Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
«Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ είναι ένα άκρως επικίνδυνο και αντιπαραγωγικό για την εθνική μας οικονομία μέτρο, το οποίο μας επέβαλαν εκβιαστικά οι δανειστές. Δυστυχώς για όσο καιρό χρειαζόμαστε δανεικά από κράτη, λόγω της αδυναμίας μας να δανεισθούμε από τις κεφαλαιαγορές, είμαστε εκτεθειμένοι σε αυτούς τους εκβιασμούς».
Αυτό δηλώνει μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κώστας Χρυσόγονος και υπογραμμίζει ότι η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ δεν συνάδει ούτε με το άρθρο 101 του Συντάγματος αλλά ούτε και με το άρθρο 174 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο την δεσμεύει ώστε να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στις νησιωτικές και διασυνοριακές περιοχές.
Ο κ. Χρυσόγονος τονίζει ακόμη ότι το κλίμα στην Ευρώπη για την Ελλάδα είναι βαρύ εξαιτίας του δανεισμού μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.
“Το πολιτικό κόστος των δανειακών συμβάσεων για τις κυβερνήσεις των κρατών-δανειστών είναι υψηλό, επειδή αντιμετωπίζουν ακροδεξιές και άλλες κραυγές του τύπου «γιατί δίνετε τα χρήματα στους Έλληνες και δεν αυξάνετε τις συντάξεις των Ολλανδών συνταξιούχων;». Υπάρχει πάντα μια σημαντική μερίδα της κοινής γνώμης και της πολιτικής τάξης, σε ορισμένα τουλάχιστον από τα κράτη αυτά, που τείνει «ευήκοα ώτα» σε τέτοιες κραυγές και θα ήθελε να ωθήσει την Ελλάδα σε άτακτη χρεοκοπία”, αναφέρει ο κ. Χρυσόγονος.
Για το μεταναστευτικό ο κ. Χρυσόγονος δηλώνει ότι δεν αρκεί να αναζητούνται τρόποι για την υποδοχή των προσφύγων αλλά πρέπει να βρεθεί λύση ώστε να επικρατήσει ειρήνη στη Συρία.
Η συνέντευξη του κ. Κώστα Χρυσόγονου, αναλυτικά:
• Το μεταναστευτικό πρόβλημα έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις. Υπάρχει πραγματικά βούληση να αντιμετωπιστεί από την Ευρώπη και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;
Αυτή τη στιγμή το ζήτημα δεν είναι γενικά «μεταναστευτικό», όπως το είχαμε γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια σε διαφορετική κλίμακα. Το ζήτημα είναι προσφυγικό, αφού 12 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους στη Συρία λόγω του πολέμου και αναζητούν καταφύγιο με πιθανότερο τελικό προορισμό την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν ξέρω αν υπάρχει πραγματικά βούληση να αντιμετωπιστεί από την Ευρώπη, αλλά το βέβαιο είναι ότι δεν αρκεί να αναζητούμε τρόπους υποδοχής των προσφύγων. Πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση στη Συρία, ώστε να εκριζωθεί το καρκίνωμα του «Ισλαμικού Κράτους» και να επικρατήσει εκεί ειρήνη και σταθερότητα, με τη μία ή την άλλη κυβέρνηση και δομή του κράτους. Τότε οι πρόσφυγες θα μπορέσουν να επιστρέψουν στις εστίες τους με ασφάλεια και να ανοικοδομήσουν την ερειπωμένη πατρίδα τους. Διαφορετικά, ένας τόσο μεγάλος αριθμός προσφύγων, ακόμη και αν καταμερισθεί δίκαια στις ευρωπαϊκές χώρες, θα θέσει σε υπαρξιακή δοκιμασία την ευρωπαϊκή ενοποιητική διαδικασία.
• Πώς κρίνετε τις κινήσεις που έχουν γίνει από την κυβέρνηση για το μεταναστευτικό μέχρι τώρα;
Το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό και δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με τα μέσα που έχει στη διάθεσή της η ελληνική κυβέρνηση. Χρειάζεται πάντως να ασκήσουμε πίεση στους Ευρωπαίους εταίρους ώστε να μας συνδράμουν περισσότερο, οικονομικά και όχι μόνο, για να περιθάλψουμε τους πρόσφυγες που διέρχονται από τη χώρα μας.
• Το μήνυμα ότι οι απαιτήσεις για άρση της προστασίας της α’ κατοικίας των Ελλήνων πολιτών είναι απαράδεκτες έστειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου με τον πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς. Ποιά είναι η άποψη σας για το συγκεκριμένο θέμα;
Πρέπει να προστατευθεί όσο γίνεται περισσότερο η πρώτη κατοικία, χωρίς όμως υπέρμετρη παράταση της εκκρεμότητας με τους δανειστές.
