Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Το γεγονός πως η φετινή τουριστική σεζόν είναι η πιο καταστροφική των τελευταίων ετών για την Ρόδο, υπογραμμίζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Δωδεκανήσου κ. Παναγιώτης Καραγιάννης. Ακόμη, τονίζει ότι κανένας από τους εκπροσώπους μας στο Ελληνικό Κοινοβούλιο δεν έχει υπερασπιστεί τη νησιωτικότητα, όπως θα έπρεπε, ενώ εκφράζει την ανησυχία του για ενδεχόμενα ‘λουκέτα’ στην τοπική αγορά τα οποία θα είναι αποτέλεσμα της κακής σεζόν και της οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η τοπική αγορά.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Καραγιάννη, να ξεκινήσουμε από την φετινή σεζόν έτσι όπως διαμορφώθηκε για την τοπική αγορά, καθώς βρισκόμαστε ήδη στον Σεπτέμβρη.
Η φετινή σεζόν ήταν καταστροφική. Αυτά τα οποία παρουσιάστηκαν φέτος, δεν έχουν ξαναγίνει ποτέ μέχρι πρότινος τα τελευταία χρόνια στην τοπική αγορά. Να είναι γεμάτη η Ρόδος από κόσμο, και τα μαγαζιά να είναι… άδεια. Οι τζίροι στις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα στις εμπορικές επιχειρήσεις, είναι πεσμένοι συνολικά έως και 30%! Οι μόνες επιχειρήσεις που δεν εμφανίζουν τόσο μεγάλη πτώση, είναι τα παιδικά είδη και τα τρόφιμα. Από εκεί και πέρα, οι λόγοι είναι πολλοί αλλά ο βασικότερος είναι ότι ο τουρισμός που έρχεται στην Ρόδο είναι ‘τουρισμός προσφορών’ και δεν είναι τουρισμός που έχει προγραμματίσει τις εκδρομές του πριν αρκετό χρονικό διάστημα και θα είχε ευχέρεια να ξοδέψει. Πρόκειται για τουρισμό που παίρνει προσφορές επειδή οι τουρ-οπερέιτορς θέλουν να καλύψουν τις θέσεις που έχουν στα αεροπλάνα και τις θέσεις που έχουν κρατήσει στα ξενοδοχεία, και φυσικά είναι ο ‘τουρίστας της προσφοράς και της τελευταίας στιγμής’. Εμείς ως συνδικαλιστές που έχουμε κάνει κάποιες μετρήσεις, βλέπουμε ότι αυτοί οι τουρίστες δεν ξοδεύουν πάνω από 50 ευρώ κατά την διάρκεια της διαμονής τους στην Ρόδο.
• Να τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ξεκινήσαμε με δυσάρεστες ειδήσεις, με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στην Ρόδο, τη συνεχή φορομπηχτική πολιτική και τα σκληρά μέτρα που έπληξαν την περιοχή. Όλα αυτά έπληξαν άμεσα την αγορά;
Όχι μόνον έπληξαν την τοπική αγορά, αλλά της έβαλαν και ‘ταφόπλακα’. Εκεί που έχουμε φτάσει, θα ήταν πάρα πολύ αισιόδοξο να λέγαμε ότι θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Προσωπικά βλέπω ότι με το κλείσιμο της φετινής σεζόν, κατά την διάρκεια του χειμώνα, θα έχουμε πολλά ‘λουκέτα’ σε εμπορικές επιχειρήσεις καθώς έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια.
Ωστόσο οι τοπικοί βουλευτές, αυτούς τους οποίους εκλέγουμε για να υπερασπίσουν τα συμφέροντα των νησιών μας στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και ιδίως οι κυβερνητικοί βουλευτές, είναι ‘θεατές’ που παρακολουθούν τον καταποντισμό του νησιού. Όταν τότε είχε εξαγγελθεί η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ και κάναμε κάποιες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στην Πλατεία Κύπρου, είχαμε τους…. ‘θεατές’ οι οποίοι ούτε βγήκαν να μιλήσουν στον κόσμο. Έχουν κι αυτοί την ευθύνη τους.
