Πρωτοφανής μείωση των καυσίμων κίνησης, στα επίπεδα του 17% για τις βενζίνες και 8% για το πετρέλαιο κίνησης, παρατηρείται το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, ενώ ο Μάιος έκλεισε στο -8% και για τα δύο καύσιμα κίνησης. Η ιδιαίτερα αρνητική αυτή εξέλιξη έχει διαψεύσει τις προσδοκίες της αγοράς για τόνωση της ζήτησης μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, ενώ πρόσθετες ανησυχίες δημιουργεί η παρατηρούμενη αύξηση της παραβατικότητας αλλά και η αναμενόμενη έξαρση του λαθρεμπορίου με την επιβολή των αυξημένων ΕΦΚ από τον Ιανουάριο του 2017. Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται θέτει υπό δοκιμασία τις αντοχές της αγοράς καυσίμων που μέσα στη χρόνια της κρίσης έχει απολέσει το 30% του τζίρου της. Οι πιέσεις είναι τεράστιες και φαίνεται πλέον ότι, εκτός από τα πρατήρια, ο αριθμός των οποίων έχει συρρικνωθεί κατά 2.500 χιλιάδες περίπου στην 6ετία και τις πολύ μικρές εταιρείες, δοκιμάζονται και οι αντοχές μεγαλύτερων εταιρειών. Πολύ σοβαρά προβλήματα φαίνεται να αντιμετωπίζει μεγάλη ιστορική εταιρεία του κλάδου εμπορίας, ενώ στο «κόκκινο» βρίσκεται και μία ακόμη μικρού μεγέθους εταιρεία.
«Η μεγάλη μείωση της ζήτησης σε συνδυασμό με την αυξημένη παραβατικότητα και την απουσία ελέγχων και εφαρμογής των μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου θα δημιουργήσουν μια μη αναστρέψιμη πορεία στην αγορά», τονίζει στην «Κ» εκπρόσωπος του κλάδου, μεταφέροντας την αγωνία του υγιούς τομέα της αγοράς που πλήττεται και από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των παραβατών. Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για διεύρυνση του φαινομένου των «πειραγμένων αντλιών», καθώς πολλοί επαγγελματίες του κλάδου επιχειρούν με αυτό τον τρόπο και ελλείψει ελέγχων να υποκαταστήσουν τη ζημιά από τη μείωση της ζήτησης. Τις εκτιμήσεις της αγοράς επιβεβαιώνει η πρώτη μετά πολλούς μήνες εξόρμηση των ΚΕΔΑΚ για ελέγχους στην Αττική. Σύμφωνα με πληροφορίες, την προηγούμενη εβδομάδα έπειτα από ελέγχους τα ΚΕΔΑΚ έκλεισαν πέντε πρατήρια, διότι διαπιστώθηκε ότι είχαν εγκαταστήσει σύστημα που έκλεβε τους καταναλωτές στην αντλία. Το ερώτημα που τίθεται ωστόσο είναι εάν τα πρατήρια αυτά θα παραμείνουν κλειστά ή θα ανοίξουν, αφού πληρώσουν κάποιο πρόστιμο, το οποίο στη συνέχεια θα το βγάλουν μέσω της «πειραγμένης» αντλίας.
Το πρόβλημα βεβαίως δεν θα υφίσταται εάν είχε τεθεί σε λειτουργία το σύστημα εισροών-εκροών για το οποίο έχουν δαπανηθεί ιδιωτικοί και δημόσιοι πόροι. Ενώ το 98% των πρατηρίων έχει εγκαταστήσει σύστημα εισροών-εκροών και το 94% αυτών στέλνει κανονικά στοιχεία στο κεντρικό σύστημα της Γ.Γ. Πληροφορικών Συστημάτων, δεν γίνεται καμία διασταύρωση στοιχείων λόγω έλλειψης στελεχικού δυναμικού. Με το θέμα αναμένεται να ασχοληθεί η Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες έχει συστήσει ομάδα διαχείρισης. Η αγορά πάντως εμφανίζεται επιφυλακτική ως προς τη νέα αυτή πρωτοβουλία, δεδομένου ότι οι σχετικές πληροφορίες αναφέρονται σε ομάδα 50 ατόμων. «Εάν θέλεις να αποφύγεις ένα πρόβλημα τότε συστήνεις μια επιτροπή», αναφέρουν χαρακτηριστικά, πολύ περισσότερο όταν αυτή αποτελείται από 50 άτομα. Το πρόβλημα λαθρεμπορίου και παραβατικότητας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, θα βρεθεί εκτός ελέγχου από τον Ιανουάριο του 2017 που θα τεθούν σε εφαρμογή τα μέτρα για τον αυξημένο ΕΦΚ στα καύσιμα, εάν μέχρι τότε δεν λειτουργήσει το σύστημα εισροών-εκροών. Η διεύρυνση της ψαλίδας στη φορολογία μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης, που θα αρχίσει να διακινείται από τον προσεχή Οκτώβριο, και πετρελαίου κίνησης αυξάνει σημαντικά το κίνητρο για λαθρεμπορία, εξηγούν παράγοντες της αγοράς.
Καθημερινή