• Με απόφαση που έχει ήδη υπογραφεί καταργήθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στη Ρόδο και σε νησιά των Κυκλάδων και αυξήθηκε το ΦΠΑ στον τουρισμό. Πόσο ανταγωνιστικά θα είναι τα νησιά μετά από αυτό;
Πρόκειται για ένα άκρως επικίνδυνο και αντιπαραγωγικό για την εθνική μας οικονομία μέτρο, το οποίο μας επέβαλαν εκβιαστικά οι δανειστές. Δυστυχώς για όσο καιρό χρειαζόμαστε δανεικά από κράτη, λόγω της αδυναμίας μας να δανεισθούμε από τις κεφαλαιαγορές, είμαστε εκτεθειμένοι σε αυτούς τους εκβιασμούς. Θεωρώ πάντως ότι η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά δεν συνάδει ούτε με το άρθρο 101 του Συντάγματος, που υποχρεώνει τον (Έλληνα) νομοθέτη να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών, ούτε με το άρθρο 174 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο δεσμεύει την τελευταία να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στις νησιωτικές και διασυνοριακές περιοχές. Συνεπώς τα αρμόδια ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια πρέπει να κληθούν να κρίνουν το κύρος των ρυθμίσεων αυτών και ελπίζω ότι θα βρουν το σθένος να τις παραμερίσουν.
• Ποιά είναι η άποψη σας για την δήλωση στην οποία προέβη ο κ. Ν Φίλης για τη γενοκτονία των Ποντίων;
Σύμφωνα με το άρθρο 2 της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για την πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος της γενοκτονίας (ν.δ. 3091/1954) ως τέτοια χαρακτηρίζεται «οιαδήποτε εκ των κατωτέρω πράξεων, ενεργούμενη με την πρόθεσιν ολικής ή μερικής καταστροφής ομάδος, εθνικής, εθνολογικής, φυλετικής ή θρησκευτικής, ως τοιαύτης: α) φόνος των μελών της ομάδος, β) σοβαρά βλάβη της σωματικής ή διανοητικής ακεραιότητος των μελών της ομάδος, γ) εκ προθέσεως υπονολή της ομάδος εις συνθήκας διαβιώσεως δυναμένας να επιφέρωσιν την πλήρη ή την μερικήν σωματικήν καταστροφήν αυτής, δ) μέτρα αποβλέποντα εις την παρεμπόδισιν των γεννήσεων εις τους κόλπους ωρισμένης ομάδος, ε) αναγκαστική μεταφορά παίδων μιας ομάδος εις ετέραν ομάδα». Είναι ιστορικά αδιαμφισβήτητο ότι σε βάρος των Ελλήνων του Πόντου διαπράχθηκαν το 1916-1922 μαζικές δολοφονίες, σωματικές βλάβες κλπ. από τουρκικές στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις, με σκοπό την εξαφάνιση του ελληνισμού από την περιοχή εκείνη. Συνεπώς υπήρξε γενοκτονία των Ποντίων (όπως και των Αρμενίων κ.α.) και η μεταβάπτισή της σε «εθνοκάθαρση», που δεν είναι νομικά ξεκάθαρο σε τι συνίσταται, δεν με βρίσκει σύμφωνο.
• Έχει βελτιωθεί το κλίμα στην Ευρώπη για την Ελλάδα μετά την υπογραφή της συμφωνίας με τους δανειστές;
Έχει βελτιωθεί κάπως, αλλά δεν παύει γενικά να είναι βαρύ, δεδομένου ότι για τρίτη φορά φέτος (οι προηγούμενες ήταν το 2010 και το 2012) καταφύγαμε σε διακρατικό, κατ’ ουσία, δανεισμό μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού σταθερότητας, όπου συμμετέχουν τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης. Το πολιτικό κόστος των δανειακών συμβάσεων για τις κυβερνήσεις των κρατών-δανειστών είναι υψηλό, επειδή αντιμετωπίζουν ακροδεξιές και άλλες κραυγές του τύπου «γιατί δίνετε τα χρήματα στους Έλληνες και δεν αυξάνετε τις συντάξεις των Ολλανδών συνταξιούχων;». Υπάρχει πάντα μια σημαντική μερίδα της κοινής γνώμης και της πολιτικής τάξης, σε ορισμένα τουλάχιστον από τα κράτη αυτά, που τείνει «ευήκοα ώτα» σε τέτοιες κραυγές και θα ήθελε να ωθήσει την Ελλάδα σε άτακτη χρεοκοπία.
• Αισιοδοξείτε για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας μετά και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών; Πόσος χρόνος χρειάζεται ακόμη για να βελτιωθεί η κατάσταση στη χώρα;
Χρειάζεται χρόνος, αλλά κυρίως χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας. Πρέπει να μάθουμε αφενός να προγραμματίζουμε μακροπρόθεσμα και αφετέρου να τηρούμε τους κανόνες τους οποίους θέτουμε, από τη φορολογία ως την πολεοδομία, την οδική κυκλοφορία κλπ. Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας διαχρονικά είναι η αδυναμία ή η απροθυμία μας, ως κοινωνία, να λειτουργήσουμε συλλογικά και σχεδιασμένα, με σεβασμό στο δημόσιο χώρο και τα δημόσια αγαθά.