Ειδήσεις

Χιονοστιβάδα νέων μέτρων φέρνει η καθυστέρηση της αξιολόγησης

Αντιμέτωπη με το πιο μεγάλο, σε δυσκολία, “πακέτο” αξιολόγησης του μνημονίου βρίσκεται η κυβέρνηση, σε μια διαπραγμάτευση που ξεκίνησε χθες σε “τεχνικό” επίπεδο στην Αθήνα. Σήμερα μεταφέρεται εκτός συνόρων σε επίπεδο Κορυφής, στο περιθώριο του ετήσιου forum στο Νταβός, με στόχο να οδηγήσει στην κάθοδο των επικεφαλής στην Αθήνα και σε ένα “ορατό” τέλος.
Ο χρόνος -τον οποίο ανέδειξε τις προηγούμενες ημέρες ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος με έντονες “αιχμές” για το ρόλο του ΔΝΤ- είναι ένα ζήτημα πρωτόγνωρα κρίσιμο, εξηγούν αρμόδιες πηγές. Και τούτο όχι μόνο λόγω της πραγματικής οικονομίας που -και πάλι- πλήττεται, αλλά και των προοπτικών ανάκαμψης με πρώτη ένδειξη την πορεία των ομολόγων, αλλά και λόγω του μεγάλου “κινδύνου” που φέρνει πιο κοντά κάθε ημέρα που περνά.
Ο λόγος για τα δύσκολα μέτωπα που κινδυνεύουν να “επιβαρύνουν” την αξιολόγηση αν φτάσουμε Απρίλιο-Μάιο δίχως συμφωνία. Αν αυτό συμβεί, θα “κουμπώσει” με αυτήν την αξιολόγηση η επόμενη, μία αξιολόγηση που κρύβει μεταξύ πολλών άλλων και ένα νέο δημοσιονομικό πακέτο, αυτό του νέου Μεσοπροθέσμου.
Προς το παρόν, η ελληνική πλευρά επιχειρηματολογεί υπέρ της μη επιβολής πρόσθετων μέτρων για το 2016 (με όπλο την καλή ταμειακή πορεία των φορολογικών εσόδων). Ο ΥΠΟΙΚ δηλώνει ότι δεν έχει ενημερωθεί για απαίτηση μέτρων παρά μόνο για όσα το μνημόνιο ορίζει για το 2017-2018. Και τούτο όταν πηγές των θεσμών από τον Δεκέμβριο έχουν διατυπώσει εκτίμηση για 900 εκατ. ευρώ περίπου δημοσιονομική τρύπα στον προϋπολογισμό του 2016.
Σημειώνεται ότι το μνημόνιο ορίζει μέτρα 1% του ΑΕΠ (2 δισ. ευρώ περίπου) που πρέπει να προσδιοριστούν για τα έτη 2017-2018. Οι θεσμοί από το 2015 έχουν εκτιμήσει σε 1% του ΑΕΠ τα μέτρα που έχουν προβλεφθεί μεν αλλά δεν έχουν νομοθετηθεί ή εφαρμοστεί (πχ ασφαλιστικό, περικοπή αμυντικών δαπανών) αλλά και εκτιμούν ότι θα υπάρξει απόκλιση 0,5% του ΑΕΠ στον στόχο του 2016. Η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί για μηδενική ανάγκη πρόσθετων μέτρων το 2016 και επιχειρεί να πείσει ότι υπάρχουν ενδείξεις για υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου το 2015 που οδηγεί σε μικρότερες ανάγκες για μέτρα φέτος και τα επόμενα χρόνια, ζητώντας παράλληλα ευελιξία στον υπολογισμό των μέτρων με επιχείρημα και την κρίση αλλά και το προσφυγικό.
Το πακέτο
Η “βεντάλια” της πρώτης αξιολόγησης δεν περιλαμβάνει μόνο τα μέτρα που είχαν προγραμματιστεί για το πρώτο τρίμηνο του 2016, αλλά και “εκκρεμότητες” του 2015 που μεγαλώνουν τον λογαριασμό. Περιλαμβάνει:
-“Αστερίσκους” στα πολυπληθή πακέτα μέτρων του 2015 που συνόδευσαν τις υποδόσεις των 2 και του 1 δισ. ευρώ (κόκκινα δάνεια με δέσμευση για λύση έως 15/2, ιδιωτικοποιήσεις, πλατφόρμα προμηθειών δημοσίου κλπ) αλλά και
-Επώδυνες παρεμβάσεις που “μεταφέρθηκαν” για… τώρα και περιλαμβάνουν τα νέα δημοσιονομικά μέτρα του Μεσοπροθέσμου 2016-2019 το οποίο θα περικλείει το ασφαλιστικό, την πρόνοια, το φορολογικό (φορολογία επιχειρήσεων, εισοδήματος, αγροτών) και την “περικοπή” του δημοσίου, αλλά και τις παρεμβάσεις στην υγεία, στις αποκρατικοποιήσεις, στις αγορές και στα κλειστά επαγγέλματα.
Τα τρία μεγάλα πακέτα που έφερε εις πέρας η κυβέρνηση το 2015 ήταν μόνο την κορυφή του παγόβουνου από άποψη δυσκολίας, όσων έρχονται… τώρα. Κορωνίδα είναι το νέο μεσοπρόθεσμο και το ασφαλιστικό, αλλά τα μέτωπα είναι περισσότερα:
-Στο δημόσιο εκκρεμούν οι παρεμβάσεις για την ανάπτυξη μιας τριετούς στρατηγικής για τη δημόσια διοίκηση, αλλά και για την εισαγωγή του νέου προγράμματος κινητικότητας. Πρέπει να ολοκληρωθεί και η κωδικοποίηση και η έγκριση του σχεδίου για κώδικα δεοντολογίας προς τα μέλη του Κοινοβουλίου κατά της διαφθοράς, ενώ η γερμανική πλευρά συνδέει άρρηκτα τις αλλαγές με το χρέος δίδοντάς τους και δημοσιονομικό χαρακτήρα.
-Στο φορολογικό πεδίο, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το πακέτο των παρεμβάσεων στους αγρότες, η μεταρρύθμιση στον ΦΠΑ, η αλλαγή στην φορολογία των επιχειρήσεων, να γίνουν οι παρεμβάσεις στο πεδίο της φορολογίας εισοδήματος, αλλά και της φορολογικής δικονομίας.
-Στις τράπεζες απαιτείται βάσει μνημονίου η εκκίνηση της διαδικασίας εκκαθάρισης “μη βιώσιμων εμπορικών οντοτήτων”, η αναθεώρηση του κώδικα δεοντολογίας από την Τράπεζα της Ελλάδας, η συμφωνία μεταξύ της ΤτΕ και των τραπεζών για συγκεκριμένους επιχειρησιακούς στόχους διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αλλά και η υλοποίηση ανάλογου σχεδίου από το ΤΧΣ για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
-Πρέπει θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ενεργοποίησης του νέου Ταμείου ιδιωτικοποιήσεων και να ολοκληρωθούν οι “εκκρεμείς πράξεις”, αλλά και το νομικό πλαίσιο για τα τοπικά γραφεία του Εθνικού Κτηματολογίου.
-Πρέπει να ολοκληρωθεί επίσης η επανεξέταση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά και η ολοκλήρωση του εξωτερικού ελέγχου των υποχρεώσεων του ΕΟΠΥΥ και να ξεκινήσει το νέο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για τις δημόσιες συμβάσεις
-Στο πεδίο των αγορών πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή των συστάσεων του ΟΟΣΑ για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, αλλά και η εφαρμογή των συστάσεων ενός εξωτερικού συμβούλου για τα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα (επανασυστάθηκε η διυπουργική επιτροπή στο πακέτο των 13 προαπαιτουμένων). Πρέπει να ολοκληρωθεί το πακέτο για την απλούστευση των τελωνειακών διαδικασιών, η επικαιροποίηση του σχεδίου δράσης για τη διευκόλυνση του εμπορίου και την προώθηση των εξαγωγών και η υιοθέτηση μιας συνολικής στρατηγικής για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων.
-Θα πρέπει επίσης να ολοκληρωθεί η στρατηγική για την ανάπτυξη, αλλά και να εφαρμοσθούν τα μέτρα που θα οδηγήσουν στη δημιουργία 150.000 θέσεων εργασίας.

