυτών ήταν σε θέση να αναγνωρίσουν την ασφαλή ιστοσελίδα.

Αυθεντική ή ψεύτικη ιστοσελίδα;

Ενας εύκολος τρόπος εντοπισμού μιας ψεύτικης ιστοσελίδας, υπογραμμίζουν οι ειδικοί, είναι η προσεκτική παρατήρηση του λογότυπου και του ονόματος της εταιρείας, καθώς μικροαλλαγές στο όνομα ενός οργανισμού θα μπορούσαν να παραπέμπουν σε ιστοσελίδα ηλεκτρονικού «ψαρέματος» προσωπικών δεδομένων – γνωστού και ως phishing. Το 5% των συμμετεχόντων επέλεξε ηλεκτρονικές διευθύνσεις χωρίς σωστή ορθογραφία, γεγονός που πάλι υποδείκνυε ψεύτικες και επικίνδυνες ιστοσελίδες.

Από τους εθελοντές ζητήθηκε ακόμη να δηλώσουν ποια μέτρα θα λάμβαναν πριν από την εισαγωγή των προσωπικών τους οικονομικών στοιχείων σε μια ιστοσελίδα, με σκοπό μια διαδικτυακή πληρωμή. Μόνο το 51% ανέφερε ότι επαληθεύει την αυθεντικότητα μιας ιστοσελίδας στην οποία πρόκειται να πραγματοποιήσει κάποια ηλεκτρονική πληρωμή. Το 21% δήλωσε ότι χρησιμοποιεί εικονικό πληκτρολόγιο για να προστατεύσει τους προσωπικούς κωδικούς του από υποκλοπές μέσω κακόβουλου λογισμικού, ενώ το 20% ανέφερε ότι κάθε φορά ελέγχει το σύστημα ασφαλείας που χρησιμοποιεί, το οποίο διασφαλίζει ότι η πληρωμή του δεν κινδυνεύει από κάποια εξωτερική παρέμβαση.

Το 29% δήλωσε ότι θεωρεί περιττή τη λήψη μέτρων όταν βρίσκεται σε ιστοσελίδες μεγάλων και γνωστών εταιρειών, καθώς πρόκειται για σοβαρές επιχειρήσεις οι οποίες προσφέρουν επαρκή προστασία στους χρήστες. Σύμφωνα με την Kasperky Lab ωστόσο, ακόμη και σε αυτές τις περιπτώσεις, ακόμη και ένα καλά «θωρακισμένο» site δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι χάκερ δεν θα βρουν κάποια «τρύπα» στο σύστημα για να παρέμβουν στη διαδικασία πληρωμής, ή ότι μια συσκευή δεν θα «μολυνθεί» από ένα κακόβουλο λογισμικό με στόχο την απόσπαση χρηματικών ποσών.

Μόλις το 11% των εθελοντών ανέφερε ότι θα χρησιμοποιούσε λειτουργίες «ανώνυμης περιήγησης» για να προστατεύσει τη διαδικασία μιας ηλεκτρονικής πληρωμής του. Το 7% θα «καθάριζε» τα δεδομένα της συναλλαγής για να μπερδέψει τυχόν ιούς, ενώ μόλις το 4% θα κατέφευγε σε μια λύση τύπου anonymizer – κατά την οποία αποκρύπτεται η πραγματική διεύθυνση IP του χρήστη αποκρυπτογραφώντας έτσι τις κινήσεις του.

Από τη μελέτη της Kaspersky προέκυψε ακόμη ότι κάποιοι χρήστες είναι εξίσου απρόσεκτοι τόσο στις διαδικτυακές τους συναλλαγές όσο και στις πραγματικές πληρωμές. Βάσει των απαντήσεων των ερωτηθέντων, φάνηκε ότι το 20% δεν έχει πρόβλημα στο να αφήσει την πιστωτική/χρεωστική του κάρτα από τα μάτια του για κάποια λεπτά, όταν π.χ. πληρώνει σε ένα εστιατόριο. Κάτι τέτοιο, υπογραμμίζει η εταιρεία ασφαλείας, θα μπορούσε να επιτρέψει την αντιγραφή των «κρυφών» κωδικών της για περαιτέρω χρήση της.

ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου