Παρουσιάζει εικόνα «χαώδους αστικού αλαλούμ»

Τη χρηματοδότηση του έργου ανάπλασης της πλατείας του Αγίου Νικολάου ζήτησε εκ νέου χθες με έγγραφο του προς τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ Γ. Σουφλιά ο Δήμαρχος Ροδίων κ Χ. Χατζηευθυμίου.

Σκοπός του δημάρχου είναι όπως τονίζεται η ολοκλήρωση της εργολαβίας πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου ενόψει και του γεγονότος ότι θα υπάρξουν προβλήματα στη διέλευση των οχημάτων από την πλατεία κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου πνοής για την πόλη της Ρόδου.
Η πλατεία παρουσιάζει σήμερα εικόνα χαώδους αστικού αλαλούμ, ενός χώρου αφιλόξενου, εχθρικού προς τον πολίτη, χωρίς καμία πρόβλεψη αστικής κοινωνικοποίησης.
Τα κυριότερα προβλήματα που έχουν εντοπίσει οι μελετητές του έργου στην πλατεία είναι τα εξής:
– Η έλλειψη κανόνων λειτουργίας που απορρέουν από την έλλειψη αρχών σχεδιασμού με αποτέλεσμα την απ’ αρχής καταδίκη της πλατείας σε χώρο εξυπηρέτησης συμφερόντων και κακών καθημερινών συμπεριφορών από τους πολίτες.
– Η έλλειψη πρασίνου. Στην πλατεία σήμερα υπάρχουν δεκατρία πλατάνια, που δεν έχουν ευδοκιμήσει, αφού από την ημέρα φύτευσής τους έχουν σχεδόν παραμείνει στον ίδιο φυτικό όγκο.
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί και η παντελής έλλειψη φροντίδας και περιποίησης του πρασίνου αλλά και γενικότερα της πλατείας από τις Δημοτικές Υπηρεσίες.
– Η κακή επιλογή των υλικών κατασκευής αφού προφανώς για λόγους οικονομίας αλλά και ελλείψει συντεταγμένης αρχιτεκτονικής μελέτης επιλέχθηκαν υλικά μη φιλικά προς την Ελληνική λογική και κλίμα. Επίσης σε συνδυασμό με την κακή εφαρμογή των υλικών αυτών η πλατεία «βγάζει» ένα πολύ κακό, αισθητικά, αποτέλεσμα.
– Η έλλειψη αστικού εξοπλισμού. Αστικός εξοπλισμός της πλατείας είναι ανύπαρκτος αφού διαθέτει μόλις έναν τηλεφωνικό κερματοδέκτη, έναν μικρό κάδο απορριμμάτων και μία στάση λεωφορείου.
Ατάκτως παρατημένοι τρεις κάδοι αστικών απορριμμάτων φιγουράρουν πρώτοι στην θέαση της πλατείας από τις οδούς Καναδά και Δαμασκηνού.
– Η έλλειψη κλιματικών κριτηρίων σχεδιασμού.
-Η έλλειψη αειφορικού σχεδιασμού και άρα δυνατότητας να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές, εμπορικές αλλά και αστικές πιέσεις και μεταβολές της περιοχής.
– Η έλλειψη κανόνων οδικής συμπεριφοράς και κυκλοφορίας (κυκλοφοριακή συμφόρηση ). Η πλατεία αποτελεί χώρο στάσης και στάθμευσης αυτοκινήτων, είτε των μόνιμων κατοίκων, είτε των επισκεπτών των γύρω εμπορικών δραστηριοτήτων. Εμφανίζονται διπλοπαρκαρίσματα, προσωρινή παρεμπόδιση κυκλοφορίας, χρήση κόρνας από τους οδηγούς, διαπληκτισμοί, ένταση καταντώντας την πλατεία χαώδη και αγχωτική.
– Η έλλειψη υποδομών για άτομα με ειδικές δεξιότητες (Α.Μ.Κ.). Σήμερα στα άκρα των δύο «μεγάλων πεζοδρομίων» της πλατείας, υπάρχουν ράμπες για ¶τομα Μειωμένης Κινητικότητας, κατασκευασμένες εκτός προδιαγραφών που χρησιμοποιούνται ως ράμπες ανόδου ή και στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων.
Ως βασικές αρχές της ανάπλασης της πλατείας θεωρήθηκαν από τους μελετητές:
– Η ανάγκη ομαδοποίησης των λειτουργιών της.
– Η επίτευξη οργανικής συσχέτισής της με τα γύρο κτίρια και τις εμπορικές δραστηριότητες που φιλοξενούν.
– Η ιεράρχηση και εξασφάλιση των ελεύθερων χώρων της.
– Η ανάγκη διευκόλυνσης των προσβάσεων οχημάτων και πεζών και η ιεράρχηση των κινήσεών τους, ώστε να εξασφαλίζεται η ροή επικοινωνίας μέσα στο χώρο της πλατείας αλλά και γύρο απ’ αυτήν.
– Η εξασφάλιση της πολεοδομικής συνέχειάς της με την πόλη.
– Η κατάδειξη της πολιτιστικής υπόστασής της ως πυρήνας του Μαρασιού του Αγ. Νικολάου.
– Η δημιουργία προϋποθέσεων για την συμμετοχή των κατοίκων σ’ αυτήν.