Μεγάλες απώλειες θα έχει και η Ρόδος από τον τουρισμό

Έντονη ανησυχία προκαλούν τα στοιχεία και οι αριθμοί που καταγράφονται από την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου για την φετινή σεζόν αφού όπως υπολογίζεται θα χαθούν 200εκ. ευρώ από την τοπική αγορά με όσα αυτό συνεπάγεται στις επαγγελματικές τάξεις που θίγονται άμεσα.
Πιο αναλυτικά, οι απόλυτοι αριθμοί που εμφανίζονται φέτος για την τουριστική αγορά της Ρόδου αφορούν κατ’ αρχήν την μείωση κατά 130.000 άτομα στις αφίξεις. Αυτό σημαίνει αυτομάτως, απώλεια 150εκ. ευρώ από την Ροδιακή αγορά -συν 50εκ. ευρώ, εάν υπολογίσουμε ότι είναι το χαμένο κομμάτι των ξενοδοχείων από τις μειώσεις τιμών που έχουν δώσει- που ανεβάζει τον αριθμό στα 200εκ. ευρώ. Αυτά θα χαθούν, δηλαδή από την τοπική οικονομία.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε προς την “δ”, ο α’ αντιπρόεδρος της ΕΞΡ κ. Γ. Παπαβασιλείου:
“Αυτή η μεγάλη μείωση θα μεταφραστεί τον προσεχή χειμώνα σε πολύ δύσκολες καταστάσεις που θα έχουν να αντιμετωπίσουν διάφορες επαγγελματικές τάξεις, όπως:
1. Την μείωση στα μεροκάματα των ξενοδοχοϋπαλλήλων -οι οποίοι χάνοντας 10 ένσημα από τις 150 μέρες που εργάζονταν σημαίνει μείωση 10% στα έσοδά τους.
2. Την δυσκολία είσπραξης των απαιτήσεων για τους εμπόρους.
3. Την τριπλάσια αύξηση σφραγισμένων επιταγών στην τοπική οικονομία.
Ακόμη, το παιχνίδι δεν χάθηκε εντελώς για τη Ρόδο. Βέβαια, η υπόλοιπη Ελλάδα είναι σε χειρότερη μοίρα -κυρίως η Κρήτη που έχει επενδύσει πάρα πολλά κονδύλια στον τουρισμό και φέτος αντιμετωπίζει πολύ μεγάλη μείωση. Η Ρόδος, δεν βγαίνει αλώβητη από αυτή την κατάσταση, αλλά δεν καταστρέφεται. Εμείς, δεν θα πανηγυρίσουμε φυσικά για καμία νίκη, απλά μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι που έχουμε την μικρότερη απώλεια”.
Ανησυχητικό είναι ακόμη το γεγονός ότι με την σημειωθείσα μείωση και τα μέχρι τώρα νούμερα, υπολογίζεται ότι θα χαθούν φέτος, περίπου 50.000 ένσημα από τους ξενοδοχοϋπαλλήλους στα ξενοδοχεία της Ρόδου. “Η Ρόδος έχει “κρυφή” ανεργία, διότι η μείωση στα μεροκάματα των ξενοδοχοϋπαλλήλων, δεν τους κατατάσσει στους ανέργους, αλλά σ’ εκείνους που εισπράττουν λιγότερα” λέει ο κ. Παπαβασιλείου.
Οι παραδοσιακές αγορές
Όσον αφορά τις αγορές στις οποίες στηριζόταν η Ρόδος, τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: Η Αγγλία και η Γερμανία έφερναν μέχρι πρόσφατα 500.000 κόσμο, που μεταφράζεται σε 45% των αφίξεων του νησιού. Αν αυτές οι δύο αγορές πέσουν κατά 10% η Ρόδος χάνει 60 – 70.000 κόσμο.
“Οι παραδοσιακές αυτές αγορές έχουν πάθει καθίζηση και οι απώλειες που δημιουργούνται, δεν μπορούν να αντικατασταθούν ούτε από τη Ρωσική αγορά, ούτε από τις ανατολικές χώρες, ούτε από άλλες αγορές. Τα νούμερα είναι μεγάλα και πιστεύω ότι το επόμενο έτος, η αιχμή του δόρατος για τη διαφημιστική μας καμπάνια πρέπει να είναι οι δύο αυτές αγορές -Γερμανία και Αγγλία- όσο κι αν μας κοστίσει. Εμείς είμαστε τυχεροί που έχουμε τον ΠΡΟΤΟΥΡ, ο οποίος -σαν οργανισμός- έχει τα εξής χαρακτηριστικά: είναι ευέλικτος, οικονομικός και έμπειρος. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τον εκμεταλλευτούμε σωστά, τριπλασιάζοντας τον προϋπολογισμό του ώστε να δώσουμε ιδιαίτερο βάρος στις προαναφερθείσες αγορές” όπως τόνισε ο κ. Παπαβασιλείου.
Τι μέλλει γενέσθαι
Έντονη πάντως, είναι η ανησυχία της ΕΞΡ για το μέλλον του τουρισμού και των ξενοδόχων στην Ρόδο. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι θα πρέπει να βασιστεί στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στη συνεργασία ανάμεσα στις επαγγελματικές τάξεις ώστε να ξεπεραστεί η κρίση που δεν ξέρουμε πόσο ακόμη θα κρατήσει.
Όπως δηλώνει ο α’ αντιπρόεδρος της ΕΞΡ: “Το μειονέκτημα της Ρόδου παραμένει το μεταφορικό, γιατί πρέπει να εξασφαλιστούν οι αεροπορικές συνδέσεις του νησιού με τις πόλεις της Ευρώπης και να μην εξαρτώνται όλα από τον κάθε τουρ οπερέιτορ. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να επιτευχθεί αυτό: είτε η συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες (χαμηλού κόστους ή τσάρτερ) είτε χρηματοδοτώντας μια εταιρεία. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να βρεθούν, βέβαια, τα κεφάλαια και να γίνει αυτό το βήμα. Αυτό παραμένει ένα όνειρο της τελευταίας 20ετίας, αλλά επιτέλους θα πρέπει να βαδίσουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Προσωπικά πιστεύω ότι λύση για την κρίση, είναι να χρηματοδοτηθεί ο ξενοδοχειακός κλάδος από τις τράπεζες ώστε η απώλεια του 2009 να μεταφερθεί σαν κόστος στην επόμενη 4ετία και η καμπάνια για το 2010 να ξεκινήσει άμεσα και με σοβαρότητα”.
Η κρουαζιέρα και ο εσωτερικός τουρισμός
Παρά το γεγονός ότι φέτος τα νούμερα τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων και τον αριθμό επισκεπτών εμφανίζονται ιδιαίτερα αυξημένα, αυτό παραμένει ένα μικρό κομμάτι του τζίρου της τοπικής αγοράς.
Η στροφή στον εσωτερικό τουρισμό “κάλυψε” τελικά ένα μεγάλο κενό το οποίο οφείλεται:
1. Στην δυναμική διαφημιστική καμπάνια που έγινε στην ελληνική αγορά
2. Στον διπλασιασμό των δελτίων εργατικής εστίας που εξέδωσε το αρμόδιο υπουργείο
Παρ’ όλα αυτά η θαλάσσια συγκοινωνία είναι πιο ασφαλής χρειάζεται -τουλάχιστον- τις περιόδους αιχμής περισσότερα πλοία.