Η πτωτική τάση σε όλα τα επιστημονικά πεδία είναι διακριτή και σαφής. Ωστόσο, αυτή η έκδηλη γενική τάση δεν καθορίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες, ιδιαίτερα στα ρετιρέ των σχολών, κάτι που θα φανεί την επόμενη εβδομάδα μέσα από την εξέταση μαθημάτων – κλειδιών, από την οποία θα προκύψει η τελική αποτίμηση της εικόνας.
Ειδικότερα, ο στόχος του «μεσαίου χώρου», στον οποίο αναφερθήκαμε την περασμένη εβδομάδα, φαίνεται να επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία των εξετάσεων. Τα χαρακτηριστικά των θεμάτων αντανακλώνται στο σκεπτικό που φαίνεται να κυριαρχεί.
Από την ανάγνωσή του προκύπτουν τρεις επισημάνσεις:
α) Τα θέματα κατά γενική ομολογία είναι πιο απαιτητικά σε σχέση με πέρυσι, διαπίστωση που από μόνη της λέει πολλά. Τα πιο απαιτητικά θέματα οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στις χαμηλότερες επιδόσεις, οι οποίες με τη σειρά τους καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη διακύμανση των βάσεων. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε, βρισκόμαστε ακόμη στη μέση του δρόμου
β) Η κλιμάκωση της δυσκολίας των θεμάτων οδηγεί με τη σειρά της στην κάλυψη του χάσματος που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια, και δη την περυσινή προεκλογική χρονιά, όπου ο «μεσαίος χώρος» του 13-17 «χάθηκε» από την πληθώρα των τεχνητών αριστούχων. Οι αριστούχοι των πανελλαδικών εξετάσεων έχουν διάφορες εσωτερικές, ποιοτικές διαβαθμίσεις. Η πιο κεντρική πτυχή αυτής της παραμέτρου αφορά την εξεταζόμενη ύλη. Είναι σαφές ότι ο αριστούχος των παλαιότερων ετών που αρίστευε σε τριπλάσια ή τετραπλάσια ύλη δεν είναι ο ίδιος. Η συρρίκνωση της ύλης αυξάνει το ποσοστό των αριστούχων
γ) Τα μέλη των επιτροπών των εξετάσεων δεν κουβαλούν το βάρος – άγχος της βάσης του 10 και των χιλιάδων κενών θέσεων. Η απελευθέρωση από το άγχος προσφέρει το έδαφος για περισσότερες επιλογές.
Οι τρεις παράμετροι που αναφέρθηκαν συγκλίνουν στον εξορθολογισμό, στην κλιμάκωση, στην προς τα κάτω τάση των βάσεων. Πιο συγκεκριμένα, τώρα, η τάση αυτή αντανακλάται στα θέματα ορισμένων μαθημάτων που αποτελούν το βαρόμετρο στα επιστημονικά πεδία. Ετσι, το θέμα της αυτομόρφωσης που μπήκε στην Εκθεση -πέρα από την όποια πολιτική διάσταση της επιλογής- περιλάμβανε και τις ερωτήσεις, ορισμένες εκ των οποίων ήταν απαιτητικές και είναι εκείνες που χαμηλώνουν τον πήχυ.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
Το ίδιο ισχύει για δύο άλλα μαθήματα – βαρόμετρο (για τον «μεσαίο χώρο» κυρίως), τη Βιολογία και τα Μαθηματικά της γενικής παιδείας. Τα θέματα στα μαθήματα αυτά απαιτούσαν και κριτική ικανότητα, όπως επισήμαναν και τα σχόλια των επιστημονικών ενώσεων, που βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος με τα λεχθέντα. Στα Μαθηματικά δε, η εικόνα αυτή ήταν η ίδια, και στο μάθημα της γενικής και στο μάθημα της κατεύθυνσης που έχει ειδική βαρύτητα.
Με όχημα τις αναμενόμενες χαμηλότερες επιδόσεις εξαιτίας της Εκθεσης και της Βιολογίας ο μεσαίος και προς τα κάτω χώρος των σχολών του 1ου (φιλολογικές, παιδαγωγικές ψυχολογικές) και του 3ου επιστημονικού πεδίου (νοσηλευτικές) προδιαγράφεται με πτωτική τροχιά. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι υψηλόβαθμες σχολές του 3ου, οι ιατρικές, θα σημειώσουν πτώση. Αυτό θα εξαρτηθεί και από τη Βιολογία κατεύθυνσης (τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε εξετασθεί το μάθημα) και βέβαια από τη Φυσική, το έτερο μάθημα – βαρόμετρο. Ωστόσο, η τάση είναι διακριτική.
Τα Μαθηματικά, στα οποία έχουν εξεταστεί οι υποψήφιοι, αποτελούν και την πυξίδα για το 2ο και 4ο πεδίο, όπου επίσης αναμένεται εξορθολογισμός με πτωτική τάση των βάσεων. Σε απλά ελληνικά, το εύκολο 18άρι + πέρυσι φέτος γίνεται δύσκολο 17άρι, ακόμη πιο δύσκολο 16άρι κ.λπ.
Αυτό ισχύει μέχρι στιγμής (με άξονα τα Μαθηματικά) και για το 5ο επιστημονικό πεδίο (οικονομικές σχολές). Εδώ, η τελική εικόνα θα διαγραφεί μετά την εξέταση στο έτερο μάθημα – βαρόμετρο, τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, που θα εξετασθεί την επόμενη εβδομάδα. Ομως, και εδώ η γενικότερη τάση θα παρασύρει έναν αξιοσημείωτο αριθμό σχολών με πιθανή την εξισορρόπηση, εφόσον τα θέματα των μαθημάτων που απομένουν είναι πιο… ήπια.
Αυτό θα εξαρτηθεί από τα Αρχαία για το 1ο, τη Φυσική για το 2ο, 3ο και 4ο και τις Αρχές για το 5ο πεδίο, μαθήματα που θα εξετασθούν στο «δεύτερο ημίχρονο».
«ΑΙΩΝΙΑ» ΘΥΜΑΤΑ
Κατά τα λοιπά, παρατράγουδα δεν υπήρξαν μέχρι στιγμής, τα ποιοτικά σχόλια τα οποία διατυπώθηκαν τις τελευταίες χρονιές από τον «ΚτΕ» εξακολουθούν να είναι ακριβώς τα ίδια στην κεντρική τους πτυχή. Πρόκειται για μια σαθρή πραγματικότητα, θύματα της οποίας αποτελούν πρωτίστως γενιές νέων παιδιών, τα οποία καλούνται, χωρίς να ευθύνονται, να βιώσουν τις βαρύτατες συνέπειες εγκληματικής φύσης πολιτικών.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/pros-ta-kato-i-vasis-isagogis-se-ai-ti/