Τι διεκδικεί η Δωδ/νησος από τον “Καλλικράτη”

Οριστικοποιήθηκαν και κοινοποιήθηκαν αργά χθες το απόγευμα στο υπουργείο Εσωτερικών, οι θέσεις της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου, για το σχέδιο “Καλλικράτης”.
Με το υπόμνημα που φέρει την υπογραφή του προέδρου της ΤΕΔΚΔ Μιχάλη Κορδίνα, οι δήμαρχοι, ζητούν να γίνουν δεκτές οι θέσεις τις οποίες εκφράζουν τόσο για το χωροταξικό όσο και για τα θεσμικά ζητήματα που αφορούν τη Διοικητική Μεταρρύθμιση.
Την ίδια ώρα σε όλη τη χώρα από την Κρήτη μέχρι και τον Έβρο εντείνονται οι διαμαρτυρίες των αυτοδιοικητικών που δεν επιθυμούν να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο “Καλλικράτης”.
Επισημαίνεται πως η διοίκηση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος, έχει ζητήσει προθεσμία 15 ημερών προκειμένου να διαβουλευθεί, με το υπουργείο Εσωτερικών για όλα τα ζητήματα τα οποία τέθηκαν στο συνέδριο που διεξήχθη πριν από λίγο καιρό.
Στην περιοχή μας πάντως, τα πνεύματα δεν έχουν ηρεμήσει, αφού οι δήμαρχοι που είναι αντίθετοι με τον “Καλλικράτη” δεν έχουν πεισθεί ότι η εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου, θα φέρει την … άνοιξη στην αυτοδιοίκηση. Οι μαύρες σημαίες που παραμένουν αναρτημένες στην Ιαλυσό, υποδηλώνουν πως ο αγώνας των δημάρχων δεν πρόκειται να σταματήσει.
Η διοίκηση της ΤΕΔΚΔ από την άλλη πλευρά, είναι σε αναμονή των αποφάσεων που θα ληφθούν από την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος, για να καθορίσει εκ νέου τη στάση της.
Αναλυτικά στο υπόμνημα που εστάλη χθες στο υπουργείο Εσωτερικών αναφέρονται τα εξής:
ΘΕΜΑ: Υπόμνημα
για το σχέδιο Νόμου
“ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ”
Η ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου μετά το ΄Εκτακτο Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ που έγινε στις 30/5/2010 στην Αθήνα και στα πλαίσια της διαβούλευσης που αποφασίσθηκε , προκειμένου να διαμορφωθούν οι τελικές προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο σχέδιο νόμου “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ” σας υποβάλλει υπόμνημα με τις θέσεις και προτάσεις όπως αποφασίσθηκαν κατά το ΄Εκτακτο Συνέδριο της που έγινε στις 30 /4/2010 στη Ρόδο και είναι οι ακόλουθες :
1) Για το Χωροταξικό της Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Γενικής Διοίκησης ομόφωνη θέση μας είναι ότι η έδρα τόσο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου όσο και της Αποκεντρωμένης Γενικής Διοίκησης Αιγαίου πρέπει να είναι στη Ρόδο για τους ακόλουθους λόγους :
• γεωπολιτικούς (η Ρόδος αποτελεί το νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης, το σημείο συνάντησης τριών ηπείρων),
• εθνικούς (τα Δωδεκάνησα γειτνιάζουν σε όλη τους την έκταση με τη Τουρκία),
• οικονομικούς και αναπτυξιακούς (ο μεγαλύτερος όγκος οικονομικών δραστηριοτήτων του Αιγαίου, παράγεται στα Δωδεκάνησα, κάτι που συμβάλλει ανάλογα, και στα κρατικά έσοδα),
•τουριστικούς (η Ρόδος αποτελεί τον σημαντικότερο ίσως Τουριστικό προορισμό της Ευρώπης και από τους ελκυστικότερους στον κόσμο),
• πολιτιστικούς (αδιαμφισβήτητη η ιστορικότητα και πολιτιστική αξία μιας Πόλης δυόμισι χιλιάδων χρόνων, με μια μεσαιωνική πόλη μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς),
• συγκοινωνιακούς (η Ρόδος μπορεί να γίνει συγκοινωνιακό και διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου και τελευταίος κόμβος της Ευρώπης προς την Ασία και την Αφρική)
• πληθυσμιακούς (η Ρόδος έχει 120.000 πληθυσμό, τους δε καλοκαιρινούς μήνες, ο πληθυσμός αυτός διπλασιάζεται λόγω των επισκεπτών, είναι δε με διαφορά, η πολυπληθέστερη πόλη του Αιγαίου και ένα από τα μεγαλύτερα σε έκταση νησιά του). Είναι επίσης, η πρωτεύουσα του μεγαλύτερου σε έκταση και πληθυσμό Νομού του Αιγαίου, άρα και του μεγαλύτερου Νησιωτικού Νομού της Χώρας.
• αποτελεί διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου και τελευταίο κόμβο της Ευρώπης προς την Ασία και την Αφρική),
2) Οσον αφορά τον Τουρισμό που είναι η βασική πηγή οικονομίας της Δωδεκανήσου προτείνονται τα ακόλουθα :
• Σύσταση ειδικού οργάνου ( π.χ. Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού ) για τον συντονισμό των δράσεων μεταξύ των Περιφερειών και των Δήμων.
• Μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων των Νομαρχιακών Επιτροπών Τουρισμού στους νησιωτικούς Τουριστικούς Δήμους .
• Υποχρεωτική σύσταση στους νέους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας των νησιωτικών Δήμων Υπηρεσιακής Μονάδας Τουρισμού.
• Δυνατότητα επιχορήγησης Ν.Π.Ι.Δ. Πολιτιστικού και Τουριστικού χαρακτήρα από τους Νέους Δήμους.
• Να διατηρηθεί στο νέο οργανωτικό σχήμα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου η Διεύθυνση Τουρισμού Δωδεκανήσου.
3) Για Εργασιακά θέματα προτείνονται τα ακόλουθα:
• Κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων μονίμων υπαλλήλων και συμβασιούχων αορίστου χρόνου ανεξάρτητα εάν κατέχουν προσωποπαγή θέση.
• Διασφάλιση προσωπικού κοινωνικών δομών όπως «Βοήθεια στο Σπίτι» ,ΚΗΦΗ,ΚΑΠΗ ΚΔΑΠ,ΑΜΕΑ και Προσχολικών δομών. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Γ’ΚΠΣ 2000-2006 και του ΕΣΠΑ 2007-2013 λειτουργούν από τους Δήμους της Δωδεκανήσου τα προγράμματα: «Βοήθεια στο Σπίτι», «Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρίες» (ΚΔΑΠ-ΜΕΑ), «Παιδικοί Σταθμοί», «Κέντρα Ημερησίας Φροντίδας Ηλικιωμένων» (ΚΗΦΗ), «Γραφεία Παροχής Κοινωνικών & Υποστηρικτικών Υπηρεσιών» και τα «Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ). Για τη λειτουργία αυτών των κοινωνικών δομών, απασχολείται πολυάριθμο εξειδικευμένο προσωπικό με σχέση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου (κοινωνικοί λειτουργοί, νοσηλεύτριες, ψυχολόγοι, φυσιοθεραπευτές κτλ) και προσωπικό με σύμβαση έργου ορισμένου χρόνου (λογιστές, παιδίατροι, καρδιολόγοι κτλ).
• Διασφάλιση της ανανέωσης των συμβάσεων αυτών μέχρι οριστικής επιλύσεως του εργασιακού ζητήματος (εγκύκλιος 31/οικ.37467/16-6-2009).
• Τη μετατροπή από εξαρτημένη σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου και ανάθεσης έργου ορισμένου χρόνου, σε συμβάσεις αορίστου χρόνου, ή με προκήρυξη των θέσεων αυτών, με το καθεστώς που τηρήθηκε στους εργαζόμενους των ΚΕΠ, ώστε να εξασφαλισθεί όσο αυτό επιτρέπεται η επαναπρόσληψη των ήδη υπηρετούντων στις κοινωνικές δομές.
• Διασφάλιση της λειτουργίας και του προσωπικού των ιδιαίτερων δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου όπως των Δημοτικών επιχειρήσεων αστικών συγκοινωνιών Ρόδου και Κώ(ΡΟΔΑ)και(Δ.Ε.Α.Σ) , καθώς και της αστικής εταιρίας για την προστασία του περιβάλλοντος των ΟΤΑ ΔΩΔ/ΣΟΥ ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ που συγκρότησε και χρηματοδοτεί επί σειρά ετών η τοπική αυτοδιοίκηση για να ενισχύεται ο μηχανισμός παθητικής πυροπροστασίας στο νομό .
• Η μισθοδοσία των υπαλλήλων των Δήμων να γίνεται απευθείας από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
4) Για ειδικά οικονομικά θέματα των Ο.Τ.Α. της Δωδεκανήσου πρέπει να τονισθεί και διασφαλιστεί :
• Η κατοχύρωση του αποδιδόμενου στην αυτοδιοίκηση της ΔΩΔ/σου Φόρου Εισοδήματος 20% Φυσικών και Νομικών Προσώπων,όπως επίσης και του Δημοτικού Φόρου Δωδεκανήσου (ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ.) καθώς αποτελούν τα 2/3 περίπου των συνολικών τακτικών εσόδων των Ο.Τ.Α. της περιοχής μας και καλύπτουν τις αυξημένες ανελαστικές δαπάνες τους.
• Η επαναφορά του Τέλους Παρεπιδημούντων στο αρχικό του ποσοστό καθότι αποτελεί σημαντικότατο έσοδο των Τουριστικών Δήμων της Δωδ/σου και καθορίζει την ουσιαστική συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος.
• Η ενσωμάτωση της νησιωτικότητας στους ΚΑΠ και τη ΣΑΤΑ.
• Η πλήρης απόδοση των παραλιών κατά κυριότητα στους Ο.Τ.Α. και η από κοινού αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας και των πολιτιστικών μνημείων.
5) Για Διοικητικά ζητήματα και θέματα αρμοδιοτήτων προτείνονται όπως θεσμοθετηθούν ειδικά για τους νησιωτικούς Δήμους τα ακόλουθα :
• Ορισμός τοπικών Αντιδημάρχων σε όλους τους πρώην Δήμους όπου θα προεδρεύουν του Τοπικού Δημοτικού Συμβουλίου στο οποίο θα εκπροσωπούνται όλα τα Τοπικά Διαμερίσματα.
•Τοπικοί Αντιδήμαρχοι να διαχειρίζονται έναν ελάχιστο προϋπολογισμό για την διασφάλιση της ομαλής αντιμετώπισης της καθημερινότητας του πολίτη ,με τον έλεγχο των οικονομικών από ειδικά θεσμοθετημένη οικονομική επιτροπή με την συμμετοχή μέλους της μειοψηφίας.
• Να διασφαλισθεί η ελάχιστη εκπροσώπηση των καταργούμενων Δήμων με δύο (2) τουλάχιστον εκπροσώπους στο Δημοτικό Συμβούλιο του νέου Δήμου.
• Να δοθούν αρμοδιότητες σε θέματα χωροταξίας , ανάπτυξης , ενέργειας και ειδικότερα πράσινης ενέργειας στους Δήμους .
6) Για Συγκοινωνιακά θέματα σε σχέση με την νησιωτική πολιτική προτείνονται να θεσμοθετηθούν τα ακόλουθα :
• Να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για το Μεταφορικό ισοδύναμο δηλ. την εξίσωση του μεταφορικού κόστους θαλάσσιων με τις χερσαίες συγκοινωνίες.
• Να διατηρηθούν οι διατάξεις του άρθρου 265 του Δ.Κ.Κ. για δυνατότητα συμμετοχής Δήμων στις Ναυτιλιακές εταιρείες.
• Να προβλεφθεί ότι όπου αναφέρεται αστική συγκοινωνία στις αρμοδιότητες των ΟΤΑ νοούνται και οι θαλάσσιες γραμμές για τους νησιωτικούς Δήμους.
• Να διασφαλισθεί και να κατοχυρωθεί η συνέχιση της λειτουργίας υφιστάμενων επιχειρήσεων αστικών συγκοινωνιών με το παρόν θεσμικό πλαίσιο ή σαν κοινωφελών επιχειρήσεων στον νεοσύστατο Δήμο.
7) Για το Χωροταξικό των Δήμων κατά το ΄Εκτακτο Συνέδριο της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου με σχετική πλειοψηφία η Γενική Συνέλευση δεν ενέκρινε την πρόταση του σχεδίου νόμου ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΄΄ για έναν (1) Δήμο στα νησιά της Ρόδου ,της Κω και της Καρπάθου.
Επίσης κατατέθηκαν οι ακόλουθες προτάσεις χωρίς να γίνει ψηφοφορία επ΄αυτών :
• Τέσσερις (4) ιστορικοί Δήμοι στο νησί της Ρόδου δηλ. ΡΟΔΟΣ- ΙΑΛΥΣΟΣ-ΛΙΝΔΟΣ- ΚΑΜΕΙΡΟΣ
• Τρείς (3) Δήμοι στο νησί της Ρόδου σύμφωνα με την πρόταση του Ι.Τ.Α.
• Δύο (2) Δήμοι για το νησί της Κω.
• Δύο (2) Δήμοι για το νησί της Καρπάθου ( ξεχωριστός Δήμος η ΄Ολυμπος ).
• Ενας (1) Δήμος ανά Επαρχείο .
• Μητροπολιτικές λειτουργίες ανά Επαρχείο με διατήρηση των υφιστάμενων Δήμων .
Για την ΤΕΔΚ ΔΩΔ/ΣΟΥ
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ
Μιχάλης Κορδίνας
Δήμαρχος
Δήμου Πεταλούδων