Στο πλαίσιο της διαφάνειας και της προσπάθειάς του να κοινοποιεί περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα αιτήματα που λαμβάνει από κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, το Facebook δημοσιεύει ανά περιόδους την έκθεση για τα κυβερνητικά αιτήματα που λαμβάνει.
«Δημοσιεύουμε αυτές τις πληροφορίες για τα αιτήματα που αφορούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας (συμπεριλαμβανομένων των Facebook, Messenger, WhatsApp και Instagram) επειδή θέλουμε να κατανοήσει το κοινό τη φύση και το εύρος αυτών των αιτημάτων, καθώς και τις αυστηρές πολιτικές και διαδικασίες που εφαρμόζουμε κατά το χειρισμό τους», αναφέρει η ανακοίνωση που εξέδωσε το Facebook.
Σε ό,τι αφορά τα κυβερνητικά αιτήματα για δεδομένα λογαριασμών, η έκθεση αυτή περιλαμβάνει τη χώρα που υπέβαλε το αίτημα, τον αριθμό των αιτημάτων που υπέβαλε κάθε χώρα, τον αριθμό των λογαριασμών που προσδιορίζονταν στα αιτήματα, καθώς και το ποσοστό των αιτημάτων για τα οποία το Facebook γνωστοποίησε τουλάχιστον κάποια δεδομένα.
Σε ό,τι αφορά τα κυβερνητικά αιτήματα για την απαγόρευση της πρόσβασης σε συγκεκριμένο περιεχόμενο, η έκθεση αυτή περιλαμβάνει τον αριθμό των στοιχείων στα οποία απαγορεύτηκε η πρόσβαση λόγω παραβίασης της νομοθεσίας στις χώρες στις οποίες παρέχουμε υπηρεσίες.
Κυβερνητικά αιτήματα για δεδομένα
Ορισμένες φορές, στο πλαίσιο επίσημων ερευνών, λαμβάνουμε αιτήματα από κυβερνητικούς αξιωματούχους για τη γνωστοποίηση δεδομένων χρηστών του Facebook. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των αιτημάτων αφορά ποινικές υποθέσεις, όπως ληστείες και απαγωγές. Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις, τα κυβερνητικά αιτήματα ζητούν βασικές πληροφορίες για τους συνδρομητές, π.χ. το όνομα και πότε γράφτηκαν στο Facebook. Επίσης, μπορεί να ζητούν αρχεία καταγραφής διευθύνσεων IP ή περιεχόμενο λογαριασμών, αναφέρει η έκθεση. «Έχουμε θεσπίσει αυστηρές διαδικασίες για το χειρισμό αυτών των κυβερνητικών αιτημάτων. Κάθε αίτημα που λαμβάνουμε ελέγχεται ως προς τη νομική του επάρκεια. Ζητάμε από τους αξιωματούχους να παρέχουν λεπτομερή περιγραφή της νομικής και πραγματικής βάσης του αιτήματός τους και απορρίπτουμε αιτήματα για γνωστοποίηση πληροφοριών όταν διαπιστώνουμε ότι δεν έχουν επαρκή νομική βάση ή είναι υπερβολικά γενικά ή ασαφή. Συχνά, γνωστοποιούμε μόνο τις βασικές πληροφορίες των συνδρομητών», καταλήγει.
Κυβερνητικά αιτήματα για απαγόρευση πρόσβασης σε περιεχόμενο
Όταν οι κυβερνήσεις πιστεύουν ότι ορισμένες πληροφορίες στο διαδίκτυο παραβιάζουν τη νομοθεσία, μπορεί να επικοινωνήσουν με εταιρείες όπως το Facebook προκειμένου να ζητήσουν να απαγορευτεί η πρόσβαση σε αυτό το περιεχόμενο. «Όταν λαμβάνουμε ένα τέτοιο αίτημα, το ελέγχουμε διεξοδικά προκειμένου να διαπιστωθεί αν το συγκεκριμένο περιεχόμενο παραβιάζει όντως την τοπική νομοθεσία. Αν διαπιστώσουμε ότι παραβιάζεται η νομοθεσία, τότε απαγορεύουμε την πρόσβαση στο συγκεκριμένο περιεχόμενο στην εν λόγω χώρα ή περιοχή. Για παράδειγμα, η μη αναγνώριση του Ολοκαυτώματος είναι παράνομη στη Γερμανία και επομένως, εφόσον υπάρξει σχετική αναφορά, θα απαγορεύσουμε την πρόσβαση σε αυτό το περιεχόμενο για όσους διαμένουν στη Γερμανία», εξηγεί το Facebook. Η έκθεση αυτή περιλαμβάνει επίσης πληροφορίες σε επίπεδο χώρας για την απαγόρευση περιεχομένου σε τοποθεσίες όπου, κατά τα λοιπά, διατίθενται οι υπηρεσίες μας. Έχουμε συμπεριλάβει παραδείγματα περιπτώσεων στις οποίες αφαιρέσαμε περιεχόμενο που οι κυβερνήσεις είχαν εντοπίσει ως παράνομο, καθώς και περιπτώσεις για τις οποίες ενημερωθήκαμε από μη κυβερνητικούς φορείς, π.χ. μη κυβερνητικές ή φιλανθρωπικές οργανώσεις και μέλη της κοινότητας του Facebook
Tα στοιχεία για την Ελλάδα από το πρώτο εξάμηνο του 2016
Τύπος αιτήματος: Κυβερνητικά αιτήματα για δεδομένα: 242 – Xρήστες/ Λογαριασμοί που ζητήθηκαν: 311 – Ποσοστό των αιτημάτων για τα οποία το Facebook γνωστοποίησε τουλάχιστον κάποια δεδομένα: 66.94% Τύπος αιτήματος: Eπείγοντα: 84 – Χρήστες/Λογαριασμοί που ζητήθηκαν: 87 – Ποσοστό των αιτημάτων για τα οποία το Facebook γνωστοποίησε τουλάχιστον κάποια δεδομένα: 86.90% Σύνολο 326 Τύπος αιτήματος: Aιτήματα για απαγόρευση πρόσβασης σε περιεχόμενο: 61 Χρήστες/Λογαριασμοί που ζητήθηκαν: 79
Πηγή: www.lifo.gr