Ο κλάδος της κρουαζιέρας, με ισχυρό σύμμαχο την ασφάλεια που εκπέμπει η χώρα μας ως προορισμός, αναμένεται να κινηθεί σε θετικό πεδίο τη φετινή χρονιά. Αυτό εκτιμά ο υπεύθυνος κρουαζιέρας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και μέλος της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας, Ανδρέας Στυλιανόπουλος, επισημαίνοντας ωστόσο ότι η γεωπολιτική κατάσταση που επικρατεί στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο αποτελεί μια προσωρινή ευκαιρία για περισσότερες προσεγγίσεις στη χώρα μας.
Την ασφάλεια που εκπέμπει η Ελλάδα στις ξένες αγορές επιβεβαιώνουν και τα αποτελέσματα έρευνας του ΣΕΤΕ με αντικείμενο την αντίληψη της εικόνας της Ελλάδας στη Βρετανία, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν, μεταξύ άλλων, στο ενδεχόμενο οι τρομοκρατικές επιθέσεις να τους αποτρέψουν να ταξιδέψουν προς κάποιες χώρες. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, το 90% δεν επηρεάζεται όταν πρόκειται για την Ελλάδα, αλλά ο ένας στους δύο το σκέπτεται για να πάει στη γειτονική Τουρκία.
Αλλαγές
Το αποτέλεσμα; Η Norwegian ακύρωσε προσεγγίσεις της στα τουρκικά λιμάνια, προχωρώντας σε αλλαγές για 32 κρουαζιέρες της. Παράλληλα, πρόσθεσε προσεγγίσεις στην Ελλάδα, όπως, για παράδειγμα, την Αθήνα και τη Σαντορίνη. Την ίδια πρακτική ακολούθησε και η Celebrity Cruises. Eπιπλέον, η Crystal Cruises άλλαξε τα δρομολόγια έξι κρουαζιερών με στάσεις στην Ελλάδα αντί για την Τουρκία. Επίσης, η MSC δεν θα προσεγγίσει Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη αλλά Αθήνα και Μύκονο.
Από την πλευρά της η γερμανική Aida Cruises ανακοίνωσε ότι ακύρωσε κρουαζιέρες της στην Ανατολική Μεσόγειο ενώ η Disney Cruise Line μετέφερε κρουαζιέρες της από την Ανατολική στη Δυτική Μεσόγειο.
Η δημοφιλία της Ελλάδας για κρουαζιέρες επιβεβαιώνεται έως και από τη… Yahoo. H διεθνής πλατφόρμα δημοσιοποίησε στοιχεία βάσει των οποίων η Αθήνα και τα ελληνικά νησιά περιλαμβάνονται μεταξύ των προορισμών που έχουν τις περισσότερες αναζητήσεις στη «μηχανή» της. Πέραν της Ελλάδας, στους προορισμούς με τις περισσότερες αναζητήσεις περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η Καραϊβική, η Αλάσκα, η Χαβάη, οι Βερμούδες, η Νέα Ζηλανδία, η Μεξικανική Ριβιέρα και η Ταϊτή.
Κοινό μέλλον
Ο κ. Στυλιανόπουλος επισημαίνει ότι η ελληνική πλευρά δεν θα πρέπει να εφησυχάσει από τα πρόσκαιρα οφέλη που θα αποκομίσει φέτος η χώρα μας εξαιτίας της αναπροσαρμογής των δρομολογίων στην κρουαζιέρα. Και αυτό, γιατί θεωρεί ότι Ελλάδα και Τουρκία έχουν κοινό μέλλον στον χώρο, με προορισμούς και στις δύο πλευρές του Αιγαίου, που θέλουν να έχουν οι μεγάλες εταιρείες στα προγράμματά τους.
Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει, αν τα προβλήματα παγιωθούν στις γειτονικές χώρες, δεν θα ευνοηθούν γενικότερα οι προοπτικές της κρουαζιέρας στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι οι μεγάλες εταιρείες φτιάχνουν από τώρα τα προγράμματα τους για το 2017 και το 2018. Αρα η ελληνική πλευρά πρέπει να πείσει από τώρα για τα πλεονεκτήματα που έχει ως προορισμός διατηρώντας την υψηλή δημοφιλία της.
Ο υπεύθυνος του ΣΕΤΕ για την κρουαζιέρα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για ακόμη ένα μεγάλο ζήτημα που μπορεί να επηρεάσει τον κλάδο. Πρόκειται για το μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα, το οποίο, αν δεν αντιμετωπιστεί με διαφορετική προσέγγιση, θα προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις στην τουριστική οικονομία της χώρας. Ο κ. Στυλιανόπουλος δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να σημειωθούν ακυρώσεις δρομολογίων σε κάποιους ελληνικούς προορισμούς μέσα στην προσεχή σεζόν.
Μια τέτοια εξέλιξη θα σημάνει απώλεια μεριδίου καθώς οι κρουαζιέρες θα κατευθυνθούν σε ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως είναι η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Κροατία. Επίσης, θα σημάνει απώλεια τουριστικών εσόδων και θέσεων εργασίας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας, το άμεσο ετήσιο οικονομικό όφελος της Ελλάδας από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. Επιπροσθέτως, ο κλάδος έχει δημιουργήσει πάνω από 10.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Καθημερινή