Στο σφυρί βγάζει τον Σεπτέμβριο η ΔΕΗ ομάδα 400.000 πελατών της προκειμένου να τους εντάξει σε μια νέα εταιρεία, την οποία εν συνεχεία μέσω διαγωνισμού θα πουλήσει σε ιδιώτες επιχειρώντας έτσι να ελέγξει όσο μπορεί η ίδια το άνοιγμα της αγοράς λιανικής στο ρεύμα.
Ανάλογα μάλιστα με το πώς θα εξελιχθεί ο πρώτος διαγωνισμός, η ΔΕΗ θα προχωρήσει και σε επόμενους με στόχο να μειώσει το ποσοστό της από 91% σήμερα σε κάτω του 50% έως το 2019, όπως προβλέπει η συμφωνία με τους δανειστές.
Τα προαναφερόμενα ανήγγειλε ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης από το βήμα του συνεδρίου του «Economist», εξηγώντας ότι οι 400.000 δεν θα είναι παρά η αρχή.
Με την κίνηση αυτή η ΔΕΗ επιχειρεί αφενός να επιλέξει η ίδια το «μείγμα» των πελατών που θα χάσει ενόψει της βίαιης απελευθέρωσης της αγοράς από τον Σεπτέμβριο μέσω των επικείμενων υποχρεωτικών δημοπρασιών ρεύματος. Διότι σε αυτή τη νέα εταιρεία δεν θα εντάξει μόνο «καλούς» πελάτες με υψηλά περιθώρια κέρδους όπως εκείνους που της αποσπούν κάθε μήνα οι ιδιώτες, παρά καταναλωτές κάθε κατηγορίας από άποψη συνέπειας (καλοπληρωτές και μη) αλλά και προφίλ (από οικιακούς και αγρότες μέχρι επαγγελματίες και επιχειρήσεις).
Αφετέρου, αυτή η «επιθετική» άμυνα εκ μέρους της ΔΕΗ αλλάζει πλήρως τα δεδομένα στην αγορά καθώς επιχειρεί, αν όχι να ακυρώσει την εφαρμογή των δημοπρασιών ρεύματος (σ.σ. με τις οποίες ανέκαθεν ήταν αντίθετη), τουλάχιστον να περιορίσει την εφαρμογή τους.
Υπό αυτό, το πρίσμα υπάρχουν αστερίσκοι. Πρώτα απ’ όλα, είναι άγνωστο αν οι δανειστές θα δεχθούν την πρότασή της δεδομένου ότι η συμφωνία για τις δημοπρασίες ψηφίστηκε μόλις πρόσφατα και αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση. Αν τα εγγυημένα τιμολόγια που θα παράσχει στη νέα εταιρεία η ΔΕΗ είναι πιο ελκυστικά από τις τιμές των δημοπρασιών, δεν θα ενδιαφερθεί κανείς για τις τελευταίες.
Από εκεί και πέρα μένει να τοποθετηθεί σχετικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ ένα τρίτο ερώτημα είναι τι θα πει η ίδια αγορά. Αν και υπάρχουν ενδείξεις ότι έχουν προηγηθεί συζητήσεις με τη ΔΕΗ, δεν είναι σαφές αν θα υπάρξει ανταπόκριση από τους ιδιώτες αφού ούτως ή άλλως κάθε μήνα αποσπούν μερίδιο από τη ΔΕΗ, προσελκύοντας μόνο καλοπληρωτές και αποφεύγοντας κακοπληρωτές, αγρότες και γενικώς κατηγορίες με χαμηλά περιθώρια κέρδους.
Κλειδί οι τιμές. Κίνητρο για την παραμονή των πελατών στη νέα αυτή εταιρεία, όπως είπε ο Παναγιωτάκης, θα είναι η παροχή από τη ΔΕΗ σταθερού τιμολογίου χονδρικής για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους.
Οσον αφορά τους 400.000 πελάτες που θα ενταχθούν στη νέα εταιρεία, αυτοί θα έχουν δικαίωμα να ξαναγυρίσουν άμεσα στη ΔΕΗ ή να αλλάξουν προμηθευτή. Με άλλα λόγια, η μεταφορά τους θα είναι υποχρεωτική όχι όμως και η παραμονή τους, κατά παρόμοιο τρόπο με την πρόβλεψη του νόμου για τη Μικρή ΔΕΗ την οποία πρόσφατα κατήργησε η κυβέρνηση. Αν πάντως ο ενδιαφερόμενος επενδυτής θέλει να αγοράσει το 100% της εταιρείας, θα μπορεί να το κάνει δίχως η ΔΕΗ να κρατά ούτε μειοψηφικό ποσοστό. Σημειωτέον ότι από τους πελάτες που θα ενταχθούν στις νέες εταιρείες εξαιρούνται αυτοί των μη διασυνδεμένων νησιών.
«Δημιουργούμε εταιρείες λιανικής με πελάτες μας από όλες τις κατηγορίες, με εγγυημένες για ένα διάστημα τιμές χονδρικής, τις οποίες θα διαθέσουμε με διαγωνισμό έναντι ανταλλάγματος στους άλλους προμηθευτές. Η πρώτη εταιρεία με μερίδιο 6% – 7%, δηλαδή περίπου 400.000 πελάτες, επιδιώκουμε να είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο» είπε χθες ο Παναγιωτάκης.
Το ποσοστό αυτό θα προστεθεί στο 10% που κατέχουν οι ανεξάρτητοι προμηθευτές, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο μέχρι τα τέλη του χρόνου ενόψει των επικείμενων δημοπρασιών ενέργειας.
Τα ΝΕΑ