Η αξιολόγηση του Απριλίου-Μαΐου

Το πακέτο της “άνοιξης” όμως ίσως αποδειχθεί ακόμη πιο δύσκολο. Στην 2η αξιολόγηση που είχε προγραμματιστεί για τον Απρίλιο- Μάιο (και πλέον επιχειρείται από ελληνικής πλευράς να μην “κουμπώσει” με αυτή που τώρα ξεκινά), η κυβέρνηση έχοντας διαθέσιμα τα στοιχεία για την δημοσιονομική πορεία του 2015 θα πρέπει να χαράξει το νέο Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό που θα φτάνει όχι έως το 2019 αλλά έως το 2020.
Σε αυτόν θα γίνει ο τελικός απολογισμός για τυχόν “συμπληρωματικά” μέτρα με βάση τα επίσημα τελικά στοιχεία για το 2015 και όχι με εκτιμήσεις. Τότε θα πρέπει να ξεκινήσει και το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, να γίνει η μεταρρύθμιση στη Παιδεία και να ενεργοποιηθεί το νέο κεντρικό σύστημα προμηθειών.
Λίγο αργότερα, τον Ιούνιο θα πρέπει μεταξύ πολλών άλλων να εφαρμοσθεί ο νέος τρόπος δεσμευτικής κατανομής των δημοσίων δαπανών, να γίνει ο “εξορθολογισμός” των διαδικασιών υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και να γίνει επανεξέταση της αποτελεσματικότητας του πλαισίου για τα “κόκκινα” δάνεια, για το πτωχευτικό, αλλά και για τις επιδόσεις των μελών των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών. Και να έρθει η πλήρης εφαρμογή των δεσμεύσεων της λίστας ΟΟΣΑ με πλειάδα παρεμβάσεων όπως για τα οικοδομικά υλικά και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές…

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου