Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
“Πάγια θέση της ΕΣΕΕ είναι η προώθηση των αναπτυξιακών αναγκών των ελληνικών νησιών και η στήριξη της τουριστικής εμπορικής επιχειρηματικότητας. Τα Δωδεκάνησα είναι μία περιοχή με πολύ μεγάλες δυνατότητες και θα προσπαθήσουμε, σε συνεργασία με την οικεία Ομοσπονδία και τους αντίστοιχους Εμπορικούς Συλλόγους, να προωθήσουμε τα αιτήματά τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων”.
Αυτό υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης με αφορμή και τις εκλογές που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Κυριακή 6 Δεκεμβρίου.
“Νικητής των εκλογών αναδείχθηκε το ενωμένο ελληνικό εμπόριο. Η ΕΣΕΕ δεν αρχίζει, συνεχίζει τον αγώνα της για το ελληνικό εμπόριο. Οι εκλογές είναι υπόθεση μιας μέρας, το εμπόριο όμως και η ΕΣΕΕ έχουν διάρκεια”, δηλώνει ο κ. Κορκίδης.
Ειδικά για τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ, ο κ. Κορκίδης υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να ξαναδεί τη λειτουργικότητα του ΦΠΑ στα νησιά και να επανέλθει σε αυτό το καθεστώς.
Σε ερώτηση σχετικά με τις προοπτικές του ελληνικού εμπορίου για το 2016 ο κ. Κορκίδης δηλώνει πως τα στοιχεία της τελευταίας Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου, δείχνουν ότι οι 3 στις 10 ΑΕ και ΕΠΕ και σχεδόν 1 στις 2 ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανό να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους το 2015.
“Κοινή συνισταμένη των προβλέψεων των εμπορικών επιχειρήσεων για το 2016 είναι η απαισιοδοξία και η αβεβαιότητα αφού για πρώτη φορά μία σημαντική μερίδα των επιχειρήσεων αδυνατούν να κάνουν πρόβλεψη για βασικά μεγέθη της επιχείρησής τους”, υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης.
Η συνέντευξη του κ. Βασίλη Κορκίδη, αναλυτικά:
• Αναδειχθήκατε για μια φορά ακόμη στην θέση του προέδρου της ΕΣΕΕ. Αποτελεί επιβράβευση των προσπαθειών που κάνατε στην προηγούμενη θητεία η νίκη στις εκλογές της 6ης Δεκεμβρίου;
Νιώθω ιδιαίτερα συγκινημένος για την εμπιστοσύνη που μου επιδεικνύουν οι συνάδελφοί μου και έχω πλήρη συναίσθηση της ευθύνης για τη συνέχιση των προσπαθειών όλων των προηγούμενων χρόνων που είχαν ως στόχο την καλύτερη δυνατή προώθηση των συμφερόντων των ΜμΕ εμπόρων. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου της χώρας για τη συμμετοχή τους στην εκλογική διαδικασία. Οι προσπάθειες της τελευταίας τριετίας και οι κοινοί αγώνες μας, έπεισαν ότι η αποτελεσματική προάσπιση των συμφερόντων των συναδέλφων μας υπερβαίνει τις πολιτικές μας διαφορές. Κατανοήσαμε ότι η εποχή επιβάλλει έναν νέου τύπου συνδικαλισμό που δεν θα είναι δεσμευμένος σε παλαιότερες νοοτροπίες. Γι αυτόν το λόγο η ΕΣΕΕ είναι η έκφραση της βούλησης των εμπόρων να διεκδικήσει ένα καλύτερο μέλλον για τον κλάδο μας. Νικητής των εκλογών αναδείχθηκε το ενωμένο ελληνικό εμπόριο. Η ΕΣΕΕ δεν αρχίζει, συνεχίζει τον αγώνα της για το ελληνικό εμπόριο. Οι εκλογές είναι υπόθεση μιας μέρας, το εμπόριο όμως και η ΕΣΕΕ έχουν διάρκεια.
• Ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει για την νέα θητεία που ξεκίνησε την περασμένη Τετάρτη, οπότε συγκροτήθηκε σε σώμα το διοικητικό συμβούλιο;
Θα σας αναφέρω ενδεικτικά μία πρώτη στόχευση: Αναγνωρίζοντας την ανάγκη αναζήτησης εναλλακτικών τρόπων επιχειρηματικής δραστηριοποίησης, η ΕΣΕΕ για το εμπόριο του αύριο, προωθεί πρωτοβουλίες που σχετίζονται με την ενίσχυση και προώθηση της ψηφιακής αγοράς στην Ελλάδα, η οποία θα αλλάξει το τοπίο στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, προσθέτοντας και όχι αφαιρώντας δραστηριότητες από το εμπόριο. Οι πρωτοβουλίες της ΕΣΕΕ, για το επόμενο διάστημα αφορούν: Επέκταση κάθε ελληνικής εμπορικής επιχείρησης στο e-commerce με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος και “ψηφιακής βιτρίνας”. Δράση της ΕΣΕΕ “eμπόριο” για την προώθηση της ψηφιακής ενιαίας αγοράς και την άρση των εθνικών φραγμών στις διασυνοριακές συναλλαγές υπέρ των χωρών της ΕΕ. Δράση «FeelSafe» που υλοποιείται από την ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκήματος της Ελληνικής Αστυνομίας και η οποία αφορά στην ευαισθητοποίηση εμπόρων και καταναλωτών γύρω από τους κινδύνους που ενέχει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Δράση για την ανάπτυξη υπολογιστικού νέφους (cloudcomputing) που μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερες δυνατότητες για τους χρήστες και κυρίως τις επιχειρήσεις στην «χωρίς σύνορα» αποθήκευση, επεξεργασία και χρήση δεδομένων. Πρόταση για χαμηλότερη φορολογία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων με “ενιαίο ΦΠΑ” για όσους δραστηριοποιούνται στο διασυνοριακό και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σχεδιασμός της ΕΣΕΕ για τον “οδικό χάρτη” του ελληνικού εμπορίου στο πλαίσιο των ΜμΕ της Ευρώπης 2020. Στρατηγική “Εμπόριο για όλους” με τη δημιουργία Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου και επιχειρηματικών διαδρομών σε κάθε πόλη της Ελλάδας.
• Ειδικά για τα Δωδεκάνησα τι είστε διατεθειμένος να πράξετε καθώς υπάρχουν πολλά προβλήματα;
Πάγια θέση της ΕΣΕΕ είναι η προώθηση των αναπτυξιακών αναγκών των ελληνικών νησιών και η στήριξη της τουριστικής εμπορικής επιχειρηματικότητας. Τα Δωδεκάνησα είναι μία περιοχή με πολύ μεγάλες δυνατότητες και θα προσπαθήσουμε, σε συνεργασία με την οικεία Ομοσπονδία και τους αντίστοιχους Εμπορικούς Συλλόγους, να προωθήσουμε τα αιτήματά τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
• Πώς θα χειριστείτε το θέμα των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ; Τα στοιχεία που υπάρχουν δείχνουν πως είναι λιγοστά τα έσοδα παρότι το ειδικό καθεστώς καταργήθηκε.
Θεωρούμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να ξαναδεί τη λειτουργικότητα του ΦΠΑ στα νησιά και να επανέλθει σε αυτό το καθεστώς. Η ΕΣΕΕ στηρίζει απόλυτα το αίτημα των νησιωτών της χώρας.
• «Αγκάθι» για νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι τα δάνεια, που είναι στο κόκκινο. Ποιες είναι οι προτάσεις της ΕΣΕΕ;
Η διαχείριση των “κόκκινων δανείων”, που επίσης απασχολεί ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες, χρειάζεται να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί η άδικη εξομοίωση των φερέγγυων επιχειρηματιών με τους κακοπληρωτές και παράλληλα να δοθεί επαρκής χρόνος αντίδρασης στις χρεωμένες επιχειρήσεις προκειμένου να προχωρήσουν τις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις.
