Πέρυσι ήταν μόνο το εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα που την Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου, την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών, εφήρμοσε την Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) δηλαδή τις μεγαλύτερες προσφορές και εκπτώσεις όλου του χρόνου. Φέτος, η εν λόγω στρατηγική, αποκτά πιο πολλούς οπαδούς και πλέον την ερχόμενη Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016, αναμένεται να δούμε την Black Friday σε αρκετές αλυσίδες, πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα. Με το διαθέσιμο εισόδημα να έχει συρρικνωθεί περαιτέρω και το λιανεμπόριο να υφίσταται σε επίπεδο οκταμήνου εξαιρετικά μεγάλες απώλειες, έμποροι και καταναλωτές προσδοκούν, αν μη τι άλλο, να δουν μια… άσπρη μέρα λόγω της Black Friday.
Ηδη ετοιμάζονται οι σχετικές διαφημιστικές εκστρατείες που αναμένεται να εκδηλωθούν από μεθαύριο Δευτέρα, ενώ χθες γίνονταν συσκέψεις στα εμπορικά τμήματα αρκετών εταιρειών του κλάδου, καθώς και γνωστών πολυκαταστημάτων προκειμένου να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις σχετικά με συμμετοχή σε δράσεις Black Friday.
Η πρώτη αλυσίδα που μπήκε φέτος στον χορό της Black Friday, ξεκινώντας από την περασμένη εβδομάδα σχετική διαφημιστική καμπάνια, ήταν τα καταστήματα προϊόντων τεχνολογίας και βιβλίων Public. Στην Black Friday θα συμμετέχουν τα περισσότερα καταστήματα του εμπορικού κέντρου Athens Metro Mall που βρίσκεται επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, ενώ τη Δευτέρα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αναμένεται να ανακοινωθεί η συμμετοχή στο Black Friday και του εμπορικού κέντρου River West (επί της Λεωφόρου Κηφισού). Σε άλλες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στο The Mall Athens και στα άλλα εμπορικά κέντρα της Lamda Development δεν έχει ληφθεί κάποια κεντρική απόφαση για διενέργεια εκτεταμένων προσφορών την ερχόμενη Παρασκευή. Ωστόσο, συμμετοχή στην Black Friday μπορούν φυσικά να αποφασίσουν μεμονωμένα οι επιχειρήσεις –κατά κύριο λόγο αλυσίδες– που στεγάζονται σε αυτά τα εμπορικά κέντρα.
«Ο καθένας προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να επιβιώσει» σχολίασε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) κ. Βασίλης Κορκίδης. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η ΕΣΕΕ δεν θα εμπλακεί στο ζήτημα, προτρέποντας ή αποτρέποντας τα μέλη της, επισημαίνοντας ότι είναι στη διακριτική ευχέρεια των τοπικών εμπορικών συλλόγων να αποφασίσουν εάν οι επιχειρήσεις στις πόλεις τους θα συμμετέχουν στην Black Friday ή όχι, ανάλογα με τις ανάγκες τους και φυσικά τις ανάγκες και τις συνήθειες των καταναλωτών. Την ερχόμενη εβδομάδα, πάντως, η διοίκηση της ΕΣΕΕ θα συναντηθεί με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Αντώνη Παπαδεράκη προκειμένου να συζητήσουν το καθεστώς των εκπτώσεων και των προσφορών και συνολικότερα το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς.
Στελέχη της διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών εμφανίστηκαν κατηγορηματικά αντίθετα στην ιδέα της Black Friday και τόνισαν ότι δεν πρόκειται να προτρέψουν τις επιχειρήσεις – μέλη του συλλόγου να συμμετέχουν σε αυτή την ενέργεια. Οπως τόνισαν στην «Κ», ήδη η συνολική περίοδος των εκπτώσεων είναι πολύ μεγάλη με συνέπεια να μην αντέχουν οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις το κόστος συμμετοχής και στην Black Friday. Επιπλέον, υποστηρίζουν ότι οι προσφορές στις οποίες θα προβούν οι αλυσίδες που θα συμμετέχουν στην Black Friday πιθανότατα θα είναι παραπλανητικές.
Το ότι η Black Friday θα αποτελέσει ένα ακόμη επεισόδιο στον «πόλεμο» ανάμεσα στους «μικρούς» και στους «μεγάλους» του λιανεμπορίου στην Ελλάδα δεν προκαλεί βεβαίως έκπληξη.
Οι αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα είναι που μπορούν κυρίως να υποστηρίξουν οικονομικά και λειτουργικά την αναμενόμενη αυξημένη ζήτηση της ερχόμενης Παρασκευής. Αντέχουν με άλλα λόγια και να πραγματοποιήσουν ελκυστικότερες εκπτώσεις και να απασχολήσουν, εάν χρειαστεί, περισσότερο προσωπικό, ενώ διαθέτουν και μεγαλύτερα αποθέματα εμπορευμάτων.
Οι αλυσίδες που πρόκειται να συμμετάσχουν στην ελληνική Black Friday, πάντως, δεν έχουν μόνο ως στόχο το μερίδιο των «μικρών». Βλέπουν σε αυτή την ημέρα προσφορών μια ευκαιρία να συγκρατήσουν τις απώλειες που έχουν λόγω της μεγάλης στροφής των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο και μάλιστα σε αγορές από ηλεκτρονικά πολυκαταστήματα του εξωτερικού.
Ας έχουν, πάντως, οι καταναλωτές υπόψη τους ότι η ερχόμενη Παρασκευή θα είναι μια Black Friday α λα ελληνικά. Δεν θα εφαρμοστεί διευρυμένο ωράριο, αλλά το σύνηθες ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, ενώ οι προσφορές μπορούν να διενεργηθούν σε ποσοστό έως 50% των κωδικών προϊόντων που διαθέτει το κατάστημα. Κάτι διαφορετικό θα απαιτούσε αλλαγή της υφιστάμενης νομοθεσίας ή τουλάχιστον αποφάσεις των κατά τόπους περιφερειαρχών.
Πώς ξεκίνησε η Black Friday
Η Black Friday ξεκίνησε το 1932 από τις ΗΠΑ, πραγματοποιείται πάντα την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου ενόψει των Χριστουγέννων. Τα τελευταία χρόνια, η Black Friday εξελίσσεται στην πραγματικότητα σε τετραήμερο εκπτώσεων, αφού συχνά τα καταστήματα ανοίγουν από το χάραμα της Παρασκευής και λειτουργούν ολόκληρο το Σαββατοκύριακο. Γιατί, ωστόσο, μία ημέρα που θεωρείται γιορτή για το λιανεμπόριο ονομάζεται «Μαύρη Παρασκευή»; Οι εκδοχές που κυκλοφορούν είναι πολλές με πιο δημοφιλείς τις ακόλουθες:
Πρώτον, διότι είναι μια ημέρα που οι επιχειρήσεις από «το κόκκινο», δηλαδή από ζημίες, έχουν κέρδη, λόγω των υψηλών πωλήσεων που διενεργούν. Σύμφωνα με μιαν άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Από το 2008 η Black Friday ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Black Friday πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.
Καθημερινή