Δεν πίστευε στα μάτια του όταν είδε την απόφαση με την οποία ο ΟΑΕΔ απέρριψε το αίτημά του για επίδομα ανεργίας. Ανεργος εδώ και δύο χρόνια οικονομολόγος διεκδίκησε επίδομα το οποίο εδικαιούτο με βάση τις προϋποθέσεις του νόμου και τα εισοδηματικά κριτήρια. Ομως δεν τα κατάφερε, έχοντας να αντιμετωπίσει τον ανορθολογισμό της γραφειοκρατίας αλλά και τη… δημιουργική λογιστική της Διοίκησης που κρύβει πίσω από τυπικούς λόγους τον παραλογισμό της. Νίπτει τας χείρας της όταν καταλαβαίνει ότι ο αιτών έχει το δίκιο με το μέρος του. Ισως να συνυπολογίζει και το ότι η αποδοχή του αιτήματός του θα έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις, καθώς αφορά και άλλους ελεύθερους επαγγελματίες που έμειναν χωρίς δουλειά και τους αρνούνται το βοήθημα ανεργίας με παράδοξα αθροίσματα ακαθάριστων και καθαρών αποδοχών. Είναι τότε που η Διοίκηση προτάσσει τυπικούς λόγους για να μην μπει στην ουσία του ζητήματος – μια και δεν την υποχρεώνει η νομοθεσία – και το μόνο που τελικά λέει είναι ότι ο ενιστάμενος έχει δικαίωμα να προσφύγει κατά της απορριπτικής απόφασης στα διοικητικά δικαστήρια…
Η αριθμητική τού… συμφέροντος
Το λεγόμενο βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων δικαιούνται όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες είχαν χαμηλά εισοδήματα, από 20.000 ευρώ ατομικό και ως 30.000 ευρώ καθαρό οικογενειακό, στη διετία που διέκοψαν, λόγω της κρίσης, την ασφάλισή τους στον ΟΑΕΕ.
Από τον Απρίλιο του 2015 ο 54χρονος Γιάννης Στ. (τα στοιχεία του βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας) κάνει αιτήσεις και βρίσκεται μπροστά σε απορριπτικές αποφάσεις του ΟΑΕΔ. Και αυτό παρότι το καθαρό του εισόδημα τη διετία 2013 – 2014 ανέρχεται στο ποσό των 24.241,40 ευρώ, το οποίο είναι κάτω από τα 30.000 ευρώ καθαρού εισοδήματος, βάσει του οποίου επιδοτείται άνεργος με οικογένεια.
Ομως τι συμβαίνει και «κόβεται», αν και δικαιούχος, όπως και άλλοι;
Το πρόβλημα έγκειται στο ότι στο εκκαθαριστικό του 2013 αναγράφεται το συνολικό εισόδημα χωρίς να έχουν αφαιρεθεί οι υποχρεωτικές ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του ΟΑΕΕ προκειμένου να προσδιορισθεί το καθαρό εισόδημα του έτους ενώ για το οικονομικό έτος 2014 έχουν αφαιρεθεί και αναγράφεται το καθαρό εισόδημα. Ο λόγος είναι ότι τα δύο οικονομικά έτη έχουν εκκαθαριστεί με δύο διαφορετικούς φορολογικούς νόμους.
Στον ΟΑΕΔ άθροισαν, χωρίς να υπεισέλθουν σε περαιτέρω έλεγχο, ανόμοια ποσά σαν συνολικό καθαρό οικογενειακό εισόδημα, δηλαδή το ακαθάριστο του 2013 και το καθαρό ποσό του 2014. Απέρριψαν την αίτηση του ανέργου, διότι η πρόσθεση οδηγεί σε υπέρβαση του εισοδηματικού ορίου το οποίο είναι προϋπόθεση για την καταβολή του επιδόματος.
Ο άνεργος έκανε τον Απρίλιο ένσταση προς το Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2) παραθέτοντας τα επιχειρήματά του.
Τους είπε ότι η απορριπτική τους απόφαση στηρίχθηκε στα εκκαθαριστικά των οικονομικών ετών 2014 και 2013, τα οποία εκκαθαρίστηκαν με διαφορετικό νόμο και τρόπο, άρα αθροίστηκαν ανόμοια ποσά σαν συνολικό καθαρό οικογενειακό εισόδημα.
