Κλίμα δυσαρέσκειας κατά του ΕΒΕΔ για τον ΔΗΦΟΔΩ

Μείζον θέμα έχει προκύψει με τον ΔΗΦΟΔΩ όπως έχει τεθεί μέχρι σήμερα από το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου. Το έντονο κλίμα δυσαρέσκειας που έχει δημιουργηθεί, εκφράστηκε χθες δυναμικά, κατά την διάρκεια της έκτακτης συνεδρίασης της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου όπου παρέστησαν εκτός από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο επί των Οικονομικών κ. Κώστα Ταρασλιά και ο Δ/ντής των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου Ροδίων κ. Κώστας Παπαοικονόμου, που προέβη και σε αναλυτική ενημέρωση επί του θέματος.
Ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ και δήμαρχος Πεταλούδων κ. Μ. Κορδίνας εξέφρασε εξ αρχής την δυσαρέσκειά του για το κλίμα που καλλιεργείται “από κάποιους συγκεκριμένους κύκλους” εναντίον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των δημάρχων που φέρονται ως “παράνομοι”.
«Ο Νόμος 1080 του 80 άρ. 19 δηλώνει ξεκάθαρα ότι το 5% είναι απολύτως νόμιμο. Αρα ο ΔΗΦΟΔΩ λειτουργεί σύννομα» όπως διευκρίνισε ο κ. Παπαοικονόμου.
Ο κ. Κορδίνας πάντως ξεκαθάρισε πως «Το 5% είχαμε πει ότι θα το αντιμετωπίσουμε και δεχόμαστε την αναθεώρησή του αλλά βρεθήκαμε σε μία κατάσταση παραπληροφόρησης» κατηγορώντας ευθέως το ΕΒΕΔ ότι άνοιξε αυτή την συζήτηση για πλήρη κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ επειδή επιχειρεί να δημιουργήσει εντυπώσεις, χρησιμοποιώντας αφενός την οικονομική κρίση και αφετέρου την προεκλογική περίοδο!
«Ποιοι είναι αυτοί που θα ωφεληθούν τελικά; Ποιους εξυπηρετεί αυτή η συζήτηση και η προσπάθεια για την κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ; Η Αυτοδιοίκηση επενδύει σε τοπικές δράσεις με αυτά τα έσοδα. Η συζήτηση λοιπόν, είναι άνευ αναπτυξιακής και πραγματικής ουσίας. Είναι άλλο θέμα να συζητήσουμε τα κακώς κείμενα του ΔΗΦΟΔΩ και άλλο να εμφανιζόμαστε εμείς οι δήμαρχοι ότι τα κλέβαμε τόσα χρόνια και πρέπει να τα δώσουμε πίσω!» είπε ο δήμαρχος Πεταλούδων.
Εντονη ήταν και η αντίδραση του δημάρχου Ν. Ρόδου κ. Μ. Σαββή για το θέμα ο οποίος εξεμάνη λέγοντας:
«Πρόκειται για ένα παιχνίδι επικοινωνιακό από κάποιους που τους συμφέρει να το εμφανίζουν έτσι. Συμφωνούμε ότι πρέπει να αναμορφωθεί και μιλάμε για “πολιτικές ατέλειες” που πρέπει να διορθωθούν αλλά δεν μπορούμε να παίζουμε όλοι μαζί το παιχνίδι των ανακοινώσεων και των δηλώσεων στα ΜΜΕ. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Χατζημάρκος εκπροσωπεί συγκεκριμένα συμφέροντα και μόνον. Η Τ.Α. έχασε 20% έσοδα».
Απείλησε μάλιστα και με αποχώρηση από την συσταθείσα επιτροπή εάν αυτή δεν συνεδριάσει άμεσα.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος της Κω κ. Γ. Κυρίτσης είπε ότι «αυτή η συζήτηση εξυπηρετεί συμφέροντα λίγων και συγκεκριμένων επιχειρηματιών και πρέπει να σταματήσει ο πόλεμος δημιουργίας εντυπώσεων».
Εν πάση περιπτώσει ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ ζήτησε από το σώμα να τηρηθεί “στάση αναμονής” ώστε να δοθεί περιθώριο από την αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί να ερευνήσει το θέμα και από εκεί και πέρα να ληφθεί μια απόφαση -αν και η θέση της ΤΕΔΚ παραμένει ξεκάθαρη και δεν αφήνει κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης για κατάργηση του ΔΗΦΟΔΩ.
