Oι ανοιχτές εντολές ελέγχου προς τους ειδικούς φοροελεγκτικούς μηχανισμούς αυξάνονται διαρκώς, χωρίς, ωστόσο, οι τελευταίοι να μπορούν να ανταποκριθούν στο πλήθος τους. Η κατάσταση χειροτερεύει, καθώς στις 4.500 ανοιχτές εντολές που έχουν συσσωρευθεί στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ), έρχονται να προστεθούν, τώρα, νέες εισαγγελικές παραγγελίες για τον έλεγχο των τοποθετήσεων σε αμοιβαία κεφάλαια, για ποσά άνω των 500.000 ευρώ, που προσεγγίζουν τις 250.
Και όλα αυτά, ενώ αποδεδειγμένα κάθε ελεγκτής δεν είναι σε θέση να ολοκληρώσει με επιμέλεια πάνω από 6 έως 8 ελέγχους τον χρόνο. Ωστόσο, ο αριθμός των εντολών ελέγχου, αντί να μειώνεται, αυξάνεται με διαρκώς καινούργιες εντολές, χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη υποδομή.
Δικηγόροι φορολογουμένων, που τελούν υπό έλεγχο, είπαν στην «Κ», υπό τον όρο της ανωνυμίας, διότι δεν είχαν εξουσιοδότηση από τους πελάτες τους να μιλήσουν, ότι ο φόρτος της δουλειάς οδηγεί ακόμα και τους έμπειρους ελεγκτές του ΚΕΦΟΜΕΠ σε λάθη, όπως να προστίθενται τόκοι από τίτλους σε εισερχόμενα σε λογαριασμούς κεφάλαια, αν και «τώρα υπάρχει τουλάχιστον η διοικητική ετοιμότητα να γίνει δεκτή η κριτική για παρόμοια λάθη». Το ΚΕΦΟΜΕΠ που έχει συγκεντρώσει όλους τους μεγάλους ελέγχους, έχει περίπου 200 υπαλλήλους και ουδείς από αυτούς χειρίζεται απλές υποθέσεις.
Συνολικά έχουν καταλογίσει φόρους και προσαυξήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ, από 417 εκατομμύρια ευρώ το 2015. Οι έλεγχοι σε εξέλιξη είναι 1.270, ενώ τον προηγούμενο χρόνο ολοκληρώθηκαν 488. Τον Ιανουάριο έγιναν 18 έλεγχοι για τους οποίους χρειάσθηκαν 5.330 ώρες ελεγκτικής εργασίας, τον Φεβρουάριο 21 (7.286 ώρες ελεγκτικής εργασίας), τον Μάρτιο 22 έλεγχοι (5.380 ώρες) και τον Απρίλιο 18 (4.570 ώρες). Συνολικά για κάθε έλεγχο χρειάζονται κατά μέσο όρο 250 ώρες ελεγκτικής εργασίας το λιγότερο. Τα ποσοστά είσπραξης προς βεβαίωση, ανήλθαν το πρώτο τετράμηνο του έτους στο 29,02% (με ετήσιο στόχο 22.5%), με ιδιαίτερα ποσοστά αύξησης τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο για διαφορετικούς λόγους (σ.σ. τον Ιανουάριο κλείνουν υποθέσεις από τον προηγούμενο χρόνο).
Αξιωματούχοι της Ε.Ε. εξοικειωμένοι με τα προβλήματα των φοροελεγκτικών μηχανισμών ανέφεραν στην «Κ» ότι «εξακολουθούν (σ.σ. οι ελεγκτές) να ελέγχουν τα πάντα χωρίς να επιλέγουν με βάση ένα σύστημα στάθμισης κινδύνου όπως π.χ. έγινε τώρα με τα κεφάλαια των αμοιβαίων, όπου τουλάχιστον μπήκε ένα όριο με βάση το ποσό που επενδύθηκε. Το έχουμε ξαναπεί στις ελληνικές αρχές όταν ελέγχουν τους πάντες δεν ελέγχουν κανένα».
Προβλήματα εντοπίζονται και στα λεγόμενα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη που δημιουργούν οι φορολογούμενοι. «Διαχωρίσαμε με σύμφωνη γνώμη των ελληνικών αρχών τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε παλαιά (83,5 δισ. τον Απρίλιο) και νέα. Το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος (είναι το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο του τρέχοντος οικονομικού έτους, πάνω από 5 δισ. τον Μάιο). Το 2015 η είσπραξη του νέου ληξιπρόθεσμου ήταν 14,5%, όταν στην Ιταλία είναι 70%» είπε στην «Κ» πηγή της Ε.Ε. που παρακολουθεί τον ελεγκτικό μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών.
Παρά το γεγονός ότι και εδώ υπάρχουν επιμέρους βελτιώσεις, οι διαγραφές παλαιών ληξιπρόθεσμων, στις οποίες επιμένουν οι θεσμοί, προχωρούν πολύ αργά -ήταν μόλις μισό δισ. ολόκληρο το 2015- ενώ μόνο το «παλαιό»ληξιπρόθεσμο κεφάλαιο των πτωχευμένων επιχειρήσεων έφτανε τα 10,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό –ληξιπρόθεσμο κεφάλαιο των πτωχευμένων– αυξήθηκε κατά 1,5 δισ. ευρώ μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2016, φθάνοντας τον Απρίλιο τα 12,3 δισ.
Καθημερινή