• Ποια είναι τα θέματα που άμεσα θα προωθήσετε στην κυβέρνηση και τους θεσμούς για τις εμπορικές επιχειρήσεις;
Η ΕΣΕΕ έχει εντοπίσει ορισμένους κρίσιμους τομείς για τους οποίους έχει διαμορφώσει θέσεις, έχει καταθέσει προτάσεις και κάποια θέματα έχει καταγγείλει σε Ευρωπαϊκούς οργανισμούς, ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο κυβερνητικών παρεμβάσεων. Οι τομείς αυτοί είναι οι εξής: Αντιμετώπιση της «επιχειρηματικής μετανάστευσης» και της «καταναλωτικής αιμορραγίας» από τις παραμεθόριες περιοχές προς τις γειτονικές χώρες. Πρόσβαση των Μμε επιχειρήσεων στη χρηματοδότηση, τη περίοδο 2014-2020, με ορθολογική κατανομή των διαθέσιμων πόρων. Επαναφορά της πρότασής μας για τη δημιουργία «Αναπτυξιακής Τράπεζας Μικρών Επιχειρήσεων» (ΑΤΜΕ). Αντιμετώπιση των capital controls και των «κόκκινων» επιχειρηματικών και στεγαστικών δανείων. Μείωση του υψηλού κόστους των υπηρεσιών του e-banking και προμήθειας χρεωστικών και πιστωτικών καρτών σε καταναλωτές και εμπόρους. Προμήθεια όλων των επιχειρήσεων με POS μηχανήματα, χωρίς χρέωση. Πτωχευτικό δίκαιο και θεσμοθέτηση της “δεύτερης ευκαιρίας”. Αποφυγή διόγκωσης των ακάλυπτων επιταγών και τον εκσυγχρονισμό του ρόλου του Τειρεσία. Ταύτιση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου με το ΕΣΠΑ 2014-20. Εναρμόνιση της ελληνικής οικονομίας στην Ψηφιακή Ενιαία Αγορά (DSM).
• Ποιες είναι οι προοπτικές για το εμπόριο το 2016 και τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΣΕΕ για τη βιωσιμότητα των εμπορικών επιχειρήσεων;
Σύμφωνα με στοιχεία της τελευταίας Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου, οι 3 στις 10 ΑΕ και ΕΠΕ και σχεδόν 1 στις 2 ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανό να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους το 2015. Το 16,5% των ΟΕ, ΕΕ και ΑτΕ και σχεδόν το 6% των ΑΕ και ΕΠΕ θεωρούν αρκετά ή πολύ πιθανή την παύση εργασιών τους (λουκέτο) μέσα στο 2015. Κοινή συνισταμένη των προβλέψεων των εμπορικών επιχειρήσεων για το 2016 είναι η απαισιοδοξία και η αβεβαιότητα αφού για πρώτη φορά μία σημαντική μερίδα των επιχειρήσεων αδυνατούν να κάνουν πρόβλεψη για βασικά μεγέθη της επιχείρησής τους.
• Τι έσοδα προσδοκούν και τι μπορούν τελικά να λάβουν οι έμποροι σε όλη τη χώρα από την εορταστική περίοδο καθώς η αγοραστική ικανότητα των καταναλωτών έχει μειωθεί;
Οι Ελληνες έμποροι θα συνεχίσουν να είναι αισιόδοξοι, παρά τις αντίξοες συνθήκες. Ευελπιστούμε ότι κατά την εορταστική περίοδο θα υπάρξει κάποια κίνηση που θα δώσει σχετική ώθηση στην αγορά. Καλώ τους καταναλωτές να εμπιστευθούν τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις και εύχομαι σε όλους και όλες καλές γιορτές.