Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου
Αδειοι είναι οι δρόμοι όλοι στις κεντρικές, τουριστικές περιοχές της Ρόδου, εκεί όπου μέχρι προχθές υπήρχαν εκατοντάδες τουρίστες. Από τη μια μέρα στην άλλη το σκηνικό άλλαξε δραματικά και θα παραμείνει με την εικόνα αυτή για όλη τη διάρκεια του χειμώνα. Εξαίρεση, θα αποτελούν οι ημέρες κατά τις οποίες θα προσεγγίζει κρουαζιερόπλοιο στο λιμάνι της Ακαντιάς. Τότε, την ημέρα εκείνη και μόνο για οκτώ ώρες, οι καταστηματάρχες θ’ ανεβάζουν τα ρολά, με την ελπίδα να κερδίσουν το ενδιαφέρον κάποιου πελάτη.
Τα καταστήματα που θα παραμείνουν ανοικτά σε όλη τη διάρκεια των επομένων μηνών θα είναι λίγα στη Μεσαιωνική Πόλη, λιγότερα στην Ιαλυσό και μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού στη Λίνδο. Πελάτες για τα καταστήματα αυτά θα είναι οι λιγοστοί τουρίστες των ξενοδοχείων Olympic Palace και Apollo Blue, που θα παραμείνουν σε λειτουργία μέχρι το τέλος του Νοέμβρη. Από τον Δεκέμβρη και μετά, τα καταστήματα θ’ ανοίγουν μόνο «για την τιμή των όπλων», καθώς συνήθως δεν υπάρχει ψυχή στους γραφικούς, τουριστικούς δρόμους.
Οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού συνήθως αποστρέφονται τα καταστήματα της τουριστικής αγοράς. Ο λόγος αυτής της αποστροφής δεν είναι ξεκάθαρος. Ισως να επιζητούν πιο εύκολη πρόσβαση (με το αυτοκίνητο) στα καταστήματα, ίσως και να έχουν την αίσθηση ότι όλες αυτές οι επιχειρήσεις απευθύνονται μόνο σε τουρίστες. Σε κάθε περίπτωση είναι τεράστιο το χάσμα που χωρίζει τους ντόπιους αγοραστές από τα καταστήματα της τουριστικής αγοράς.
Το φαινόμενο αυτό είναι εξαιρετικά παράδοξο. Σε όλο τον κόσμο, τα ιστορικά σημεία των πόλεων είναι εκείνα που βρίσκονται στην καρδιά του ενδιαφέροντος όλων. Στη Ρόδο συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: Τα ιστορικά μέρη του νησιού γεμίζουν ασφυκτικά με επισκέπτες που έρχονται από όλα τα μέρη του κόσμου, ωστόσο μένουν στα αζήτητα από τους ντόπιους.
Λουκέτο σε αρκετά
καταστήματα,
στα ύψη παραμένουν
τα ενοίκια
Η χθεσινή ημέρα, με τους άδειους της δρόμους, έδωσε ένα ακόμη στοιχείο για την αγορά. Χθες, στους κεντρικούς, τουριστικούς δρόμους βρέθηκαν αρκετά οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων και εξοπλισμού. Στις καρότσες των οχημάτων αυτών φορτώθηκαν όλα εκείνα που κάποιους μήνες πριν είχαν αποτελέσει την ελπίδα δουλειάς για νέους εμπόρους. Η αδιαφορία των τουριστών, ο σκληρός ανταγωνισμός γέννησαν πολλά λουκέτα και χθες φάνηκε ότι θα είναι πάρα πολλά τα καταστήματα που θα προσφερθούν προς ενοικίαση στην επόμενη σεζόν.
