Συνολικά 780 διπλώματα από τα 900 που αφαιρέθηκαν πέρυσι, ανήκαν σε οδηγούς που είχαν καταναλώσει υψηλές ποσότητες αλκοόλ. Οι επικίνδυνες τροχαίες παραβάσεις είναι οι μόνες που αναμένεται να παραμείνουν αμετάβλητες κατά τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στον οποίο προβλέπονται ριζικές αλλαγές προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού των προστίμων. Η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης αποτελεί βασική αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και η εντατικοποίηση των ελέγχων κυρίαρχο στοίχημα της Τροχαίας.
Οι μειώσεις σε ορισμένα πρόστιμα, που αναμένεται να δημοσιοποιηθούν μετά τον Απρίλιο, οπότε και θα έχει ολοκληρωθεί η έκθεση των υπηρεσιακών παραγόντων του υπ. Υποδομών, δεν θα αφορούν σε επικίνδυνες παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Η κυρίαρχη φιλοσοφία του αναθεωρημένου ΚΟΚ θα βασίζεται στην κλιμάκωση προστίμων για κατ’ επανάληψη παραβάτες, ενώ ενισχύεται η επιβράβευση του «καλοπληρωτή». Στις σκέψεις του υπ. Υποδομών είναι η επέκταση του μέτρου της έκπτωσης κατά 50% για όσους καταβάλλουν το πρόστιμο μέσα σε δέκα ημέρες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα προβλέπεται επιπλέον έκπτωση (πέραν του 50%) για όσους πληρώσουν το αντίτιμο επιτόπου, ακόμα και με κάρτα. Εξετάζεται το ενδεχόμενο η πρόβλεψη να μην αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης.
Οι χαμηλής όχλησης παραβάσεις αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο των μειώσεων προστίμων του νέου ΚΟΚ. Στελέχη του υπ. Υποδομών τονίζουν ότι καθίσταται απαραίτητος ο εξορθολογισμός ορισμένων εκ των προστίμων του ΚΟΚ, ώστε να καταστεί πιο ρεαλιστική η είσπραξή τους. Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, η αυστηροποίηση του ΚΟΚ κατά την τελευταία αναθεώρησή του, που εκτόξευσε στα ύψη τα πρόστιμα με στόχο την αποτρεπτική τους δράση, δεν φαίνεται ότι απέδωσε. Τα πολύ υψηλά πρόστιμα δεν καταβάλλονταν, ενώ όσο ο ελεγκτικός μηχανισμός εμφάνιζε αδυναμίες, τόσο αυτά δεν καταλογίζονταν με την απαιτούμενη συστηματικότητα. Μοναδική εξαίρεση τους τελευταίους μήνες αποτελούν τα αλκοτέστ, τα οποία είναι συχνότερα. Αποτελούν μία από τις σημαντικότερες παραβάσεις, οι οποίες εκτός από υψηλά πρόστιμα (έως και 2.000 ευρώ) επισείουν και διοικητικές ποινές όπως είναι η αφαίρεση του διπλώματος του οδηγού και των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος.
Στελέχη του υπουργείου εξηγούν ότι η υφιστάμενη αυστηρότητα των ποινών για παραβάσεις που απειλούν την οδική ασφάλεια θα παραμείνει ως έχει. Και αυτό γιατί θα πρέπει να συνεχίσει να δίνεται έμφαση στην επικινδυνότητα παραβάσεων που μπορούν να οδηγήσουν σε ατυχήματα και δυστυχήματα. Αφήνουν, ωστόσο, ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμα και για τις σοβαρές παραβάσεις, στις οποίες συγκαταλέγονται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, το αντικανονικό προσπέρασμα (σήμερα επισείουν πρόστιμο 700 ευρώ), ή η μη χρήση ζώνης και κράνους (πρόστιμο 300 ευρώ) να εφαρμοστούν κλιμακούμενα πρόστιμα, τα οποία στην πρώτη παράβασης θα είναι ελαφρώς χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα. Σε περίπτωση, ωστόσο, υποτροπής του παραβάτη, θα αυξάνονται σημαντικά. Για παραβάσεις οι οποίες δεν σχετίζονται με την πρόκληση ατυχημάτων η μείωση αναμένεται να είναι αισθητή, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο της μείωσης των παραβάσεων, που προβλέπουν αφαίρεση πινακίδων Ι.Χ. και δικύκλων.
Ενίσχυση δράσεων
Σε εκδήλωση για την οδική ασφάλεια η γ. γ. του υπ. Μεταφορών, Πέτη Πέρκα, τόνισε πως απαιτείται εντατικοποίηση δράσεων. Μάλιστα επισήμανε ότι παρότι η χώρα μας έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο στους δείκτες οδικής ασφάλειας για την περίοδο 2010-2014, επιτυγχάνοντας 37% μείωση στον αριθμό νεκρών από τροχαία ατυχήματα, απαιτείται ενίσχυση δράσεων.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τροχαίας, η συχνότερη (διαπιστωμένη) αιτία πρόκλησης δυστυχήματος είναι η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα (9,5% του συνόλου), ακολουθεί η απόσπαση προσοχής του οδηγού (6,1%), η υπερβολική ταχύτητα (4,6%) και η παραβίαση προτεραιότητας σε ποσοστό 4%. Το πρώτο 6μηνο του 2015 καταλογίστηκαν 74.901 πρόστιμα για παραβίαση ταχύτητας, 19.486 για μη χρήση κράνους, 13.432 για μη χρήση ζώνης, 12.693 για μέθη, 11.923 για μη έλεγχο ΚΤΕΟ, ενώ 8.690 «πιάστηκαν» να χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο ενώ οδηγούσαν.
Καθημερινή