Της Κύρας Αδάμ
Τα πρωθυπουργικά Tweetάκια- παραπονάκια στο διαδίκτυο αποτελούν μια ατυχή προσπάθεια επαναφοράς στο προσκήνιο του παγίου προβλήματος της παράνομης και παραβατικής συμπεριφοράς και πρακτικής της Άγκυρας στο Αιγαίο σε βάρος των κυριαρχικών και διεθνών αρμοδιοτήτων της Ελλάδας…
Την στιγμή μάλιστα που η Άγκυρα, ως λήσταρχος, παραβιάζει κατάφορα τη διεθνή νομιμότητα του ΟΗΕ και της Σύμβασης του Σικάγο 1944 σε βάρος της ελληνικής κυριαρχίας των ελληνικών νήσων στην περιοχή του Αιγαίου, εντός του FIR Αθηνών, ενώ με ανακοινώσεις της και δίκην χαμαιλέοντα προσπαθεί να βγει από πάνω, παριστάνοντας… το θύμα.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με ανακοίνωση του τουρκικού ΓΕΕΘΑ, η Άγκυρα «διαμαρτυρήθηκε» διότι στις 25 Νοεμβρίου 2015 και ενώ 6 τουρκικά F-16 πετούσαν στο Βορειανατολικό Αιγαίο «σε εκπαιδευτική πτήση» αυτά «παρενοχλήθηκαν» από ελληνικά F-16. Ωστόσο η Άγκυρα επιμελώς απέκρυψε ότι τα 6 τουρκικά F-16 παραβίασαν την ελληνική κυριαρχία στη Σαμοθράκη. Επίσης απέκρυψε ότι τα τουρκικά F-16 δεν εκτελούσαν εκπαιδευτική πτήση, αλλά κατ’ ελάχιστον, άσκηση συνδυασμένης πολεμικής αποστολής αεροπορικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την επιτελική ορολογία του ΥΕΘΑ.
Και τούτο διότι τα 2 τουρκικά F-16 ήταν οπλισμένα με βλήματα αέρος – αέρος και σε ρόλο πολεμικής αεροπορικής προστασίας των άλλων 4 F-16. Παραλλήλως η Άγκυρα βάφτισε αυθαιρέτως «εκπαιδευτική πτήση» την πτήση των 6 F-16, ενώ ήταν άσκηση που απαιτεί σύμφωνα με τον ICAO την έκδοση διεθνούς αγγελίας (ΝΟΤΑΜ). Η Άγκυρα έκανε αυτά τα «βαφτίσια» για να μην ζητήσει από την ΥΠΑ Ελλάδας (που είναι υπεύθυνη για το FIR Αθηνών) την έκδοση ΝΟΤΑΜ, έτσι ώστε να μην φανεί ότι η Τουρκία αποδέχεται ότι τον έλεγχο στο Αιγαίο (FIR Αθηνών) τον έχει μόνον η Αθήνα…
Από την άλλη, το υπουργείο Αμύνης, με ανακοίνωση του αναφέρει ότι τα 6 τουρκικά F-16 αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια τακτική, διότι τα 6 τουρκικά F-16 προέβησαν σε 1 παραβίαση του εθνικού εναερίου χώρου και σε 1 παράβαση των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) στο FIR Αθηνών.
Το περίεργο και παράδοξο της ελληνικής αντίδρασης είναι ότι ενώ τα τουρκικά F-16 που παραβίασαν την ελληνική κυριαρχία ήταν 6, όλως παραδόξως το ΥΕΘΑ καταγράφει μόνον μία !! παραβίαση και όχι 6, όσα δηλαδή και τα τουρκικά F-16, τα οποία μάλιστα δεν πετούσαν σε κλειστό σχηματισμό, όπως στις παρελάσεις, αλλά σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους σε τακτικό σχηματισμό μάχης.
Παρατηρείται δηλαδή μία λογική “εκπτώσεων” στις τουρκικές παραβιάσεις από την πλευρά του ΥΕΘΑ, η οποία όπως αποδεικνύεται έχει και συνέχεια και “συνέπεια”.
