Μεγάλες απώλειες θα έχει ο ξενοδοχειακός κλάδος

Ενημερωτικό σεμινάριο με θέμα “Ξενοδοχειακό Μάρκετινγκ στη σύγχρονη αγορά” διοργάνωσε στη Ρόδο στην αίθουσα του «Ακταίον», η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων -σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης- με κεντρικό ομιλητή τον πρόεδρό της κ. κ. Ανδρέα Ανδρεάδη. Το σεμινάριο αυτό και τα συμπεράσματα των μετρήσεων θα παρουσιαστούν και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο πρόεδρος της ΕΞΡ κ. Βασίλης Μηναϊδης ο οποίος καλωσόρισε τον κ. Ανδρεάδη ευχαριστώντας τον για τη στενή συνεργασία που έχουν με την ΠΟΞ.
Ο κ. Ανδρεάδης μίλησε για τις οικονομικές απώλειες που θα έχει ο ξενοδοχειακός κλάδος στον φετινό του τζίρο που υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξεως άνω από 20%:
“Οποιος έχει μείωση κάτω του 20% κατατάσσεται στους κερδισμένους, ενώ όποιος ξεπεράσει αυτό το ποσοστό θεωρείται κατά Μέσο Όρο χαμένος. Αυτή η πτώση σημαίνει ότι στα 7δις ευρώ που είναι ο τζίρος των ελληνικών ξενοδοχείων, έχουμε απώλεια 1,4δις ευρώ. Για να έχουμε την πλήρη τάξη του μεγέθους πρέπει να σημειώσουμε ότι η βοήθεια που έδωσε το ελληνικό κράτος ανέρχεται στα 300 εκ. ευρώ επομένως αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια “Μαύρη Τρύπα” της τάξης του 1,1 δις ευρώ στα ξενοδοχεία της χώρας μας. Ένα μέρος από αυτά καλύπτεται από τη συμπίεση των λειτουργικών δαπανών, αλλά είναι καταφανές ότι πολλά ξενοδοχεία αδυνατούν να πληρώσουν για το 2009 και για το 2010 τις χρεωλυτικές τους υποχρεώσεις. Φαίνεται ότι τα 500εκ. ευρώ που είναι οι χρεωλυτικές δόσεις των ξενοδοχείων ετησίως (σε σύνολο 6δις ευρώ) δεν θα μπορέσουν να πληρωθούν”.
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ αναφέρθηκε ακόμη σε μια μελέτη που έγινε για τους 890 ισολογισμούς των μεγαλυτέρων ξενοδοχείων της χώρας, σύμφωνα με την οποία οι περισσότερες επιχειρήσεις ήταν “ζημιογόνες” για το έτος 2009 ενώ τα λειτουργικά κέρδη είναι λιγότερο από 300 εκ. ευρώ. Τα ίδια στοιχεία έδειξαν ότι το 2008 τα κέρδη ήταν 500 εκ. ευρώ.
“Βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία. Η προσπάθεια εντοπίζεται στο να προχωρήσει το κράτος σε μια ρύθμιση με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, με την προϋπόθεση να μην πειράξουν τα παλαιά δάνεια. Κι αυτό γιατί τα παλαιά δάνεια έχουν καλύτερα περιθώρια -κάποια είναι ομολογιακά και κάποια μακροπρόθεσμα. Η πρότασή μου είναι η εξής: να υπολογίζεται η χρεωλυτική δόση του 2009 και 2010 κάθε επιχείρησης και να γίνεται ένας ισόποσος δανεισμός του ξενοδοχείου με ένα νέο δάνειο με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου με διετή περίοδο χάριτος και δεκαετή διάρκεια ώστε οι χρεωλυτικές δόσεις -όχι οι τόκοι- να μεταφερθούν από το 2011 και μετά να μοιραστεί. Αυτό με βάση τις εκτιμήσεις απαιτεί περίπου 500εκ. ευρώ από τα 2δις ευρώ που εξήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών -δηλ. το 25% που αγγίζει το 20% που αντιπροσωπεύει ο Ελληνικός Τουρισμός. Δυστυχώς γίνεται ένα ‘παζάρεμα’ με τις τράπεζες εις βάρος των Ελλήνων Επιχειρηματιών. Μας εκμεταλλεύονται γιατί είναι “ύαινες” και θέλουν να μας πιούν το αίμα και να καλύψουν τα σπασμένα από άλλους κλάδους της οικονομίας”.