Σωκράτους, Αριστοτέλους, πλατεία Ιπποκράτους, Αιόλου, σε όλους τους δρόμους της Μεσαιωνικής Πόλης υπάρχουν καταστήματα προς ενοικίαση. Αν και υπό κανονικές συνθήκες, το φαινόμενο αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των τιμών των ενοικίων, εν τούτοις κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατάστημα τριών (3) τετραγωνικών μέτρων, επί της οδού Σωκράτους, δίδεται προς ενοικίαση έναντι 800 ευρώ το μήνα! Αυτό το κατάστημα θα παραμένει κλειστό έξι μήνες το χρόνο, άρα ο ενοικιαστής θα πρέπει στη σεζόν για τα τρία τετραγωνικά μέτρα να καταβάλλει 1600 ευρώ το μήνα. Στην οδό Αριστοτέλους κατάστημα 14 τμ προσφέρεται έναντι 1700 ευρώ το μήνα και επιπροσθέτως ζητείται να πληρωθεί «αέρας» άγνωστου ύψους!!
Μπορεί τα μεγέθη αυτά να αποτελούν τρέλα, ωστόσο υπάρχουν ενδιαφερόμενοι ενοικιαστές και αυτοί είναι πρόσωπα, που δεν γνωρίζουν τις πραγματικές δυνατότητες της αγοράς. Είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τη φήμη, την ελπίδα και στο τέλος να ακριβοπληρώσουν το κόστος της αποτυχίας. Μα είναι βέβαιη η αποτυχία; Το ερώτημα αυτό έχει μόνο θετική απάντηση. Με τον ανταγωνισμό που έχουν επιβάλει οι μεγάλες αλυσίδες και με τις μετρημένες αποδόσεις των καταστημάτων, με τόσο υψηλά ενοίκια και αντιστοίχως υψηλή φορολογία, τα αποτελέσματα μόνο αρνητικό πρόσημο μπορεί να έχουν.
Το γεγονός ότι τα παλιά, εμπορικά καταστήματα εξακολουθούν να λειτουργούν, αυτό οφείλεται στην πελατεία που έχουν καλλιεργήσει όλα αυτά τα χρόνια και στο απόθεμα εμπορεύματος που εξακολουθούν να έχουν και να το ροκανίζουν, ξεπουλώντας το.
Προβληματισμένοι
οι χονδρέμποροι
Το όλο σκηνικό προβληματίζει έντονα και τους χονδρεμπόρους, οι οποίοι καλούνται τώρα να ξεκινήσουν τα μακρινά τους ταξίδια προκειμένου να κάνουν παραγγελίες στα εργοστάσια του εξωτερικού. Εκεί, θα πρέπει να προπληρώσουν για να ξεκινήσει η παραγωγή του εμπορεύματος, που θα διαθέτουν από τον επόμενο Μάρτιο προς τους εμπόρους λιανικής.
Οποιο κι αν είναι το εμπόρευμα που διακινούν, για όλους ισχύουν τα ίδια ερωτηματικά: Πόσο όγκο εμπορευμάτων να παραγγείλουν; Αν παραγγείλουν μικρή ποσότητα και πάει καλά η σεζόν, θα αφήσουν τους πελάτες τους χωρίς εμπόρευμα. Αν παραγγείλουν μεγάλες ποσότητες και δεν πάει καλά η σεζόν, τότε το χτύπημα θα είναι βαρύ. Βαριά και τα ερωτηματικά για τις επιταγές που έμειναν απλήρωτες από τους λιανεμπόρους, μεγάλο και το ρίσκο για τους καινούργιους λιανεμπόρους που φορτώνονται εμπόρευμα με υποσχετικές και στο τέλος δηλώνουν αδυναμία πληρωμής.
Σοβαρά και τα ερωτηματικά της μείωσης των εσόδων σε σύγκριση με τις προηγούμενες σεζόν. Πού θα πάει αυτή η κατάσταση; Πόσο μπορεί ένας άνθρωπος ή μια επιχείρηση να παλεύει και στο τέλος να αντεπεξέρχεται με δυσκολία στις υποχρεώσεις;
Χθες, 2 Νοεμβρίου 2016 η τουριστική αγορά της Ρόδου έκλεισε λόγω λήξης της σεζόν και δυστυχώς το κλείσιμο δεν συνοδεύτηκε από ένα άνοιγμα πραγματικής συζήτησης σχετικά με τον επανασχεδιασμό της πορείας της τοπικής οικονομίας και της συνολικής αξιοποίησης του τοπικού υλικού και άυλου πλούτου.
https://www.dimokratiki.gr/03-11-2016/adii-apo-chthes-dromi-stis-touristikes-perioches/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.