Ακρως αποκαλυπτικά της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίστηκε το θέμα της οριοθέτησης και του χαρακτηρισμού όλης της περιοχής πέριξ των μεσαιωνικών τειχών ως αρχαιολογικού χώρου με Υπουργική Απόφαση που προκάλεσε η Διεύθυνση Προστασίας Μεσαιωνικής Πόλης είναι τα πρακτικά της συνεδρίασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της 7ης Απριλίου 2009 που εξασφάλισε χθες η “δ”.
Παρότι συγκεκριμένα επιχειρείται πλέον η ψήφιση τροπολογίας για την υπαγωγή της εμπορικής αγοράς που λειτουργεί εντός των τειχών στις διατάξεις των προστατευόμενων από το νόμο περί εμπορικών μισθώσεων με πρωτοβουλίες που έλαβε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου -τ. Υπουργός κ. Αριστοτέλης Α. Παυλίδης οι οποίες δεν μπορούν να προχωρήσουν μετά τη διάλυση της Βουλής, εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην επίμαχη συνεδρίαση του ΚΑΣ όπου ελήφθη και η σχετική απόφαση μετείχαν τόσο η κ Αννα Παρασκευοπούλου Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης όσο και η κ. Αγγελική Κατσιώτη Αρχαιολόγος της 4ης ΕΒΑ.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει συγκεκριμένα το γεγονός ότι ενώπιον του ΚΑΣ διατυπώθηκε η άποψη ότι στη Μεσαιωνική Πόλη ισχύουν, όπως είχε από την πρώτη στιγμή επισημαίνει η “δ” επικαλούμενη σχετικές διαβεβαιώσεις του τμήματος ΠΕΧΩ Δωδεκανήσου, μόνο γενικές χρήσεις αμιγούς κατοικίας εφόσον κάτι άλλο δεν έχει θεσπιστεί με ότι αυτό συνεπάγεται για την εμπορική δραστηριότητα στην περιοχή αλλά και για τα κέντρα διασκέδασης και τα λοιπά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος!
Κάτω από αυτό το πρίσμα και αν ακόμη υποτεθεί ότι η τροπολογία θα ψηφιστεί στο μέλλον το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί δεν επιλύεται καθώς δεν περιορίζεται μόνο, παρά τις διαβεβαιώσεις, στη μη υπαγωγή των εμπορικών μισθώσεων στις προστατευόμενες από το σχετικό νόμο!
Τα πρακτικά του ΚΑΣ μιλούν από μόνα τους…
«…Η κ. Α. Παρασκευπούλου σημειώνει ότι με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σαν κανονιστική διάταξη και του Τοπικού Συμβουλίου, άτυπα εφαρμόζεται μία γραμμή, όπου χωρίζει την παλιά πόλη σε δύο ζώνες (ζώνη αμιγούς κατοικίας και εμπορική ζώνη), όπως είχε προταθεί τότε στο διάταγμα που έγινε και σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ. Αυτό δεν έχει δημοσιευτεί σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Προσθέτει ότι τα εμπορικά καταστήματα δεν μπορούν να ελεγχθούν, δεδομένου ότι ο Δήμος εκδίδει άδειες μόνο για καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Διατυπώνει το αίτημα το νέο διάταγμα να επαναπροσδιοριστεί βάσει του Ν. 3028/2002. Γνωστοποιεί στα μέλη του ΚΑΣ ότι ήδη έχει γίνει επεξεργασία της αναθεώρησης του πολεοδομικού και του ρυμοτομικού σχεδίου σε συνεργασία με την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων και το νέο Διάταγμα, αλλά σημειώνει ότι ήταν άποψη της Γενικής Διεύθυνσης του ΥΠΕΧΩΔΕ να προηγηθεί η συγκεκριμένη κήρυξη και η αναθεώρηση να γίνει σύμφωνα με τα συγκεκριμένα άρθρα του Ν. 3028/2002.
Σε σχετική ερώτηση του κ. Αλέξανδρου Ξυντάρη, Αρχιτέκτονα, Υπαλλήλου της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ, η κ. Α. Κατσιώτη απαντά ότι η παλιά πόλη της Ρόδου είναι κηρυγμένος ιστορικός διατηρητέος οικισμός. Σε ερώτηση του κ. Α. Ξυντάρη αν έχουν θεσπιστεί και εφαρμόζονται συγκεκριμένοι ειδικοί όροι δόμησης, η κ. Α. Κατσιώτη δίνει αρνητική απάντηση. Στη συνέχεια, ο κ. Α. Ξυντάρης ρωτά αν έχει εκδοθεί διάταγμα ρυμοτομίας για την περιοχή και η κ. Α. Παρασκευοπούλου απαντά ότι έχει εκδοθεί το 1963, το οποίο δεν εφαρμόζεται ως προς το ρυμοτομικό του, διότι προέβλεπε διανοίξεις με αποτέλεσμα να εγείρονται μεγάλα προβλήματα. Στη συνέχεια, ο κ. Α. Ξυντάρης ρωτά ποιοι όροι δόμησης ισχύουν στο τοπογραφικό διάγραμμα της οιασδήποτε μελέτης που καταίθεται στην Πολεοδομία. Η κ. Α. Παρασκευοπούλου απαντά ότι δεν υπάρχουν συνήθως ακάλυπτα, αδόμητα οικόπεδα και ότι ισχύουν οι όροι δόμησης βάσει του διατάγματος του 1963, ενώ προσθέτει ότι η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων θέτει περιορισμούς. Ο κ. Α. Ξυντάρης σημειώνει ότι είναι δικαίωμα της τελευταίας να θέτει περιορισμούς, αλλά ο φάκελος όταν έρχεται, έρχεται με ένα σκεπτικό, με όρους δόμησης, τοπογραφικό διάγραμμα και διατάγματα ρυμοτομίας. Η κ. Α. Παρασκευοπούλου αναφέρει ότι γίνεται έλεγχος από την Πολεοδομία. Ο κ. Α. Ξυντάρης επιμένει στις χρήσεις και τους όρους δόμησης της περιοχής, διότι κατά τη γνώμη του, με τον καθορισμό του αρχαιολογικού χώρου πρέπει να ακολουθήσει το κοινό διάταγμα των δύο Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ για τον καθορισμό χρήσεων και όρων δόμησης. Η κ. Α. Παρασκευοπούλου αναφέρει ότι αυτό είναι η επιδίωξη. Ο κ. Α. Ξυντάρης αναφέρει ότι δεν είναι σωστή η άποψη ότι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί παραδοσιακός οικισμός, επειδή είναι ιστορικό διατηρητέο μνημείο διότι είναι διαφορετικές, παράλληλες νομοθεσίες.
Ρωτά εάν έχει γίνει καμία επεξεργασία επάνω στον καθορισμό των χρήσεων τη συγκεκριμένη στιγμή και η κ. Α. Παρασκευοπούλου απαντά ότι οι χρήσεις εφαρμόζονται άτυπα. Ο κ. Α. Ξυντάρης επισημαίνει ότι άτυπα δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Στο σημείο αυτό, η κ. Α. Παρασκευοπούλου σημειώνει ότι οι χρήσεις πρέπει να θεσμοθετηθούν γιατί δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα. Ο κ. Α. Ξυντάρης διαπιστώνει ότι στη συγκεκριμένη περιοχή ισχύουν οι γενικές χρήσεις γης αμιγούς κατοικίας, εφόσον κάτι άλλο δεν έχει θεσπιστεί. Η κ. Α. Παρασκευοπούλου αναφέρει ότι υπάρχει και η εμπορική δραστηριότητα. Ο κ. Α. Ξυντάρης υπογραμμίζει ξανά ότι ισχύουν οι γενικές χρήσεις γης εφόσον δεν έχουν καθορισθεί άλλες. Η κ. Α. Παρασκευοπούλου καταλήγει ότι το ρυμοτικό πρέπει να αναθεωρηθεί…».
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/diskola-tha-lithi-to-provlima-me-tis-emporikes-misthosis/