Ειδήσεις

Ταξιδιώτες όλον τον χρόνο φέρνει ο προσκυνηματικός τουρισμός

Οι επισκέψεις στα «θρησκευτικά αξιοθέατα» πραγματοποιούνται ακόμη και σε περιόδους κρίσεων σε αντίθεση με τον τουρισμό αναψυχής, που θεωρείται πολυτέλεια


Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (ΠΟΤ) αποτελεί την πιο ανθεκτική μορφή τουρισμού σε περιόδους κρίσεων, σε αντίθεση με τον τουρισμό αναψυχής, που θεωρείται πολυτέλεια. Οι τουρίστες μάλιστα αυτής της κατηγορίας εντάσσονται στους «επαναληπτικούς» τουρίστες. Ο θρησκευτικός-προσκυνηματικός τουρισμός αποτελεί την αρχαιότερη μορφή περιηγήσεων και με βάση στοιχεία του World Religious Travel Association (WRTA), περίπου 300 εκατομμύρια άνθρωποι ταξιδεύουν κάθε χρόνο σε θρησκευτικούς τόπους.
Η Travel Industry Association των ΗΠΑ ανέφερε (2008) ότι ένας στους τρεις ταξιδιώτες θρησκευτικού τουρισμού προέρχεται από όλες τις ηλιακές ομάδες (18-34, 35-54 και 55+), επισημαίνει ο οικονομολόγος, σύμβουλος, μελετητής, εμπειρογνώμων ΕΕ σε θέματα τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και μέλος του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Χρήστος Πετρέας.
Ο ίδιος προσθέτει ότι ο θρησκευτικός τουρισμός προσφέρεται για τη μορφή των διακοπών μικρής διάρκειας (short break holidays), ενώ συμβάλλει στη 12μηνη τουριστική δραστηριότητα και στην ευρύτερη διάχυση της τουριστικής κίνησης. Εξάλλου, η επίσκεψη στα «θρησκευτικά αξιοθέατα» μπορεί να συνδυαστεί και με άλλες τουριστικές δραστηριότητες για να δημιουργήσει και να αυξήσει τις τοπικές διανυκτερεύσεις.
Οι προορισμοί
Οι κύριες διαστάσεις της προσέλκυσης επισκεπτών σε θρησκευτικά μνημεία και χώρους είναι δύο, όπως εξηγεί ο κ. Πετρέας: η προσκυνηματική και η πολιτιστική διάσταση.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια από την Εκκλησία της Ελλάδος και το υπουργείο Τουρισμού να τεθεί σε νέες βάσεις η συνεργασία για τον θρησκευτικό τουρισμό. Το 2013 υπέγραψαν «Πρωτόκολλο Συνεργασίας επί θεμάτων Αναπτύξεως και Προώθησης των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων». Επίσης, το 2014 υπογράφηκε συνεργασία της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Βατικανό για θέματα προσκυνηματικών περιηγήσεων.
Αν και δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία στη χώρα, εκτιμάται ότι ο θρησκευτικός τουρισμός είναι κατά το 85% εσωτερικός αλλά ραγδαία αναπτυσσόμενος τα τελευταία χρόνια. Για την Ελλάδα τις πρώτες θέσεις προτίμησης κατέχουν το Αγιον Ορος, τα Μετέωρα, η Πάτμος, η Σύρος, η Κέρκυρα, η Τήνος κ.ά.
«Τα Μετέωρα είναι η πρώτη θρησκευτική κοινότητα στη χώρα, μετά το Αγιον Ορος» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων νομού Τρικάλων κ. Σωτήρης Φαμίσης, σημειώνοντας ότι το Αγιον Ορος δεν είναι επισκέψιμο από γυναίκες.
Η περιοχή δέχεται μεγάλο όγκο επισκεπτών 365 ημέρες τον χρόνο και «πολλοί είναι περιπατητικοί τουρίστες». Τα τελευταία χρόνια δε έχουν αυξηθεί σημαντικά οι ροές τουριστών από την Ασία, ειδικότερα τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία και την Κίνα, «οι οποίοι ενδιαφέρονται πρωτίστως για τη γεωλογική μορφολογία».
Τα Μετέωρα «ανήκουν στο πακέτο All time classic της Ελλάδας και πολλοί επιλέγουν αυτή την περιήγηση, με επισκέψεις σε Ακρόπολη, Μετέωρα, Δελφούς, Αρχαία Ολυμπία» εξηγεί.
Οι επισκέπτες στην περιοχή κυμαίνονται από 850.000 ως 1,2 εκατ. ετησίως. Ορισμένοι πραγματοποιούν μία διανυκτέρευση στην περιοχή, με τις ετήσιες διανυκτερεύσεις να ανέρχονται σε 600.000, αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Τρικάλων. Η αιχμή της περιόδου ξεκινά από τον Μάρτιο και κορυφώνεται Απρίλιο και Μάιο και μετά το καλοκαίρι ανακάμπτει από τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.
Στην Καλαμπάκα υπάρχουν 30 ξενοδοχεία τριών και τεσσάρων αστέρων, καθώς και 30 επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων. Για την παράταση της διαμονής των διερχόμενων επισκεπτών «τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως η περιήγηση, η ποδηλασία βουνού, η αναρρίχηση» λέει ο κ. Φαμίσης.
«Είναι μορφές στις οποίες δραστηριοποιούνται πολλές τοπικές επιχειρήσεις» προσθέτει.
Προώθηση
Πρόσφατα επίσης συστάθηκε ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής Τρικάλων, με αντικείμενο και στόχο την προώθηση του προϊόντος της περιοχής. Πέρα από τον εισερχόμενο τουρισμό «τα τριήμερα είναι προορισμός και για τους Ελληνες», με το Πάσχα να παρουσιάζει πληρότητα 90%-95% τόσο από Ελληνες όσο και από γκρουπ με ξένους που έχουν ξεκινήσει να έρχονται.
Στο Αγιον Ορος περίπου 150.000 προσκυνητές εισέρχονται κάθε χρόνο, όπως εκτιμά ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της εταιρείας Αγιορείτικες Γραμμές ΝΕ κ. Χρίστος Τσάνος. Η εταιρεία δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης από και προς το Αγιον Ορος με καθημερινά δρομολόγια πλοίων από Ουρανούπολη και Ιερισσό και παρέχει την υπηρεσία ναυλώσεων σκαφών, ενώ υπάρχουν κρουαζιέρες καθημερινά, καθώς και περιηγήσεις με ολική ναύλωση σκαφών. Επίσης δίνεται η δυνατότητα οργάνωσης του προσκυνήματος μέσα από τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες της.

Κάνοντας μια ενδεικτική εκτίμηση θα μπορούσαμε να σημειώσουμε ότι από το σύνολο των προσκυνητών το 40% προέρχεται από την Ελλάδα και το 60% από άλλες χώρες» προσθέτει. «Δεν μπορούμε να αναφέρουμε ότι υπάρχουν περίοδοι μεγαλύτερης κινητικότητας. Το Αγιον Ορος ως ένα ζωντανό μνημείο ανεκτίμητης πολιτισμικής αξίας έχει όλο τον χρόνο μεγάλη επισκεψιμότητα. Λίγη περισσότερη κίνηση παρατηρείται τις περιόδους των μεγάλων εορτών της θρησκείας μας».


16 πρότζεκτ Προ του Αθω
Σε κάποιες περιοχές τα καταλύματα δεν κλείνουν ποτέ

«Αναπτύσσουμε 16 πρότζεκτ ταυτόχρονα» στην προ του Αθω περιοχή, λέει η διευθύντρια marketing και επικοινωνίας του Προαθωνικού Οργανισμού Τουρισμού κυρία Μαρία Πάππα. Τρία από τα 16 πρότζεκτ που πραγματοποιεί ο Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού στην Ανατολική Χαλκιδική, με στόχο να θεματοποιήσει τις προσφερόμενες τουριστικές μορφές του προορισμού και να προσελκύσει ταξιδιώτες όλες τις εποχές του χρόνου, βραβεύτηκαν πρόσφατα στα Tourism Awards. Πρόκειται για τον «Αριστοτελικό Περίπατο», το «Mount Athos Area KOUZINA» και τα «Τρία Πράσινα Βουνά». Ο Οργανισμός έχει μέλη 152 επιχειρήσεις και 800 εθελοντές που πραγματοποιούν τα 16 πρότζεκτ.
«Γειτνιάζουμε με το Αγιον Ορος και έχουμε καταγράψει όλα τα μοναστήρια από την Αρναία ως την Ουρανούπολη και την Ολυμπιάδα» προσθέτοντας τη δημιουργία τριών ειδικών διαδρομών. «Συνδυάζουμε τον προσκυνηματικό τουρισμό με τη γαστρονομία», αλλά και με τοπικά προϊόντα, όπως σαπούνια, βότανα, γλυκά του κουταλιού κ.ά.

«Αυτά τα πρότζεκτ έχουν επιμηκύνει πάρα πολύ την τουριστική περίοδο. Παλαιότερα η σεζόν είχε διάρκεια 40 ημέρες στην Ολυμπιάδα και τώρα το πρώτο γκρουπ Βρετανών ήρθε στις 20 Απριλίου». Η ίδια αναφέρεται σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων το οποίο «κλείνει μόνο έναν μήνα»τον χρόνο, ενώ «σε κάποιες προσκυνηματικές περιοχές τα καταλύματα δεν κλείνουν καθόλου». Οι επισκέπτες έρχονται από χώρες όπως Γερμανία, Αυστρία και Ρωσία, Μολδαβία, Γεωργία, Αλβανία, ενώ πρόσφατα έχει ανοίξει ο Λίβανος.

Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου