Η κυβέρνηση, υπό την πίεση των θεσμών, παίρνει πίσω τα σχέδιά της να προωθήσει άμεσα αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως η αποψίλωση των αρμοδιοτήτων των Συμβουλίων και η επαναφορά διατάξεων του νόμου του 1982 για τη συμμετοχή των φοιτητικών-κομματικών παρατάξεων στη διοίκηση των ΑΕΙ/ΤΕΙ. Το νομοσχέδιο των 13 άρθρων που παρουσίασε η ηγεσία του υπουργείου στις ηγεσίες των ΑΕΙ/ΤΕΙ και ρυθμίζει με λεπτομέρεια κρίσιμα ζητήματα, όπως ο τρόπος εκλογής πρύτανη, δεν θα προχωρήσει προς ψήφιση. Αντίθετα, θα τεθεί προς συζήτηση στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου που έχει ξεκινήσει.
«Ακριβώς για να μην υπονομευθεί η διαδικασία του διαλόγου», ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμη πηγή του υπουργείου Παιδείας. Η παράμετρος αυτή δεν είχε ληφθεί υπόψη πριν καταρτισθεί και δημοσιοποιηθεί το νομοσχέδιο των 13 άρθρων; Παράλληλα, τις προσεχείς ημέρες εκκρεμεί η συγκρότηση της επιτροπής διαλόγου ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ για ζητήματα «φωτιά», όπως η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο των 13 άρθρων περιλαμβάνεται η γνωστή πρόταση του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη και της αρμόδιας για τα ΑΕΙ/ΤΕΙ αναπληρώτριας Σίας Αναγνωστοπούλου, περί μετατροπής των Συμβουλίων Ιδρυμάτων σε γνωμοδοτικό όργανο. Επίσης, προβλέπεται η συμμετοχή των φοιτητών στις εκλογές για την ανάδειξη πρύτανη, όπως καθιερώθηκε για πρώτη φορά με τον νόμο-πλαίσιο 1268 του 1982 (τότε οι φοιτητές εξέλεγαν εκλέκτορες από τις φοιτητικές παρατάξεις), με αποτέλεσμα να… «θεσπισθεί» καθεστώς συνδιαλλαγής πανεπιστημιακών-φοιτητικών παρατάξεων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», υπάρχει ενόχληση των θεσμών διότι, όπως και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η νυν επιδιώκει να προωθήσει ρυθμίσεις που καταργούν το σύστημα διοίκησης των ΑΕΙ και δημιουργούν συνθήκες για νέα άνθηση της κομματικοποίησης. Υπενθυμίζεται ότι παρεμφερείς ρυθμίσεις επιχείρησε να προωθήσει προς ψήφιση ο πρώην υπουργός Παιδείας (και νυν Πολιτισμού) Αριστείδης Μπαλτάς.
Διευθυντές Εκπαίδευσης
Είχε προηγηθεί η ενόχληση των εκπροσώπων των εταίρων με τη νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας λόγω της αλλαγής, μέσω τροπολογιών, από τον υπουργό Νίκο Φίλη, του συστήματος επιλογής Διευθυντών Εκπαίδευσης. Στις αρχές Δεκεμβρίου ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο κουαρτέτο των θεσμών, Ντέκλαν Κοστέλο, έστειλε επιστολή στην ηγεσία του υπουργείου, στην οποία αναφέρει ότι οι τροπολογίες δεν είναι σύμφωνες με το μνημόνιο. «Οι θεσμοί θα πρέπει να επανεξετάσουν την αξιολόγησή τους για τη συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς για την εφαρμογή του προγράμματος ESM», ανέφερε η επιστολή, ως ένα ηχηρό μήνυμα ότι όποιες αλλαγές θα πρέπει να προωθούνται έπειτα από συνεννόηση με τους θεσμούς.
Για το θέμα των αλλαγών στα ΑΕΙ, στις 11 Δεκεμβρίου στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απαντώντας σε επιστολή του παραιτηθέντος προέδρου του Συμβουλίου του ΕΚΠΑ, Δημήτρη Μπερτσιμά, ανέφερε ότι «η Επιτροπή είναι ενήμερη για τις ανατροπές της μεταρρύθμισης του νόμου 4009/2011». Η επιστολή κάνει λόγο για προσπάθεια ακύρωσης βασικών βελτιώσεων στη διοίκηση και λειτουργία των ΑΕΙ. Ενδεικτικά, η Κομισιόν αναφέρει τον περιορισμό των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου, τις αλλαγές στη διαδικασία εκλογής πρύτανη και κοσμήτορα και την απάλειψη του όρου της διεθνούς προκήρυξης για την εκλογή πρύτανη.
Σύμφωνα με την ίδια επιστολή, η αξιολόγηση από τους θεσμούς των αλλαγών που θα προωθηθούν στην εκπαίδευση θα γίνει τον Απρίλιο του 2016 και κατόπιν θα ακολουθήσει η νομοθέτηση. Εως τότε, σύμφωνα με το μνημόνιο που υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2015, πρέπει να συσταθεί επιτροπή ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ, η οποία θα έχει στόχο να προωθήσει τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζουν χώρες του ΟΟΣΑ. Ενδεικτικά, όπως λέει το μνημόνιο, «η κυβέρνηση οφείλει να ευθυγραμμίσει τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, έως τον Ιούνιο του 2018» και να μειώσει τις ειδικότητες των καθηγητών. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διαθέτει τις περισσότερες ειδικότητες εκπαιδευτικών στον κόσμο, 117 μαζί με τις υποειδικότητες κυρίως στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση.
Τα ζητήματα αυτά ενδιαφέρουν άμεσα την εκπαιδευτική κοινότητα και έχουν πολιτικό κόστος, με αποτέλεσμα ο εθνικός διάλογος για την παιδεία που οργανώνεται μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες να έχει τον χαρακτήρα του… παράλληλου προγράμματος «δίπλα» στα επώδυνα μέτρα, τα οποία πρέπει να προωθήσει η κυβέρνηση εντός του 2016.
Καθημερινή