Αναπόφευκτη, όπως όλα δείχνουν, θα είναι η διενέργεια Εισαγγελικού ελέγχου για τις διαδικασίες εκκαθάρισης της πολύπαθης δημοτικής επιχείρησης «ΡΟΔΩΝ ΑΕ», αλλά και των μέχρι τώρα στοιχείων που διατείνεται ότι έχει συγκεντρώσει ο εκκαθαριστής δικηγόρος κ. Μάριος Μαραβέλιας.
Οι επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας στο δημοτικό συμβούλιο κ.κ. Στράτος Καρίκης, Χατζής Χατζηευθυμίου και Γεώργιος Υψηλάντης, έχουν ζητήσει να ενημερωθεί το σώμα και μάλιστα με γραπτή εισήγηση για τα μέχρι τώρα πεπραγμένα του εκκαθαριστή.
Την 20η Απριλίου 2016 το δημοτικό συμβούλιο εξέτασε επιδερμικά το θέμα της «ΡΟΔΩΝ ΑΕ». Ο κ. Μαραβέλιας δεν διένειμε στους δημοτικούς συμβούλους την εισήγηση του γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις ενώ περαιτέρω απαντώντας σε δηλώσεις μελών της μειοψηφίας για εσκεμμένες κωλυσιεργίες, αυθαίρετες πράξεις και ποινικές ευθύνες που έχει ως και για παρελκυστική τακτική ενημέρωσε το σώμα ότι προτίθεται άμεσα να καταθέσει δύο φακέλους ενώπιον του Εισαγγελέα Εφετών Δωδεκανήσου…
«Ο πρώτος θα αφορά τις ενέργειες και τα πεπραγμένα μου κατά τη διάρκεια της θητείας μου και ο δεύτερος τα πεπραγμένα και ό,τι ευρήματα έχουν υποπέσει στην αντίληψή μου από την προηγούμενη διοίκηση.
Και είμαι βέβαιος ότι από την εισαγγελική έρευνα θα γίνουμε όλοι σοφότεροι για τα πεπραγμένα της ΡΟΔΩΝ και θα απαντηθούν πολλά ερωτήματα που βασανίζουν άλλους περισσότερο και άλλους λιγότερο μέσα στο δημοτικό συμβούλιο», είχε πει ο κ. Μαραβέλιας ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου.
Εκτοτε δεν έγινε ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου, παρότι είχε αναληφθεί σχετική δέσμευση, με αποτέλεσμα στην προχθεσινοβραδυνή συνεδρίαση ο κ. Χατζής Χατζηευθυμίου, να «πετάξει το γάντι» στον κ. Μαραβέλια, διαμαρτυρόμενος για το ό,τι ακόμη δεν έχουν δοθεί τα στοιχεία που ζητήθηκαν στο σώμα και περαιτέρω προειδοποίησε ότι αν αυτό δεν γίνει θα προσφύγει η παράταξη του «κάπου αλλού»… μιας και «απειληθήκαμε», όπως είπε.
Ο κ. Χατζηευθυμίου υποστήριξε συγκεκριμένα ότι δεν υπάρχει διάθεση να δοθούν τα στοιχεία, ότι δεν έχει επιδειχθεί βιβλίο ταμείου θεωρημένο από την ΔΟΥ, δεν έχει δημοσιευθεί ο ισολογισμός εκκαθάρισης, δεν ενημερώθηκε το σώμα για την αξία των παγίων που παραδόθηκαν από την εταιρεία, για την τύχη του αρχείου της εταιρείας, ενώ ζήτησε και εξηγήσεις γιατί δεν υποβλήθηκε αίτηση υπαγωγής των υποχρεώσεων της εταιρείας έναντι του ΙΚΑ στο άρθρο 10 του Ν.1241/2012, για την διαγραφή προσαυξήσεων και προστίμων. Τόνισε επίσης ότι τα έσοδα της ΡΟΔΩΝ ΑΕ από μισθώματα ανέρχονταν σε ένα εκατ. ευρώ περίπου ανα έτος και εξέφρασε την άποψη ότι δεν έπρεπε να λυθεί. Ζήτησε ακόμη να ενημερωθεί για το ύψος των εσόδων της από το έτος 2011 μέχρι σήμερα, τα έξοδα της αλλά και για το κόστος λειτουργίας της εκκαθάρισης.
Σημειώνεται πάντως ότι παράγοντες της Διεύθυνσης Εμπορίου θεωρούν ότι από την στιγμή που ακόμη δεν έχει δημοσιευθεί ο ισολογισμός εκκαθάρισης της εταιρείας η εκκαθάριση δεν έχει ακόμη εκκινήσει με αποτέλεσμα τυπικά η εταιρεία να εξακολουθεί να βρίσκεται σε λειτουργία.
Προκύπτει μάλιστα ότι έχουν εξοφληθεί πάμπολλες οφειλές της σε ασφαλιστικούς φορείς, δάνεια και σε προσωπικό, ενώ παραμένουν άλλες σε προμηθευτές.
Η εταιρεία λύθηκε κατ’ εφαρμογή της ειδικής διάταξης του άρθρου 265 παράγραφος 8 του Ν. 3463/2006 σύμφωνα με την οποία οι ανώνυμες εταιρίες των Δήμων και των Κοινοτήτων ενώνονται υποχρεωτικώς αν για τρεις συνεχείς εταιρικές χρήσεις μετά διετία από την ίδρυσή τους είναι ζημιογόνες ή αν για ισάριθμες φορές εντός δεκαετίας τα ίδια αυτών κεφάλαια, όπως προσδιορίζονται στο υπόδειγμα ισολογισμού που προβλέπεται από το άρθρο 42 του Ν. 2190/20, γίνουν κατώτερα του 50% του μετοχικού κεφαλαίου.
Η παραπάνω διάταξη εφαρμόστηκε και στην ΡΟΔΩΝ ΑΕ, όχι μόνο διότι ήταν ζημιογόνα για πάνω από τρεις φορές την τελευταία δεκαετία πριν την λύση της, αλλά κυρίως γιατί τα κεφάλαιά της είχαν γίνει πολύ κατώτερα του μισού του καταβεβλημένου εταιρικού μετοχικού κεφαλαίου.
Η εκκαθάριση εκκίνησε εξάλλου με αρκετούς περιορισμούς, διότι με τις υπ’ αριθμ. 77/11 και 97/2011 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου καθορίστηκε ρητά ότι απαγορεύεται οποιαδήποτε ενέργεια της εκκαθάρισης από της πρώτης κιόλας πράξεως της απογραφής των εταιρικών περιουσιών και στη συνέχεια της καταγραφής των εκκρεμών υποθέσεων, την πληρωμή των χρεών κλπ χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη των Επιθεωρητών του Υπουργείου Οικονομικών ή άλλων εντεταλμένων αρμοδίως για τον έλεγχο οργάνων στο αίτημα του Δήμου Ρόδου για τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου.
Οι περιορισμοί αυτοί άρθηκαν εν τέλει από το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου μόλις κατά το έτος 2014 και αφού είχε γίνει πλέον από όλους αντιληπτό ότι παρέμεναν ατελέσφορες οι επανειλημμένες προσπάθειες διενέργειας του όποιου διαχειριστικού ελέγχου από ανεξάρτητους επιθεωρητές του Υπουργείου Οικονομικών.
Ο εκκαθαριστής διατείνεται ότι ουδέποτε του παραδόθηκε οποιοδήποτε αναλυτικό και τακτοποιημένο αρχείο με τα βιβλία και τα στοιχεία της επιχείρησης, παρά μόνο αχαρακτήριστα και μη καταμετρημένα έγγραφα τα οποία βρίσκονταν σε ξεχωριστό δωμάτιο ευρισκόμενο στο κτίριο στο οποίο στεγαζόταν μέχρι τη λύση της.
Στα έγγραφα αυτά δεν περιλαμβάνεται το σύνολο των εγγράφων της εταιρίας που δεσμεύτηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την διενέργεια κατασταλτικού ελέγχου καθώς και από την Δ.Ο.Υ. Ρόδου για τους δικούς της ελεγκτικούς σκοπούς.
Υποστηρίζει επιπλέον ότι υφίσταται δυσκολία εντοπισμού και αποτύπωσης των εκκρεμοτήτων της εταιρίας λόγω της μεγάλης αταξίας που διαπιστώθηκε στις εργασίες της.
Ειδικότερα εξέλιπαν σχεδόν καθ’ ολοκληρίαν οι διαχειριστικές αποφάσεις των οργάνων της διοίκησης της εταιρίας, Προέδρου ή Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ όπου αυτές υπήρχαν εξέλιπαν οι σχετικές συμβάσεις με τους συνεργαζόμενους προμηθευτές και τους λοιπούς ανάδοχους υπηρεσιών ή έργων, όπως επίσης σπάνιζαν και τα κατά το νόμο απαιτούμενα πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής των προσφερομένων ειδών, υπηρεσιών και έργων και τέλος τυχόν εξοφλητικών αποδείξεων με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τον αριθμό και το εύρος των ανειλημμένων εταιρικών υποχρεώσεων.
Από τα στοιχεία που ανευρέθηκαν διαπιστώθηκε ότι η εταιρία έως και το τέλος της χρήσης 2010 δημιούργησε τις ακόλουθες ανεξόφλητες υποχρεώσεις :
• Οφειλές για φορολογικές υποχρεώσεις ύψους 786.060,10 €.
• Οφειλές προς ασφαλιστικούς οργανισμούς ύψους 1.322.745,75 €.
• Οφειλές προς τραπεζικά ιδρύματα ύψους 843.441,25 €.
• Οφειλές προς εργαζόμενους ύψους 234.693,42 €.
Στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθεί και ένα ποσό ύψους 273.044,25 € το οποίο αφορά σε οφειλές προς τους εργαζόμενους που δημιουργήθηκαν εξαιτίας δικαστικής απόφασης που είχαν εκδώσει κατά της εταιρίας.
• Οφειλές προς προμηθευτές ύψους 1.555.524,93 €.
Στο ποσό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τυχόν τόκοι υπερημερίας και δικαστικά έξοδα καθώς επίσης και υποχρεώσεις που γεννήθηκαν μετά την 31-12-2010 έχουν ωστόσο την αιτία τους στις χρήσεις της εταιρίας έως τότε.
Ο εκκαθαριστής διατείνεται ότι μέχρι τον Απρίλιο του 2016 μερίμνησε και εισέπραξε, προκειμένου να εξοφληθούν οι ανωτέρω εταιρικές υποχρεώσεις, μισθώματα και λοιπά έσοδα που ανήλθαν σε 3.531.021,06 €. Το δε ποσοστό εισπραξιμότητας των εσόδων της εταιρίας ανήλθε σε 94,33%.
Υποστηρίζει ότι το σύνολο σχεδόν των εσόδων της εταιρίας έχει αναλωθεί είτε με καταβολές, είτε με κατασχέσεις, για άλλου είδους δεσμεύσεις για την εξόφληση των υποχρεώσεων της.
Από τις καταβολές, τις κατασχέσεις και τις δεσμεύσεις αυτές έχουν εξοφληθεί μέχρι σήμερα οι ακόλουθες από τις προαναφερόμενες εταιρικές υποχρεώσεις:
• Ποσό 843.441,25 € προς τα τραπεζικά ιδρύματα.
• Ποσό 1.119.997,80 € προς ασφαλιστικούς οργανισμούς.
• Ποσό 398.967,47 € για αμοιβές προσωπικού.
• Ποσό 179.533,36 για λειτουργικά έξοδα εκκαθάρισης.
• Ποσό 66.833,02 για τόκους και συναφή έξοδα. Το εν λόγω κονδύλι απαρτίζεται σχεδόν στο σύνολό του από τόκους υπέρ ασφαλιστικών οργανισμών.
• Πέραν των ανωτέρω ποσών εν μέρει καταβλήθηκαν και δεσμεύτηκαν ποσά ύψους 910.000 € για φορολογικές υποχρεώσεις της εταιρίας.