Τα Στερεά Απόβλητα
Οσον αφορά το 2ο θέμα που συζήτησε χθες η ΤΕΔΚ ήταν η γνωμοδότησή της επί της μελέτης αναθεώρησης-τροποποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για το οποίο κλήθηκε να λάβει απόφαση ύστερα από σχετικό έγγραφο που απέστειλε η Περιφέρεια για το θέμα.
Αυτό που επισημάνθηκε στη συνεδρίαση είναι ότι πρέπει να προηγηθεί ο περιφερειακός σχεδιασμός και μετά να προχωρήσει ο σχεδιασμός για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων ενώ το σώμα εμφανίσθηκε διστακτικό σε ό,τι αφορά το θέμα της κατασκευής εργοστασίου καύσης απορριμμάτων.
«Η ΤΕΔΚ εκφράζεται θετικά με την επιφύλαξη να δοθούν ελευθερίες ώστε να μην υπάρξει κάτι που να μας δεσμεύει στο μέλλον για την μετέπειτα επιλογή μας» είπε ο κ. Κορδίνας.
Εδωσε μάλιστα και ένα υπόμνημα με τις θέσεις της ΤΕΔΚ το οποίο θα σταλεί στην Περιφέρεια.
Ωστόσο, εμφανίσθηκε ακόμη ένα υπόμνημα, από τον Δήμο Καλλιθέας όπου αναφέρεται ότι «η περιοχή φιλοξενεί πολλές οχλούσες δραστηριότητες και αρνείται την εγκτάσταση και λειτουργία εργοστασίου καύσης απορριμμάτων στο Τσαΐρι».
Από εκεί και πέρα η ΤΕΔΚ αποφάσισε να μην είναι δεσμευτικός ο χώρος κατασκευής εργοστασίου και να δοθεί η δυνατότητα να αναζητηθεί κάπου αλλού.
Σύμφωνα με την απόφαση, θα προταθεί να γίνουν 3 διαχειριστικές ενότητες (Ρόδου-Καρπάθου, Κω-Νισύρου και λοιπά νησιά) με τη δυνατότητα ή ενός ή δύο ή τριών φορέων διαχείρισης ανάλογα με τη βιωσιμότητά τους.
Τελικά, το θέμα της κατασκευής εργοστασίου θα μείνει ανοικτό μέχρι νεωτέρας ενώ η λύση για την μεταφορά απορριμμάτων από τα μικρά νησιά θα επιδιωχθεί να βρεθεί μέσω νησιωτικών πολιτικών (διαδημοτικές συνεργασίες κ.λπ
Γνωμοδότηση για τον δημοτικό φόρο
Νομοθετική λύση για την αντιμετώπιση του μείζονος θέματος που έχει ανακύψει μετά την απόφαση βόμβα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με την οποία κρίθηκε παράνομη η παρακράτηση των λειτουργικών εξόδων της υπηρεσίας ΔΗΦΟΔΩ από τον Δήμο Ροδίων και μάλιστα από το έτος 1994 αναζητεί τώρα η δημοτική αρχή μετά και από γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας.
Ταυτόχρονα εξετάζεται η δυνατότητα να μπορεί να συναφθεί σύμβαση συνεργασίας μεταξύ του δήμου Ροδίων και των λοιπών δήμων με την οποία θα ανατίθεται στο γραφείο ΔΗΦΟΔΩ ως διαχειριστή η παροχή υπηρεσιών έναντι αποζημιώσεως.
Η νομική υπηρεσία του δήμου Ροδίων θεωρεί ωστόσο ότι δεν τίθεται θέμα επι του παρόντος επιστροφής των παρανόμως παρακρατηθέντων χρημάτων από τον Δήμο Ροδίων που ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
Υπενθυμίζουμε ότι η εξέλιξη αυτή καταγράφηκε σε μια περίοδο που αμφισβητείται σφόδρα η ανταποδοτικότητα του φόρου, η σκοπιμότητα επιβολής του αλλά και το νόμιμο των διαδικασιών και για την επιχορήγηση από το φόρο αυτό της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου.