Για να επανέλθω, οι τουρίστες είναι άνθρωποι οι οποίοι κάνουν τις εκτιμήσεις τους, είναι ενημερωμένοι για τις τιμές και κάνουν συγκρίσεις. Το αποτέλεσμα είναι να μην θέλουν να αγοράσουν προϊόντα αφού ξέρουν ότι οι τιμές είναι σχεδόν οι ίδιες. Οι τουρίστες πλέον στην Ρόδο, το μόνο που αγοράζουν είναι ένα μπλουζάκι και ένα καπέλο αναμνηστικό σουβενίρ. Το ξέρουν όλοι πια, εκτός από τους κοινοβουλευτικούς μας εκπροσώπους οι οποίοι δεν φαίνεται να έχουν πια καμία επαφή με τους εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων και φορέων.
• Δηλαδή, κύριε Καραγιάννη, δεν κάθονται στο τραπέζι να συζητήσουν με τους εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων και φορέων, να ακούσουν τους ανθρώπους της αγοράς;
Καθόλου. Θα μπορούσαμε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι να μιλήσουν μαζί μας, να ακούσουν τις απόψεις των ανθρώπων της αγοράς, να τους ενημερώσουμε για το τι γίνεται. Δυστυχώς υπάρχει παντελής περιφρόνηση, δεν κάνουν διάλογο ούτε με τους ανθρώπους του τουρισμού ούτε με τους τουριστικούς παράγοντες. Μάλλον δεν έχουν τι να πουν γι’ αυτό και αποφεύγουν να μας συναντήσουν. Το ζητούμενο είναι όμως ότι στις… ψηφοφορίες είναι πρώτοι! Δεν έχω ακούσει κανέναν εκπρόσωπο μας στο Ελληνικό Κοινοβούλιο να υπερασπιστεί τη νησιωτικότητα. Απλώς, είναι οι «YES MEN» που εκτελούν εντολές. Ελπίζω ότι το έχει συνειδητοποιήσει ο δωδεκανησιακός λαός και όποτε γίνουν εκλογές, θα πάρουν την απάντησή τους η οποία θα είναι πραγματικά ηχηρή.
• Για το πλαστικό χρήμα και τις συναλλαγές τι θα λέγατε; Βοηθάει την αγορά;
Σήμερα πλέον, το μεγάλο ποσοστό του τζίρου γίνεται μόνον με πλαστικό χρήμα. Βέβαια, είναι περισσότερο θέμα ελέγχου της φοροδιαφυγής.
• Οι αλυσίδες καταστημάτων που ανοίγουν συνεχώς στην Ρόδο, κάνουν τελικώς ‘ζημιά’ στην τοπική αγορά;
Αυτές οι επιχειρήσεις λειτουργούν μόνον εις βάρος των ντόπιων επιχειρήσεων και καταστημάτων. Πιστεύω ότι τελικά άλλος είναι και ο κυβερνητικός στόχος. Θέλουν να κλείσουν τις ΜΜΕ διότι δεν προσφέρουν τίποτα στον δημόσιο κορβανά. Από εκεί και πέρα είναι πολύ επιζήμιες για το τοπικό εμπόριο, για τις παραδοσιακές Ροδίτικες επιχειρήσεις που ολοένα και συρρικνώνονται και θα δούμε την μεγάλη αλλαγή μέσα σε αυτό τον χειμώνα, οπότε θα γίνει ένα πολύ μεγάλο ‘ξεκαθάρισμα’ και η καινούργια σεζόν –τον επόμενο χρόνο- θα έχει αλλαγές.
• Οι προσφορές και οι εκπτώσεις βοήθησαν καθόλου και μάλιστα αυτούς τους μήνες που ήταν εδώ και οι τουρίστες;
Είναι γεγονός ότι παρουσιάστηκε μια μεγαλύτερη κίνηση στην προ-εκπτώσεων εποχή. Αλλά ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη, φυσικά. Διότι όταν ένας επιχειρηματίας μέσα σε 45 μέρες –στην εκπτωτική περίοδο- πρέπει να προσφέρει τα εμπορεύματά του με ποσοστά έως και 60% κάτω, αυτό σημαίνει ότι δουλεύει λιγότερο. Οι εκπτώσεις δεν λειτουργούν πια όπως σε παλαιότερες εποχές, υπάρχουν υπερβάσεις και παραβάσεις, είμαστε σε μια συνεχή διαδικασία ‘προσφορών’. Για μένα, ο θεσμός αυτός έχει καταντήσει πλέον εξευτελιστικός και δε νομίζω ότι προσφέρει τίποτα πια. Όταν θεσμοθετήθηκαν οι εκπτώσεις ήταν με στόχο να αλλάξουν τα είδη από την μία στην άλλη σεζόν.