Αποδεικτικό γεγονός αποτελούν π.χ. οι παραβιάσεις στις 26 Φεβρουαρίου 2015, όταν πάλι 6 τουρκικά F-16, εκ των οποίων και πάλι τα 2 οπλισμένα, προχώρησαν σε 246 παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας, με το ΥΕΘΑ να καταγράφει μόνον 41 και όχι 6×41=246, (λες και στέλνει συμπιεσμένο αρχείο με ένα μόνον e-mail) ενώ τον Αύγουστο 2015, όταν ήταν σε ισχύ το Μνημόνιο Παπούλια – Γιλμάζ, η Άγκυρα προέβη σε περισσότερες από 700 παραβιάσεις, (θέτοντας στα άχρηστα το Μνημόνιο), το ΥΕΘΑ κατέγραψε μόνον 83, με την κυβέρνηση να παριστάνει τον θεατή φιλικού ποδοσφαιρικού αγώνα Ελλάδας-Τουρκίας.
Κατ’ εξακολούθηση λοιπόν, το ΥΕΘΑ έχει αναλάβει κατ’ αποκλειστικότητα την έκδοση των σχετικών ανακοινώσεων, παρακάμπτοντας την ΥΠΑ Ελλάδας, που είναι η μόνη και αποκλειστικώς υπεύθυνη αρχή για τις παραβιάσεις ΚΕΚ. Έτσι στην πράξη, το ΥΕΘΑ καταργεί τις αρμοδιότητες-ευθύνες της ΥΠΑ, που της έχει εκχωρήσει ο ICAO για τις ΚΕΚ και την έγερση της Έρευνας και Διάσωσης στο FIR Αθηνών και, τις αναλαμβάνει το ίδιο το ΥΕΘΑ (Αρμοδιότητες για αναγνώριση αεροσκαφών για παράβαση ΚΕΚ έχει σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο μόνον η ΥΠΑ, η οποία μπορεί να ενεργοποιήσει το σχετικό άρθρο για συνεργασία στρατιωτικών αρχών με τις αρχές εναέριας κυκλοφορίας -ΥΠΑ- και να ζητήσει την συνδρομή του ΥΕΘΑ).
Ωστόσο το παράδοξο και ανησυχητικό είναι ότι η ΥΠΑ δεν έχει ανακοινώσει καμία παράβαση ΚΕΚ, ωσάν τα στρατιωτικά αεροπλάνα να εξαιρούνται από τη Σύμβαση του Σικάγο 1944. Το μπέρδεμα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, καθώς η Άγκυρα ισχυρίζεται ότι τα αεροσκάφη της πετούν κάτω από έλεγχο μόνον των τουρκικών ραντάρ για να μην δίνουν αναφορά στην ΥΠΑ όταν πετάνε μέσα στο FIR Αθηνών.
Το ΥΕΘΑ παραλλήλως, σε καθημερινή βάση στέλνει τις παραβιάσεις-παραβάσεις μαζί με τους σχετικούς χάρτες στο ΥΠΕΞ, το οποίο είναι αποκλειστικώς αρμόδιο να διασφαλίσει την ελληνική κυριαρχία και συμφέροντα σε πολιτικό-διπλωματικό πλαίσιο προς όλους τους διεθνείς οργανισμούς.
Και αυτό γιατί σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο, τα στρατιωτικά αεροσκάφη μιας χώρας απαγορεύεται να πετάνε πάνω από την επικράτεια (territory) άλλης χώρας, επίσης η Συνθήκη της Λωζάννης 1923 απαγορεύει στα ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη να πετούν στην επικράτεια της Ανατολίας και αντιστοίχως στα τουρκικά αεροσκάφη να πετούν στην επικράτεια των ελληνικών νήσων, που σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο αλλά και του ΟΗΕ (απόφαση 1067/1996), είναι ο εναέριος χώρος πάνω από την ξηρά και τα χωρικά ύδατα.
Έτσι, οι παραβιάσεις των τουρκικών F-16 συνιστούν εχθρική ενέργεια και παραβιάζουν το Καταστατικό του ΟΗΕ, τα Σύμβαση του Σικάγο, τις Συνθήκες και όχι μόνον, που αποτελούν τη βάση για περαιτέρω διεθνείς πολιτικές και διπλωματικές ενέργειες.
Αλλά αυτές σε μελλοντικό και “προσφορότερο” (;) χρόνο…