Το αρχικό σοκ της είδησης ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ψήφισε υπέρ του Brexit, διαδέχθηκε η ανησυχία για το τι σημαίνει αυτό βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα στην Ευρώπη, τη Βρετανία, την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.
Πάμε να δούμε τι ισχύει και τι μπορεί να συμβεί στις αερομεταφορές και στους ταξιδιώτες, μετά την απόφαση για Brexit:
Οι αεροπορικοί ναύλοι μπορεί να ανέβουν
Χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες όπως η EasyJet και η Ryanair έχουν βοηθήσει στο να γίνει το ταξίδι στο Ηνωμένο Βασίλειο -και όχι μόνο- από διάφορα μέρη της Ευρώπης εύκολο και φθηνό. Η απόφαση για έξοδο από την Ευρώπη, σημαίνει νέες διαπραγματεύσεις στις αερομεταφορές, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει τους ναύλους. Τι ίσχυε μέχρι τώρα; Η συμφωνία των «ανοικτών ουρανών» επιτρέπει στις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, περισσότερα δρομολόγια, καθώς και χαμηλότερους ναύλους μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Από τη στιγμή που η Βρετανία δεν ανήκει πλέον στην ΕΕ, οι παροχές αυτές θα μπορούσαν να εξαφανιστούν.
Η άρση της ισχύος των κοινοτικών συμφωνιών που επιτρέπουν σε κάθε ευρωπαϊκή εταιρεία να λειτουργεί χωρίς περιορισμούς στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, έχει ήδη πονοκεφαλιάσει την Ryanair, που εδώ και μήνες ήταν υπέρμαχος της παραμονής στην ΕΕ. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η ενιαία αγορά επέτρεψε στη Ryanair να εισάγει την επανάσταση στα φτηνά ταξίδια στην Ευρώπη.
Οι χρεώσεις περιαγωγής επίσης
Και για τους Έλληνες ταξιδιώτες που ταξιδεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και για τους Βρετανούς που ταξιδεύουν στην Ευρώπη, οι χρεώσεις στην επικοινωνία τους μπορεί να γίνουν πιο «τσουχτερές». Τα τέλη περιαγωγής των κινητών έχουν εναρμονισθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο κάτι που από σήμερα δεν ισχύει για την Βρετανία.
Σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστέρησης πτήσης, τι γίνεται;
Μέχρι στιγμής, οι βρετανοί πολίτες υπάγονταν στις ευρωπαϊκές ρυθμίσεις περί αποζημιώσεων σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης μίας πτήσης, κάτι που πια δεν ισχύει.
Αλλαγές στην βίζα
Η ελευθερία μετακίνησης των βρετανών πολιτών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι τόσο εύκολη. Μέχρι σήμερα, μια ταυτότητα ήταν αρκετή για την κυκλοφορία στη ζώνη Σένγκεν, ακόμη και αν το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι μέλος της. Τώρα, η έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνοδευθεί από την ανάγκη για τους βρετανούς πολίτες να είναι εφοδιασμένοι με βίζα στα ταξίδια τους στην ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή, μόνο 44 από τις 219 χώρες επιβάλλουν τη βίζα στους βρετανούς πολίτες.
Ίσως χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας στον τουρισμό σε Βρετανία αλλά και σε χώρες που φιλοξενούν Άγγλους για τις διακοπές τους, όπως η Ελλάδα
Όσον αφορά στον τουρισμό της Ελλάδας, τα πράγματα είναι πολύ απλά: σε περίπτωση ισχυρής υποτίμησης της στερλίνας, οι Βρετανοί μπορεί να δουν τα εισοδήματά τους να καταρρέουν, γεγονός που είναι πιθανόν να κλονίσει την αγοραστική τους δύναμη ως ταξιδιώτες και γεγονός που μπορεί να οδηγήσει τους Έλληνες επιχειρηματίες στο χώρο του τουρισμού να κατεβάσουν κι άλλο τις τιμές -την ώρα που η φορολογία τους συνεχώς αυξάνεται. Μην ξεχνάμε πως 2,5 εκατομμύρια Βρετανοί κάθε χρόνο επισκέπτονται την Ελλάδα. Τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο έδειχναν μια σημαντική αύξηση στις αφίξεις τουριστών από το Ηνωμένο Βασίλειο τόσο τον Απρίλιο όσο και το πρώτο τετράμηνο του χρόνου.
Όσον αφορά στη Βρετανία, σύμφωνα με έκθεση από την Ένωση Βρετανών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, περίπου το 70% των θέσεων εργασίας στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού του Λονδίνου αποτελείται από μετανάστες. Συνεπώς, είναι πιθανό μια ενδεχόμενη ύφεση της μετανάστευσης να οδηγήσει σε μικρή στελέχωση των βιομηχανιών ταξιδιών και του τουρισμού. Υπολογίζεται ότι 63.000 θέσεις εργασίας μπορεί να χαθούν.
airnews.gr