Μία από τις λιγοστές προεκλογικές υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ θα γίνει σύντομα πραγματικότητα με στόχο το άμεσο κλείσιμο της συμφωνίας με τους πιστωτές. Ο λόγος για την αύξηση της έμμεσης φορολογίας στην κινητή τηλεφωνία και την επιβολή ενός καινούργιου φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση. Η κυβέρνηση, από τη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είχε εξαγγείλει μίνι-φοροτσουνάμι στις τηλεπικοινωνίες με στόχο να ενισχυθούν τα έσοδα για τη… χρηματοδότηση του πολιτισμού.
Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι χειρότερα. Ο ΣΥΡΙΖΑ στις προγραμματικές του θέσεις κάνει λόγο για φορολογία στην κινητή τηλεφωνία (4%) και στη συνδρομητική τηλεόραση (8%) και μάλιστα με βάση τα έσοδα και όχι τα κέρδη των εταιρειών.
Η δεύτερη υψηλότερη στην ΕΕ
Όλα αυτά όταν, σύμφωνα με την Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ), η έμμεση φορολογία των κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα είναι η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση με συνολικό ύψος φόρου πάνω στο λογαριασμό που κυμαίνεται από 37,8% έως 47,6%. Ταυτόχρονα, παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ειδικού τέλους, τα αντίστοιχα δημόσια έσοδα μειώνονται τα τελευταία έτη. Σύμφωνα με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τα φορολογικά έσοδα του κράτους από το ειδικό τέλος μειώνονται συνεχώς (221 εκατομμύρια ευρώ το 2014 από 375 εκατομμύρια ευρώ το 2010 ή μείωση 40%), ενώ υπολογίζεται ότι τα συνολικά δημόσια έσοδα θα μεγιστοποιηθούν αν το ειδικό τέλος μειωθεί κατά 20% (χωρίς τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) ή 50% (μαζί με τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) από τα τρέχοντα επίπεδα.
Κατά το διάστημα 2008 – 2014 το κόστος μειώθηκε κατά 67%, με ένα λεπτό της ώρας να κοστίζει 0,036 ευρώ (στοιχεία 2015) από 0,12 ευρώ το 2008.
Πώς θα αντιδράσουν οι εταιρείες; Δεν αποκλείεται, εν τέλει, να απορροφήσουν τις αυξήσεις, αν και όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο ακριβώς θα αυξηθεί το ειδικό τέλος συνδρομητών. Ταυτόχρονα, ενδέχεται να αλλάξουν και την μορφή των λογαριασμών ώστε να είναι διακριτό πόσα από τα χρήματα που πληρώνει ο χρήστης καταλήγουν στον κρατικό κορβανά.
Η αύξηση του ειδικού τέλους θα ενισχύσει άμεσα και τις κρατικές δαπάνες. Και αυτό πολύ απλά επειδή όλοι, ανεξαιρέτως, οι κρατικοί φορείς διαθέτουν κονδύλι για δαπάνες κινητής τηλεφωνίας. Ενδεικτικά, το κονδύλι της Βουλής για δαπάνες κινητής τηλεφωνίας ανήλθε το 2015 σε 620.000 ευρώ, ενώ σε δεκάδες εκατομμύρια ανέρχεται το συνολικό ύψος των λογαριασμών του Δημοσίου για κινητή τηλεφωνία.
Ο νέος φόρος της συνδρομητικής
Την ίδια στιγμή, η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση, αποτελεί, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κίνηση σπασμωδική της οποίας οι επιπτώσεις δεν έχουν κοστολογηθεί. Και αυτό επειδή θα δημιουργούσε αθέμιτο ανταγωνισμό υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού που προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες (Netflix, Amazon, Youtube, AppleTV). Οι εταιρείες αποδίδουν στο Δημόσιο εκτός των φόρων και του ΦΠΑ, αντάλλαγμα έως και 3% ετησίως επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής συνδρομητικής τηλεόρασης, καταβάλλοντας όλους τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν.
Επίσης, η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση υπολογίζεται ότι θα συρρικνώσει την αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης μειώνοντας τις εισφορές προς το Δημόσιο.
Παράπλευρες “απώλειες” θα υπάρξουν και σε άλλους κλάδους όπως ο ελληνικός αθλητισμός και ο ελληνικός κινηματογράφος καθώς κύριο, εάν όχι μοναδικό έσοδο, των ελληνικών πρωταθλημάτων αποτελούν τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, με τις συνδρομητικές πλατφόρμες να χρηματοδούν κινηματογραφικές συμπαραγωγές.
capital.gr