Πολιτιστικά

Η μαγεία των παραμυθιών

«Μες το δικό σου παραμύθι ξαναβρές το

το ξεχασμένο μονοπάτι σου

Και ξαναχάσ’ το, ξαναβρές τo, ξαναπές το

το τραγουδάκι σου» Μ. Κριεζή

Το παραμύθι είναι ένα από τα δυσκολότερα είδη της λογοτεχνίας, γιατί δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά αλλά και σε ενήλικες. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι οι επιστήμες της ψυχανάλυσης, της ανθρωπολογίας και γλωσσολογίας τονίζουν τη δύναμη που ασκεί το παραμύθι και στον ενήλικο ψυχισμό.

Τα οφέλη αρκετά και πολυδιάστατα. Μέσα από τα παραμύθια αναπτύσσεται η φαντασία των παιδιών, την οποία μπορούν να ξεχωρίσουν από την πραγματικότητα. Ενισχύεται η κριτική σκέψη, εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο, δίνεται η δυνατότητα να συζητηθούν, να αναλυθούν και να αντιμετωπιστούν φόβοι και αγωνίες. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πολλά συναισθήματα που πρέπει να διαχειριστούν και όλο αυτό γίνεται διασκεδάζοντας. Σημαντική συνεισφορά των παραμυθιών το ξεχωριστό «δέσιμο» που αναπτύσσεται ανάμεσα στον αφηγητή και στο παιδί, είτε αυτός είναι γονέας, είτε εκπαιδευτικός.

Αναφέρει χαρακτηριστικά η ψυχαναλύτρια Marthe Robert «οι ιστορίες που μας αποκοιμίζουν μάς κρατούν πιο ξύπνιους».

Με αυτές τις σκέψεις, οργανώσαμε και υλοποιήσαμε το επιμορφωτικό βιωματικό σεμινάριο, για τους/τις εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, με θέμα: «Το παραμύθι ως παιδαγωγικό εργαλείο: ταξίδι με λέξεις και εικόνες».

Με κεντρικό «παραμυθά» τον κ. Θοδωρή Παπαϊωάννου, εκπ/κο και συγγραφέα, μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ Έδεσσας – Γιαννιτσών,  ταξιδέψαμε στη χώρα του παιδικού βιβλίου. Πορευτήκαμε στα μονοπάτια που κινείται, από τη γέννησή του, μέχρι να φτάσει στην έκδοση και τελικά στα χέρια των παιδιών.

Όμως δεν μείναμε εκεί. Συμμετέχοντας ενεργά σε ομάδες προσπαθήσαμε να δώσουμε απαντήσεις στο πως μπορούμε να ξεκινήσουμε ένα παραμύθι, τι αφορμές μπορούμε να αξιοποιήσουμε, τι μπορούμε να κάνουμε μ’ ένα παραμύθι, πώς το παρουσιάζουμε στα παιδιά, πώς το επενδύουμε με μουσική, πως μπορούμε να φτιάξουμε απλά μουσικά όργανα με φυσικά υλικά και πώς μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε μέσα στο παραμύθι. Λίγο πριν το τέλος κάθε ομάδα έγραψε το δικό της παραμύθι, το «έντυσε» με ήχους και το παρουσίασε στις υπόλοιπες ομάδες. Η ικανοποίηση που νοιώσαμε ζωγραφίστηκε στα πρόσωπά μας. Φύγαμε από το χώρο γεμάτοι και κερδισμένοι.

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είπε χαρακτηριστικά «Αν θέλετε τα παιδιά σας να είναι έξυπνα, διαβάστε τους παραμύθια. Αν θέλετε τα παιδιά σας να είναι περισσότερο έξυπνα, διαβάστε τους περισσότερα παραμύθια».

Το σεμινάριο διοργανώθηκε από: τον Πολυχώρο Χαραυγή, τα Τμήματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Δωδ/σου και τη Σχολική Σύμβουλο Φυσικής Αγωγής, Ν. Δωδ/σου.

Θέλουμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα τον κ. Θοδωρή Παπαϊωάννου, που μας έβγαλε από την καθημερινότητα και εμπλούτισε τις γνώσεις μας, το Ενυδρείο της Ρόδου, που για ακόμη μια φορά μας χάρισε μια ζεστή φιλοξενία και όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν ενεργά και καθοριστικά.

Με εκτίμηση

Φατσέα Αδαμαντία

Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής

Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Δωδ/σου

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου