Στα μαθήματα των Λατινικών (Ανθρωπιστικές Σπουδές) και της Χημείας (Θετικές Σπουδές) εξετάστηκαν χτες, Δευτέρα, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων, με το νέο σύστημα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα θέματα στα Λατινικά, τόσο τα γραμματικά, όσο και τα συντακτικά είναι βατά και καλύπτουν την έκταση όλης της ύλης. Φέτος τα ζητούμενα είναι από τα κείμενα 20, 25 και 29.
Στη Χημεία χαρακτηρίστηκαν μέτριας δυσκολίας. Καλύπτουν όλο το φάσμα της νέας ύλης και δεν είναι μεγάλης έκτασης.
Στα ίδια μαθήματα, Λατινικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης και Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης, εξετάστηκαν και οι υποψήφιοι ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων και ημερήσιων και εσπερινών ΕΠΑΛ με το παλαιό σύστημα.
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ
ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Σε όλα τα εξεταστικά κέντρα στα νησιά του Νομού Δωδεκανήσου, η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων εξελίχθηκε ομαλά και μέχρι σήμερα δεν σημειώθηκαν ιδιαίτερα προβλήματα. Ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ιωάννης Παπαδομαρκάκης δήλωσε στην «δημοκρατική» ότι οι υποψήφιοι είναι πολύ προσεκτικοί, ακολουθούν τους κανόνες των πανελλαδικών και δεν υπάρχουν προβλήματα ούτε στην μετάδοση των θεμάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την χτεσινή ημέρα:
Οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν στην Χημεία:
*Με το Νέο Σύστημα (σε επίπεδο Νομού Δωδεκανήσου): Από τους 428 υποψήφιους προσήλθαν οι 422 – 6 απόντες
* Με το Παλαιό Σύστημα (σε επίπεδο Νομού Δωδεκανήσου): Από τους 31 υποψήφιους, οι 26 παρόντες -5 απόντες
Οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν στα Λατινικά:
*Με το Νέο Σύστημα (σε επίπεδο Νομού Δωδεκανήσου): Από τους 397 υποψήφιους προσήλθαν οι 375 – 22 απόντες
* Με το Παλαιό Σύστημα (σε επίπεδο Νομού Δωδεκανήσου): Από τους 25 υποψήφιους, οι 20 παρόντες -5 απόντες
Συνολικά διαγωνίστηκαν χτες στα Δωδεκανησα: 825 υποψήφιοι – 797 παρόντες – 28 απόντες.
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΣΤΑ
ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ
Σχετικά ικανοποιημένοι βγήκαν χτες από τις αίθουσες οι υποψήφιοι μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις. Στα τρία κεντρικά σχολεία της Ρόδου, οι διαγωνιζόμενοι μίλησαν στην «δημοκρατική».
Χρυσάνθη Τ. (Βενετόκλειο) «Εγώ έγραψα στα Λατινικά. Προσωπικά τα είδα ότι ήταν βατά. Τα θέματα ήταν από την διδακτέα ύλη».
Μιχάλης Κ. (Καζούλειο) «Στην Χημεία που έγραψα τα θέματα σήμερα ήταν κατανοητά. Δεν μπορώ να πω ότι είχαν παγίδες».
Σταματία Π. (Καπνοβιομηχανία) «Στα Λατινικά, πιστεύω ότι δεν είχε μεγάλη δυσκολία. Αλλά σίγουρα έπρεπε να είσαι καλά προετοιμασμένος».
Δήμητρα Ν. (Καζούλειο) «Στα Λατινικά τα θέματα ήταν σχετικά βατά. Δεν είχε παγίδες. Σχεδόν τα περιμέναμε».
Λευτέρης Χ. (Καπνοβιομηχανία) «Στην Χημεία τα θέματα μπορώ να πω ότι τα περιμέναμε. Ήταν από την διδακτέα ύλη. Δεν μπορώ να πω ότι είχε εκπλήξεις. Ήμουν προετοιμασμένος».
Μαρία Χρ. (Βενετόκλειο) «Στα Λατινικά γενικά τα θέματα ήταν βατά. Δεν χρειαστήκαμε διευκρινίσεις. Δεν είδα πουθενά ασάφειες. Απλά πιστεύω ότι ήταν για καλά προετοιμασμένους».
