Αρνητικά είναι τα μηνύματα που έρχονται για την πορεία της κρουαζιέρας το 2017, καθώς σημειώνεται σοβαρό έλλειμμα πολιτικής σε όλα τα επίπεδα. Μόνον για την Ρόδο, το επόμενο έτος προβλέπονται μόλις…. 190 προσεγγίσεις, ενώ η πτωτική τάση της κρουαζιέρας, υπολογίζεται –με τις καλύτερες εκτιμήσεις- ότι θα αγγίξει το 40% για όλη την Ελλάδα!
Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Μπρα (Ceo 5- Senses Consulting Project Manager των Υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου) ο οποίος μίλησε στην «δ», απαιτείται εδώ και τώρα χάραξη στρατηγικής για την κρουαζιέρα από όλους τους φορείς τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, αν θέλουμε να ξαναδούμε κρουαζιερόπλοια στα νησιά μας στα επόμενα χρόνια.
«Τα μηνύματα δυστυχώς επιβεβαιώνονται και το 2017 αναμένεται μείωση έως και 40% στις προσεγγίσεις για την χώρα μας. Εκφράζουμε όλοι την ελπίδα ότι θα μπορέσει να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει –επιτέλους- το αρμόδιο όργανο που είναι η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας. Αυτό όμως απαιτεί ουσιαστικές ενέργειες και όχι απλά ευχολόγια. Έχω επισημάνει επανειλημμένα ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί ο ΕΟΤ όσον αφορά το κομμάτι της προβολής της ελληνικής κρουαζιέρας για τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, ενώ παράλληλα δραστηριοποιείται και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς –με ορίζοντα, όμως, το 2018. Αυτό ήταν αναμενόμενο, καθώς το κυρίαρχο λιμάνι της χώρας θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες. Ωστόσο, σοβαρό ρόλο θα πρέπει να επιτελέσουν τα κατά τόπους Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, βελτιώνοντας τις υποδομές τους. Πιστεύω ότι τα ‘λιμάνια κρουαζιέρας’ μπορούν να αυξηθούν και να βοηθήσουν στο να ανοίξουν νέοι προορισμοί, προωθώντας και νέες μορφές τουρισμού, όπως είναι π.χ. ο θρησκευτικός. Κι αυτό γιατί πέραν της Πάτμου και του Βόλου, που έχει τα Μετέωρα, θα μπορούσαν να ανοίξουν κι άλλα νησιά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπως π.χ. η Τήνος κ.ο.κ. Αυτό που παίζει σημαντικότερο ρόλο είναι κατ’ αρχήν η βελτίωση των υποδομών και το θέμα της ασφάλειας το οποίο παραμένει η βασικότερη απαίτηση για τις εταιρείες κρουαζιέρας», δήλωσε ο κ. Μπρας.
Ο κ. Μπρας, επισήμανε ακόμη ότι στην έκθεση για την κρουαζιέρα που έγινε πρόσφατα στην Τενερίφη, έδωσε το παρών και η Αλεξάνδρεια, μια πόλη η οποία από την στιγμή που επανεμφανίζεται δυναμικά, θα μπορούσε να συνδράμει στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε ολόκληρη την περιοχή –όχι μόνον στην Μεσόγειο- αλλά και στην δική μας, λόγω γεωγραφικής θέσης. Ήδη η Αλεξάνδρεια καταβάλλει προσπάθειες παράλληλα με το τουριστικό ‘άνοιγμα’ της Αιγύπτου ώστε να ανακάμψει η αγορά και να επανέλθουν τα πλοία στην περιοχή. Αυτό σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα μπορεί να επιφέρει αυξήσεις έως και 30% στην κίνηση των κρουαζιεροπλοίων.
Αναγκαίο το ‘Cluster
Κρουαζιέρας’
Ο κ. Μπρας, επανέλαβε την πρότασή του για δημιουργία φορέα που θα αναλάβει συντονιστικό ρόλο ώστε να δρομολογηθούν λύσεις στην προοπτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου:
«Είναι αναγκαίο να συνεργαστούν όλοι οι φορείς, το κράτος, η τοπική αυτοδιοίκηση, τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία ώστε να δημιουργηθεί ένα ‘Cluster Κρουαζιέρας’. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνον με συλλογικότητα και έχοντας βρει έναν φορέα, ο οποίος να αναλάβει τον συντονισμό σε όλα τα επίπεδα ώστε να βρεθούν λύσεις για τα προβλήματα, για τις υποδομές, για το μάρκετινγκ κ.λπ. Δεν ξέρω ποια μορφή θα μπορέσει να έχει και πώς θα λειτουργήσει στην πράξη, όμως σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν ανάλογα τέτοια ‘Cluster Κρουαζιέρας’ τα οποία λειτουργούν με την σύμπραξη του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, συλλογικά. Μόνον με τέτοια σχήματα και εφόσον βάλουν στην άκρη τα όποια μικροπολιτικά, τοπικά χαρακτηριστικά έχει ο καθένας, θα μπορέσει η κρουαζιέρα να βάλει σοβαρές βάσεις και να λειτουργήσει με προοπτικές για το μέλλον. Η κρουαζιέρα είναι ένα πολύ σοβαρό εργαλείο ανάπτυξης για την Ελλάδα και πρέπει να το καταλάβουν όλοι αυτό», τονίζει ο κ. Μπρας.
Τα υδατοδρόμια
Σε ερώτηση τι γίνεται με τα υδατοδρόμια, ο κ. Μπρας δήλωσε πως τελούν όλα σε αναμονή για την ψήφιση του νόμου: «Κάνω έκκληση μέσω της ‘δημοκρατικής’ προς όλα τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια και να προχωρήσουν όλοι μαζί. Από εκεί και πέρα, μέχρι να… τρέξουν οι διαδικασίες, τουλάχιστον να είναι όλοι έτοιμοι για να προχωρήσουν».