Εκκρεμεί εξάλλου και η επίλυση του μείζονος θέματος που ανέκυψε μετά τη διαπίστωση του Ορκωτού Λογιστή του Δήμου Ροδίων ότι η επιχορήγηση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου δεν προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Εν πάση περιπτώσει στη γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου του Δήμου Ροδίων κ Θ. Παπαγεωργίου αναφέρονται τα εξής:
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση άρθρ. 30249/5-7-1994 των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (ΦΕΚ 523/6-7-1994, Β’), αναφορικά με τη διαδικασία και τις αναγκαίες λεπτομέρειες για την είσπραξη και κατανομή του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου (παρ. 9 άρθρου 60 Ν. 2214/1994), μεταξύ άλλων προβλέπονται τα εξής:
«Η κατανομή, ανάληψη και απόδοση των εσόδων του ανωτέρω λογαριασμού στους δικαιούχους ΟΤΑ γίνεται με κοινή απόφαση του Δημάρχου του διαχειριστή Δήμου και του αιρετού εκπροσώπου που ορίζεται από τη Δ.Ε. της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, ανά νησί που εμπίπτει στην παραπάνω περίπτωση, αφού αφαιρεθούν οι μισθολογικές και λοιπές λειτουργικές δαπάνες της διαχειριστικής υπηρεσίας.
Το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα κατανέμεται, αναλαμβάνεται και αποδίδεται, με την ανωτέρω απόφαση, το 55% του λογαριασμού του προηγούμενου μήνα στο διαχειριστή Δήμο, το δε 45% στους λοιπούς Ο.Τ.Α. της νήσου, με πληθυσμιακά κριτήρια, σύμφωνα με την τελευταία επίσημα απογραφή του κράτους».
Οπως μας γνωρίσατε με απόφαση του Γ. Γραμματέα της Περιφέρειας, έγινε ανακατανομή των εισπράξεων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. για το Β’ Τρίμηνο του 2009, με επίκληση μεταγενέστερης Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που τροποποίησε την προαναφερόμενη αρχική ΚΥΑ διαγράφοντας το εδάφιο της αφαιρέσεως των μισθολογικών και λοιπών λειτουργικών δαπανών της διαχειριστικής υπηρεσίας.
Σημειώνεται ότι επί σειρά ετών (από το 1994 μέχρι σήμερα) η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, δεν γνωστοποίησε την ύπαρξη του ανωτέρω θέματος προκειμένου να υπάρξει έγκαιρη και χωρίς αναστάτωση νομοθετική ή άλλη διευθέτησή του.
Κατόπιν αυτού επί των ερωτημάτων που μας υποβάλατε αναφορικά με τις στο μεταξύ γενόμενες αφαιρέσεις των ανωτέρω δαπανών της διαχειριστικής υπηρεσίας και της τακτοποίησης του προβλήματος που δημιουργήθηκε, γνωμοδοτούμε ως εξής:
Α) Αναφορικά με τις ήδη επί σειρά ετών μέχρι σήμερα, γενόμενες αφαιρέσεις μισθολογικών και λειτουργικών δαπανών της διαχειριστικής υπηρεσίας, έχουμε την άποψη ότι δεν τίθεται θέμα επιστροφής, διότι σε κάθε περίπτωση οι δαπάνες αυτές αφορούν αναγνωρισμένες αποζημιώσεις ανατεθεισών υπηρεσιών που έχουν πράγματι ανατεθεί και παραχωρηθεί, όπως συνομολογείται με τις εκδοθείσες όλη αυτή την περίοδο κοινές αποφάσεις του Δημάρχου (ή αρμοδίου Αντιδημάρχου) Δήμου Ροδίων και αιρετού Εκπροσώπου της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, πράγμα δηλαδή που δικαιολογεί την καταβολή των δαπανών αυτών ως αμοιβή διαχειριστικής υπηρεσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 681 του Αστικού Κώδικα περί συμβάσεως έργου, άλλως σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 904 του Αστικού Κώδικα περί αδικαιολόγητου πλουτισμού.
Β) Αναφορικά με τη μελλοντική τακτοποίηση του θέματος, έχουμε την άποψη ότι αυτή μπορεί να γίνει είτε νομοθετικά, είτε με την σύναψη Σύμβασης Συνεργασίας του άρθρου 223 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ν. 3463/2006), μεταξύ του Δήμου Ροδίων και των λοιπών Δήμων της Ρόδου. Με τη Σύμβαση θα ανατίθεται από τους λοιπούς Δήμους στο Δήμο Ροδίων ως διαχειριστή, η παροχή υπηρεσιών διαχειρίσεως κατά το μέρος των εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. που αναλογιστικά θα αντιστοιχούν σε κάθε Δήμο, με αποζημίωση αντίστοιχα ποσό που αναλογιστικά επίσης θα εξάγεται.
Ο Ν. Σύμβουλος
Θεόδωρος Παπαγεωργίου