Κωνσταντίνος Γ. (Καζούλειο) «Εγώ έδωσα Χημεία, δεν μπορώ να πω ότι ήταν πολύ δύσκολα. Κατανοητά αρκεί να είχες διαβάσει».
Κυριακή Κ. (Βενετόκλειο) «Εγώ έγραψα στα Λατινικά. Νομίζω ότι δεν ήταν τόσο δύσκολα φέτος. Δεν είχαμε εκπλήξεις, δεν ήταν κάτι άγνωστο, τα περιμέναμε».
Οι υποψήφιοι σε όλες τις κατευθύνεις και στην δική μας περιοχή, περιμένουν πάντως να δουν πώς θα διαμορφωθούν oι βάσεις για να αποφασίσουν ποιες σχολές θα πρέπει να επιλέξουν για να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους αμέσως μετά την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ
ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ
Οι πανελλαδικές συνεχίζονται την Τετάρτη 1η Ιουνίου με Βιολογία Γενικής Παιδείας για τους υποψήφιους των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων που εξετάζονται με το νέο σύστημα, ενώ όσοι εξετάζονται με το παλιό σύστημα θα γράψουν Νεοελληνική Γλώσσα (Θεωρητικής Κατεύθυνσης), Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Τεχνολογική Κατεύθυνση) και Χημεία-Βιοχημεία (Τεχνολογική Κατεύθυνση).
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Κατά τις εξετάσεις του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών την 18. Μαΐου οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι της ομάδας των ανθρωπιστικών σπουδών κλήθηκαν ανάμεσα στα άλλα να ετυμολογήσουν και τη λέξη «ἐσθλὸς» , για την οποία η επιστήμη της γλωσσολογίας δηλώνει ότι το «έτυμον» της συγκεκριμένης λέξης είναι αβέβαιο και σκοτεινό! Η ορθή απάντηση βαθμολογείται με 2/100 μόρια και, επειδή τα Αρχαία ελληνικά είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας, το σύνολο των μορίων που κάποιος ή κάποια κερδίζει ή χάνει , είναι 4,6 ,δηλ. 46 μόρια μετά την αναγωγή στις 20.000 μόρια ! Αν ανατρέξει κάποιος σε ετυμολογικά λεξικά που έχουν την έγκριση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας θα βεβαιωθεί ότι όντως το πρόβλημα με την ετυμολογία της προαναφρθείσας λέξης δεν έχει λυθεί.
Ειδικότερα παραπέμπουμε στο κατά κοινή ομολογία κορυφαίο έργο της επιστήμη της γλωσσολογίας DICTIONAIRE ETYMOLOGIQUE DE LA LANGUE GRECQUE, PARIS 1999, του Pierre Chantraine, όπου στη σελίδα 378 αναφέρεται ότι η ετυμολογία της λέξης είναι incertaine, δηλ. αβέβαιη. Το ίδιο και το γερμανόφωνο ετυμολογικό λεξικό του H.Frisk (GRIECHISCHES ETYMOLOGISCHES WOERTEBUCH, HEIDELBERG 1960) στη σελίδα 574 ρητά αναφέρει ότι η ετυμολογία της λέξης αυτής δεν έχει ακόμη με βεβαιότητα εξηγηθεί και παραπέμπει σε έρευνες που συσχετίζουν τη λέξη με τo ρήμα «τίθημι»και όχι το εἰμί, όπως υποστηρίζουν τα μέλη της εξεταστικής επιτροπής, που ευθύνεται για τα θέματα και η οποία με μεγάλη επιείκεια μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον ανεπαρκής. Ούτε ένα μέλος της επιτροπής δεν είχε ασχοληθεί με το πρόβλημα; Ούτε ένα μέλος της επιτροπής δεν είχε την πρόνοια να ανατρέξει σε ένα λεξικό; Αλήθεια τι θα γίνει κ. υπουργέ της παιδείας αν κάποια ή κάποιος υποψήφιος χάσει τη σχολή του για 1 ή 2 ή 3 ή 4 ή…46 μόρια;
Αν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας δεν θα κερδίσει τα μόρια; Μήπως πρέπει να δοθούν αμέσως τα δύο μόρια σε όλους όσοι πήραν μέρος στις εξετάσεις και τα μέλη της επιτροπής να παραπεμφθούν για κανένα επιμορφωτικό σεμινάριο;