Δύο μήνες αργότερα τον ενημερώνουν ότι το ΔΣ του ΟΑΕΔ με απόφασή του (30 Ιουνίου 2015) απέρριψε το αίτημα για την τροποποίηση της απορριπτικής απόφασης του ΚΠΑ 2 σχετικά με το βοήθημα ανεργίας, δεδομένου ότι «αυτός, σύμφωνα με την αιτιολογία, δεν πληροί τις αντίστοιχες προϋποθέσεις». Η αιτιολογική βάση της απόρριψης της ένστασης ήταν ότι το καθαρό συνολικό εισόδημα των οικονομικών ετών 2013 και 2014 ήταν 33.912,44 ευρώ, δηλαδή μεγαλύτερο των 30.000 ευρώ.
«Εύλογο το αίτημα αλλά…»
Ο άνεργος επέμεινε και επανήλθε κατά της απόφασης. Εξήγησε για μία ακόμη φορά στις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, τον Ιούλιο του 2015, ότι κάνουν λανθασμένους υπολογισμούς και οδηγούνται σε λανθασμένες αποφάσεις. Τους επεσήμανε ότι το καθαρό οικογενειακό εισόδημα για το 2013 είναι 16.168,02 ευρώ (αυτό είναι το καθαρό ποσό που προκύπτει αν από το μεικτό 25.805,26 ευρώ αφαιρούσαν το ποσό των περίπου 9.637,24 ευρώ, δηλαδή τις εισφορές υπέρ ΟΑΕΕ). Το καθαρό συνολικό εισόδημα για το 2014 είναι 8.445,43 ευρώ. Επομένως, το συνολικό καθαρό εισόδημα για τη διετία 2013-2014 είναι 24.613,45 ευρώ και όχι 33.912,44 ευρώ, όπως λένε στην απορριπτική απόφαση. Υπέβαλε μάλιστα και τα έγγραφα των φορολογικών δηλώσεων που αποδεικνύουν ποια είναι τα ποσά των εισφορών που κατέβαλε τα έτη αυτά.
Τον Ιανουάριο του 2016 η Διεύθυνση Ασφάλισης του ΟΑΕΔ στην απαντητική της επιστολή τονίζει ότι ο ενιστάμενος δεν προσκομίζει νέα στοιχεία που να ανατρέπουν την απόφαση του ΔΣ του Οργανισμού. Οσον αφορά τα έγγραφα που έχει προσκομίσει, η Υπηρεσία εξηγεί ότι «δεν υπεισέρχεται σε εξέταση των εντύπων αυτών», βάσει όσων ορίζει η νομοθεσία για το βοήθημα ανεργίας, περιλαμβανομένης της με αριθμ. Πρωτ. Φ 80000/8285/25.3.2013 υπουργικής απόφασης, εφαρμοστικής του νόμου 3986/2011.
Και συμπληρώνει: «Εξυπακούεται ότι ο ενιστάμενος έχει δικαίωμα να προσφύγει κατά της εν λόγω απόφασης στα διοικητικά δικαστήρια».
Ο άνεργος επιμένει ακόμη. Είναι πια Φεβρουάριος του 2016. Κάνει και πάλι αίτηση επανεξέτασης προς τη Διοίκηση του ΟΑΕΔ και ζητεί να παραστεί στη συζήτηση της υπόθεσής του ώστε να υποστηρίξει την άποψή του.
Συνήγορος του πολίτη: «Το αίτημά σας είναι εύλογο, αλλά…»
Ουδέν νεώτερον από το… μέτωπο και ο διεκδικών το δίκιο του αποφασίζει να φτάσει ως τον Συνήγορο του Πολίτη. Η Ανεξάρτητη Αρχή επισημαίνει ότι όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου τού προσφεύγοντος στην Αρχή, κατά την ένσταση που άσκησε επικαλέστηκε την τροποποίηση της φορολογικής νομοθεσίας μεταξύ των κρίσιμων ετών 2013 και 2014, ως προς το αναγραφόμενο στη φορολογική δήλωση καθαρό εισόδημα. «Κατά τη γνώμη μας, το αίτημά σας είναι εύλογο, δεδομένου ότι το άθροισμα του καθαρού εισοδήματος των δύο ετών αποτελεί το κριτήριο χορήγησης του βοηθήματος των αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων» αναφέρει ο Συνήγορος. Ωστόσο, σημειώνει, «με τη στενή ερμηνεία του νόμου, στην οποία προφανώς προβαίνει το ΔΣ του Οργανισμού, αυτή η τροποποίηση δεν αφορά καθεαυτό το ασφαλιστικό δικαίωμα. Επιπλέον, εικάζουμε ότι η αποδοχή της θέσης σας θα οδηγούσε σε αυθαίρετες κρίσεις από τα διοικητικά όργανα, σχετικά με το ύψος του εισοδήματος, τις οποίες προφανώς θέλει να αποφύγει ο Οργανισμός».
Το ΒΗΜΑ