Ειδήσεις

Η μεγάλη ευκαιρία για την κρουαζιέρα

Μοιρασμένες είναι σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι προοπτικές για πορεία της ελληνικής κρουαζιέρας τη φετινή σεζόν, με τον κλάδο να δείχνει μεν ισχυρές αντοχές στις δημοσιονομικές πιέσεις, από την άλλη όμως να προσπαθεί να αναπτυχθεί σε ένα περιβάλλον που ακόμη υστερεί στο θέμα των υποδομών σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου.

Φέτος οι εκτιμήσεις από παράγοντες της ελληνικής κρουαζιέρας είναι πιο αισιόδοξες όσον αφορά  στην επιβατική κίνηση, όλα όμως θα κριθούν στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Η ελληνική κρουαζιέρα δέχτηκε μεγάλη πίεση το 2015, σημειώνοντας πτώση 14% που μεταφράζεται σε 16 χιλ. λιγότερους επιβάτες.

Η χρονιά εντούτοις είναι δύσκολη. Οι επιπτώσεις από το προσφυγικό στα ελληνικά νησιά, το οποίο έπληξε την εικόνα τους, αλλά και οι τελευταίες επαναλαμβανόμενες απεργίες στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που μάλιστα ανάγκασαν δύο κρουαζιερόπλοια της TUI και της Carnival να αποβιβάσουν τους επιβάτες τους στο Λαύριο, δυσχεραίνουν το κλίμα.

Την ίδια ώρα ο ανταγωνισμός με τα λιμάνια της Τουρκίας για την απόκτηση μεγαλύτερων μεριδίων είναι έντονος. Όσοι γνωρίζουν πάντως καλά το χώρο αναφέρουν  πως η γεωπολιτική αποσταθεροποίηση στην ευρύτερη περιοχή της νοτιανατολικής Μεσογείου αποτελεί την μόνη παράμετρο που μπορεί να ενισχύσει την ελληνική κρουαζιέρα βραχυπρόθεσμα, γεγονός που μεταφράζεται από την αγορά ως η “μεγάλη ευκαιρία” για τον κλάδο.

Φορείς της κρουαζιέρας υπογραμμίζουν πως αυτή τη φορά το στοίχημα δεν είναι η πια η ανάπτυξη, αλλά η διατήρηση των μεγεθών της περασμένης χρονιάς: προσφυγικό και πολιτικοοικονομική αβεβαιότητα υπονόμευσαν τις κρατήσεις και τώρα η αγορά ποντάρει στα late bookings την ώρα που άλλες χώρες, όπως η Ισπανία και η Κύπρος καταγράφουν εδώ και καιρό υψηλές πληρότητες.

Προοπτικές υπάρχουν

Η έλευση δυο εκ των μεγαλυτέρων και νεότερων κρουαζιερόπλοιων του κόσμου στον Πειραιά στα μέσα του Μαΐου, με διαφορά μόλις ολίγων εικοσιτετραώρων, του Ovation of the Seas της Royal Caribbean, αξίας ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων και χωρητικότητας 4.180 επιβατών, και του Carnival Vista, μήκους 324 μέτρων με και χωρητικότητας 3.700 επιβατών, εντείνει τις προσδοκίες για ανάπτυξη του κλάδου και δίνει νέες ελπίδες για ένταξη της χώρας στο πλάνο των μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας.

Το κομμάτι του home porting, δηλαδή μια κρουαζιέρα να ξεκινά και να καταλήγει σε ελληνικό λιμάνι, είναι ουσιαστικό, κυρίως όσον αφορά τα έσοδα (συνάλλαγμα, καταναλωτική δαπάνη  και θέσεις εργασίας). Η έλλειψη υποδομών, τα ψηλά τιμολόγια στα τέλη και τις υπηρεσίες, η στροφή των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας στους προορισμούς της Ασίας, αλλά και η αδυναμία του Πειραιά να καταστεί λιμάνι εκκίνησης για τα ταξίδια κρουαζιέρας βάζουν φρένο στην ώθηση του κλάδου.

Το Carnival Vista είναι ότι πιο κοντά σε home porting μέχρι στιγμής από μεγάλη ξένη εταιρεία. Τα σκήπτρα του  home porting στον Πειραιά εξακολουθεί όμως να τα κρατά η ελληνική Celestyal Cruises που τον χρησιμοποιεί για βάση του κρουαζιερόπλοιου Celestyal Olympia με τα άλλα δυο της πλοία να χρησιμοποιούν ως home port το Λαύριο. Το Celestyal Olympia θα πραγματοποιήσει περισσότερες από 80 κρουαζιέρες φέτος από τον Πειραιά.

Παρόλα αυτά, οι δυνατότητες που έχει ο Πειραιάς να φιλοξενήσει μεγάλα κρουαζιερόπλοια είναι μειωμένες από τα μεγέθη του λιμανιού, καθώς η πολυδιαφημισμένη εδώ και τρία χρόνια επένδυση για την κατασκευή νέων προβλητών παραμένει στο σημείο εκκίνησης.

Και όλα αυτά την ώρα που η CLIA ανακοίνωσε πέρσι ρεκόρ επιβατών στην Ευρώπη:  6,6 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ταξίδεψε με κρουαζιερόπλοια το 2015, παρουσιάζοντας αύξηση 3% από την περσινή χρονιά, με 200.000 επιπλέον επιβάτες. Από το 2008 εξάλλου, η ευρωπαϊκή αγορά της κρουαζιέρας έχει αυξηθεί εντυπωσιακά κατά 49%, αποδεικνύοντας τόσο την ανθεκτικότητα του κλάδου της κρουαζιέρας στην οικονομική ύφεση, όσο και την αξία που παρέχεται από τις διακοπές με κρουαζιέρα.

Αυτό ισοδυναμεί με ένα μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6%, για τα τελευταία επτά χρόνια. Πράγματι, σύμφωνα με έρευνα του κλάδου, από το 2004 έως το 2014, οι διακοπές με κρουαζιερόπλοιο σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν γίνει πιο δημοφιλείς από ότι οι διακοπές στη στεριά με ένα περιθώριο μεγαλύτερο από 20%.

Η ελληνική αγορά κρουαζιέρας από την άλλη εξακολουθεί να λειτουργεί υπό την πίεση των δημόσιων οικονομικών της χώρας και τα μέτρα λιτότητας που έχουν εισαχθεί στο πλαίσιο των πακέτων διάσωσης της ΕΕ. Όπως σημειώνουν παράγοντες του χώρου,  αυτή είναι μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια λόγω του συγκριτικά υψηλότερου κόστους αντίστοιχων δρομολογίων από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, παγκοσμίως.

capital.gr

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου