«Το αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι παράγεται με ειδική τεχνική που έχει αναπτυχθεί και εξελιχθεί στην Ελλάδα». Ετσι διατυπώθηκε το βασικό επιχείρημα του ελληνικού υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο επίσημο έγγραφο – διαμαρτυρία προς τις Βρυξέλλες για την κατάθεση σχεδίου νόμου στην Τσεχία, που χωρίζει τα γιαούρτια που θα παράγει η χώρα σε δύο τύπους, το «ελληνικό γιαούρτι» και το «γιαούρτι ελληνικού τύπου». «Εντάξει, καταλαβαίνουμε τις αντιρρήσεις σας, αλλά μην ανησυχείτε, συμφωνήσαμε με την Τσεχία ότι θα γράφει πάνω στα “ελληνικά γιαούρτια” made in Czech Republic», ήταν η απάντηση από την πλευρά των Βρυξελλών. Κοινώς κρατήστε εσείς το «αυθεντικό» και εκείνοι μπορούν να παράγουν το τσεχικό.
Επειτα από αυτή τη διπλωματική αποτυχία και την έντονη πίεση του ΣΕΒΓΑΠ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων), το ελληνικό υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επανήλθε χθες με νέα επιστολή προς τον επίτροπο για την Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων Vytenis Andriukatis και τον Επίτροπο για τη Γεωργία και την Αγροτική Ανάπτυξη Phil Hogan. Αυτή τη φορά τα επιχειρήματα έχουν διατυπωθεί σχετικά σαφέστερα: «Ελληνικό γιαούρτι είναι το γιαούρτι που παρασκευάζεται στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις σχετικές μακρόχρονες μεθόδους παραγωγής και δεν αφορά έναν και μόνο τύπο προϊόντος. Ο όρος “ελληνικό” γιαούρτι είτε ως χαρακτηρισμός προϊόντος είτε ως στοιχείο σήματος είναι παραπλανητικός και μη ανταποκρινόμενος στην πραγματικότητα, διότι δηλώνει συγκεκριμένη χώρα καταγωγής, την Ελλάδα, στην οποία το προϊόν οφείλει τη φήμη του» σημειώνει ο Ελληνας υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου. Η χρήση της ονομασίας «ελληνικό» γιαούρτι καθώς και της ονομασίας γιαούρτι «ελληνικού τύπου» είναι αντίθετη στον Κανονισμό (Ε.Ε.) αριθ. 1169/2011, όπου αναγράφεται ότι oι πληροφορίες για τα τρόφιμα δεν πρέπει να είναι παραπλανητικές, τονίζει.
«Είναι παράνομο να χρησιμοποιεί κανείς την ονομασία greek yogurt για ένα προϊόν που δεν έχει παραχθεί στην Ελλάδα. Ο επιθετικός προσδιορισμός “ελληνικό” προσδιορίζει την καταγωγή και όχι τον τύπο του προϊόντος» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ Χρήστος Αποστολόπουλος, ξεκαθαρίζοντας ότι η Ελλάδα έπρεπε από την αρχή να «πατήσει» σε αυτό το σαφές επιχείρημα.
«Να μην επιτρέψει ταύτιση της ονομασίας greek yogurt με ένα συγκεκριμένο τύπο γιαουρτιού» σημειώνει.
Το ελληνικό γιαούρτι έχει πέσει θύμα της επιτυχίας του ή σωστότερα της εμπορικής επιτυχίας του στραγγιστού γιαουρτιού της εταιρείας ΦΑΓΕ. Σε όλο τον κόσμο ξένες εταιρείες που πωλούν «greek yogurt», δηλαδή στραγγιστό γιαούρτι, κάνουν τζίρο 20 δισ. δολάρια. Μόνο στην Αμερική ο τζίρος του greek yogurt – φτάνει τα 4 δισ. Οι περισσότερες ελληνικές βιομηχανίες γαλακτοκομικών προϊόντων δεν συμμετέχουν καθόλου σε αυτή την τεράστια πίτα, αφού εξάγουν μικρές ποσότητες γιαουρτιών στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτό άλλωστε είναι και το μεγάλο πρόβλημα με την «πρωτοβουλία» της Τσεχίας: Οτι για πρώτη φορά ευρωπαϊκή χώρα επιχειρεί να παράγει και να κυκλοφορήσει greek yogurt εντός Ε.Ε. «Αυτή η πρακτική δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα και στις δικές μας εξαγωγές, γιατί οι καταναλωτές συνηθίζουν να θεωρούν ελληνικό γιαούρτι μόνο έναν συγκεκριμένο τύπο» εξηγεί ο κ. Αποστολόπουλος.
Πριν από δύο χρόνια η ΦΑΓΕ κέρδισε μια μεγάλη δικαστική μάχη με την εταιρεία Chobani στην Αγγλία, που ξεκίνησε όταν η δεύτερη επιχείρησε να πουλήσει «ελληνικό γιαούρτι» στη βρετανική αγορά. Με απόφαση του δικαστηρίου το 2014, η τουρκική γαλακτοβιομηχανία Chobani δεν επιτρέπεται να διαθέτει προϊόντα στη βρετανική αγορά με τον χαρακτηρισμό «ελληνικό γιαούρτι».
Ομως και αυτή η νίκη, που δημιουργεί δεδικασμένο και θα μπορούσε να αξιοποιηθεί, έμεινε ανεκμετάλλευτη από την ελληνική πλευρά. Την ίδια στιγμή οι Ελληνες αγελαδοτρόφοι εγκαταλείπουν το επάγγελμα λόγω της μεγάλης μείωσης των τιμών, κάτω του κόστους παραγωγής, στο αγελαδινό γάλα.
Καθημερινή