Ο κ. Ανδρεάδης, στην τοποθέτησή του, είπε ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει τις μικρότερες επισφάλειες -οι άλλοι κλάδοι ξεπερνούν το 8% ενώ οι ξενοδόχοι δεν ξεπερνούν το 3%.
Μίλησε ακόμη για την προβολή και διαφήμιση ενώ ιδιαίτερη αίσθηση έκανε στους παρόντες η αναφορά του στο τεράστιο ζήτημα της χώρας μας που είναι η προσβασιμότητα από αέρος και θαλάσσης:
“Δεν υπάρχουν επαρκείς αεροπορικές και ναυτιλιακές συνδέσεις με τα νησιά μας, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αυτό το πρόβλημα που στηρίζεται στο “τσάρτερ” που ενισχύει όμως, την θέση των τουρ οπερέιτορ στις διαπραγματεύσεις εις βάρος των ξενοδοχείων. Στόχος είναι να μπορέσουμε να φέρουμε όσο το δυνατό περισσότερες εταιρείες χαμηλού κόστους ή τακτικές αεροπορικές συνδέσεις. Το αστείο είναι ότι ενώ επί χρόνια το κράτος δεν έκανε τίποτα σε αυτό το ζήτημα, τελικά ανακαλύψαμε ότι υπάρχει συγκεκριμένη οδηγία της Ε.Ε. η οποία όχι μόνον επιτρέπει αλλά επιδοτεί από τα ευρωπαϊκά προγράμματα τις πτήσεις! Δηλαδή, μπορεί το κράτος να επιδοτήσει “πτητικό έργο” από μερικά σημεία της Ευρώπης. Π.χ. Μάνστεστερ (Αγγλίας) προς Ρόδο και ζητά να μάθει ποια αεροπορική εταιρεία ενδιαφέρεται να πετάξει. Στο κομμάτι αυτό υπάρχει τραγικό έλλειμμα που όμως, συνεπάγεται και τις καλύτερες δικές μας υποδομές και υπηρεσίες. Μπορεί να έρχονται αεροπλάνα από την Ε.Ε. αλλά αν δεν υπάρχει υποδομή επειδή δεν υπήρχε καλή προετοιμασία από τα ξενοδοχεία κ.λπ.”
Η παρουσίαση
Κατά την διάρκεια της παρουσίασης, χρησιμοποιήθηκαν σλάιτς. Με βάση τη διεθνή οικονομική συγκυρία, παρουσιάστηκαν αριθμοί και στοιχεία από τον WWTTC που μιλούν για απώλεια το πρώτο εξάμηνο του 2009 της τάξης του 9,6% στην τουριστική κίνηση σε σχέση με το 2008. Στην Ε.Ε. η μείωση είναι 4% σε σχέση με πέρσι (και με βάση την κίνηση σε 13 διεθνή αεροδρόμια τη Ε.Ε.)
Από την άλλη “η Ελλάδα καλά κρατεί!” Το συμπέρασμα αυτό έρχεται να ισορροπήσει την απαισιοδοξία και τα στοιχεία λένε ότι η Ελλάδα και η Ισπανία σημείωσαν την μικρότερη απώλεια.
Ωστόσο, η χώρα μας περιλαμβάνεται στις 10 ελκυστικότερες του κόσμου για διάφορα θέματα (τέχνη, πολιτισμό κ.λπ.) ενώ φέτος ‘βγήκε’ από την διεθνή δεκάδα.
Στην παρουσίαση έγινε ανάλυση του τρόπου προώθησης του μάρκετινγκ το οποίο μπορεί να κάνει πιο ελκυστικό ένα ξενοδοχείο ανάλογα με τις υπηρεσίες του και όχι απαραίτητα με μειωμένη τιμή. Σε αυτό είναι απαραίτητη η προβολή μέσω του διαδικτύου αλλά και των ολοκληρωμένων υπηρεσιών που μπορούν να προσφερθούν.
Τέλος, έγινε αναφορά σε μια μελέτη για το τι επιλέγουν οι Βρετανοί, που παρουσιάστηκε από τη ‘Royal Mail – Holiday Cost Barometer, April 2009’ όπου αναφέρεται ότι η Ελλάδα βρίσκεται:
– Στην πρώτη θέση των πιο ακριβών χωρών για μπαρ ή καφετέριες
– Στην θέση Νο 9 για εστιατόρια
– Στην θέση Νο13 για σούπερ μάρκετ ή τουριστικά καταστήματα
Αυτό, οδηγεί αναπόφευκτα στο “All Inclusive” και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.