Προκαταρκτική έρευνα για τις φωτιές του 2008!

Τη διενέργεια περαιτέρω προανάκρισης για τη διαπίστωση τυχόν ευθυνών και συντρέχουσας αμέλειας υπευθύνων σχετικά με το μέγεθος της καταστροφής που προκάλεσε η ανεξέλεγκτη πυρκαγιά που έπληξε το νησί της Ρόδου τον Ιούλιο του 2008 παρήγγειλε στην Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Ρόδου η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου.

Η Εισαγγελία σύμφωνα με τις πληροφορίες ζητεί να διερευνηθεί τυχόν ευθύνη των αρμοδίων εξαιτίας κακού συντονισμού, συνιστάμενου αφενός μεν στην καθυστέρηση αποστολής βοήθειας από την ηπειρωτική Ελλάδα αφετέρου δε στην επιλογή συντονιστών που δεν γνώριζαν την μορφολογία της πυρόπληκτης περιοχής.
Ζητείται επίσης να ληφθούν καταθέσεις από τον Γενικό Γραμματέα της Πολιτικής Προστασίας, τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και τον διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ρόδου.
Η έρευνα για τα αίτια της πυρκαγιάς που έκαψε 132.000 στρέμματα δασώδους και χορτολιβαδικής έκτασης ξεκίνησε την 23η Ιουλίου 2008 μετά από παραγγελία του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Σκοπός της έρευνας είναι να διαπιστωθεί, αν δεν υπήρξε συντονισμός των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και αν δεν ελήφθησαν όλα τα επιβαλλόμενα, εκ των πραγμάτων, μέτρα για την αποφυγή της φωτιάς και στη συνέχεια για τον έλεγχο και την κατάσβεσή της.
Η ποινική προκαταρκτική έρευνα στρέφεται κατά παντός αρμοδίου υπηρεσιακού και θεσμικού παράγοντα που όφειλε, ως εκ της αποστολής και της θέσεώς του να ενεργήσει και δεν ενήργησε ή ενήργησε πλημμελώς. Επίσης θα διερευνηθεί τι έγινε ποσό 1,5 εκ. ¤ που διατέθηκε στους OTA για τις ανάγκες της δασοπροστασίας καθώς υπάρχουν καταγγελίες ότι χρησιμοποιήθηκε για “αλλότρια”.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται όπως έγινε γνωστό στην καταγγελία της ETAIΠPOΦYKA ότι αν και ενημέρωσε την ΠYP στις 10.38′ ακριβώς το πρωί της 22ας Ιουλίου 2008 αυτή επενέβη μία ώρα αργότερα (σημ.: η ΠYP ισχυρίζεται ότι ενημερώθηκε στις 10.40′). Oχι μόνο αυτό αλλά αντί να στείλει στην περιοχή πυροσβεστικά οχήματα από τον Aρταμίτη, έστειλε από άλλα σημεία του νησιού με αποτέλεσμα να σημειωθεί μεγάλη καθυστέρηση.
Το όλο ζήτημα αναμένεται να λάβει μεγάλη έκταση χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο να γίνει αφετηρία για μια νέα πολιτική αντιπαράθεση μεγέθους μεταξύ της Νομαρχίας Δωδεκανήσου και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Ο Νομάρχης Δωδεκανήσου κ. Γ. Μαχαιρίδης και ο Αντινομάρχης κ. Φ. Χατζηδιάκος, όπως έγινε γνωστό, απέδωσαν ευθύνες για το μέγεθος που προσέλαβε η πυρκαγιά στο γεγονός ότι δεν υπήρχε επαρκής πυροσβεστική δύναμη και μέσα, στο ότι δεν έδρευαν στο νησί δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη, στις κακές καιρικές συνθήκες, στο ότι τα δάση δεν είχαν καθαριστεί, σε καθυστέρηση ενίσχυσης των τοπικών πυροσβεστικών δυνάμεων από την ηπειρωτική χώρα, στην ανυπαρξία ζωνών πυροπροστασίας και μη συντήρηση των δασικών δρόμων αλλά και στην απαξίωση των τοπικών αρχών στην προσπάθεια κατάσβεσης καθώς, όπως τόνισε κυρίως ο δεύτερος, οι διευθύνοντες την προσπάθεια πυρόσβεσης ενώ είχαν πλήρη άγνοια του χώρου κώφευαν στις υποδείξεις των ντόπιων.
Από την άλλη η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει καταστήσει σαφές ότι ευθύνη φέρει και το Συντονιστικό Νομαρχιακό Οργανο για την επέκταση της πυρκαγιάς στη Νότια Ρόδο και συγκεκριμένα για την έλλειψη συντονισμού τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επιμελητείας.
Από την ανάλυση των νόμων και των εγκυκλίων που διέπουν την Πολιτική Προστασία σε Εθνικό, Περιφερειακό αλλά και Τοπικό Επίπεδο προκύπτουν ορισμένα ενοχλητικά ερωτήματα αλλά και δυσάρεστα συμπεράσματα για το ρόλο και τις παραλείψεις τοπικών παραγόντων που όφειλαν να υλοποιούν τον συντονισμό.
Ο Νομάρχης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία έχει ευθύνη για τον συντονισμό και την επίβλεψη του έργου της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών, εντός των ορίων του νομού. Εχει την ευθύνη της διάθεσης και του συντονισμού δράσης του απαραίτητου δυναμικού και μέσων για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών του νομού, και προεδρεύει του Συντονιστικού Νομαρχιακού Οργάνου.
Το ΣΝΟ ήταν υποχρεωτικό να λειτουργεί διαρκώς και όπως έχει διαπιστωθεί δεν συνεκλήθη πριν την άφιξη αλλά και μετά την παρουσία στη Ρόδο του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ. Μουζά. Το Σ.Ν.Ο. μπορούσε και έπρεπε να λειτουργεί κατά την εκδήλωση και εξέλιξη των πύρινων μετώπων, παράλληλα και υποβοηθητικά με τις δομές που συμμετείχε ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας.
Οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις κάθε χρόνο και μέχρι τέλος Φεβρουαρίου οφείλουν εξάλλου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία:
1. Να καταγράφουν όλα τα μηχανήματα, που έχουν στη διάθεσή τους.
2. Εντέλλονται τους Ο.Τ.Α., να καταγράφουν τους σκουπιδότοπους της περιοχής τους και να λάβουν μέτρα ασφαλούς λειτουργίας τους καθώς και να καθαρίζουν τα περιαστικά δάση και τις ευαίσθητες περιοχές δικαιοδοσίας τους.
3. Εντέλλονται τους Ο.Τ.Α., σε συνεργασία με το Πυροσβεστικό Σώμα, όπως συγκροτούν και οργανώνουν ομάδες πολιτών για την παροχή συνδρομής στην πρόληψη και καταστολή δασικών πυρκαγιών της περιοχής τους.
4. Πραγματοποιούν ασκήσεις αντιπυρικής προστασίας, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς.

5. Να ελέγχουν τη συνεχή λειτουργία των γραφείων-τμημάτων της Πολιτικής Προστασίας στη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
6. Να μεριμνούν όπως, δια των οικείων φορέων ύδρευσης, να πυκνωθεί το δίκτυο κρουνών υδροληψίας των πυροσβεστικών οχημάτων.
Η εξέλιξη της συγκεκριμένης έρευνας σε μια περίοδο μάλιστα που οι σχέσεις μεταξύ της Νομαρχίας και της Περιφέρειας είναι τεταμένες αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον…