Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη
Όσοι γνωρίζουν καλά το χώρο του Τουρισμού λένε πως το 2017 θα είναι μια χρονιά που καμία πρόβλεψη για την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν δεν μπορεί να είναι ασφαλής, όπως άλλωστε έγινε και φέτος. Ακόμη κι αν επαληθευτούν οι μέχρι στιγμής τάσεις της τουριστικής ζήτησης για την Ελλάδα, οι οποίες δείχνουν αύξηση επισκεπτών τουλάχιστον από τις δύο σημαντικότερες χώρες προέλευσης τουριστών, τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία δηλαδή, το κρίσιμο στοίχημα να παιχτεί στο κομμάτι των εσόδων.
Η παρούσα σεζόν δεν μπορεί να χαρακτηριστεί επιτυχημένη όσον αφορά στις εισπράξεις. Στο δεκάμηνο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΤτΕ, η πτώση αγγίζει το 4,2% (τα έσοδα έφτασαν τα 13,1 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 576 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015). Κατά 9% περιορίστηκε την ίδια στιγμή η μέση δαπάνη ανά ταξίδι, παρά το γεγονός πως η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 4,7%. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, καθίσταται πλέον βέβαιο πως τα έσοδα της χρονιάς δεν θα ξεπεράσουν τα 14 δισ. ευρώ, δηλαδή ένα δισ. λιγότερα από τις αρχικές προβλέψεις, μένοντας στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
Βέβαια, η πτώση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης είναι μια τάση που παρατηρείται και στους άλλους προορισμούς της Μεσογείου, εντούτοις στην ελληνική περίπτωση, η αύξηση της φορολόγησης σε υπηρεσίες και αγαθά (ΦΠΑ σε διανυκτέρευση, εστίαση και αγορές) επιτείνει τη μείωση στην τουριστική κατανάλωση. Αυτό είναι που ανησυχεί περισσότερο τις επιχειρήσεις του χώρου, καθώς βλέπουν πως ενώ οι τουρίστες συνεχίζουν να επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό διακοπών, το budget τους είναι μειωμένο. Πάντως μετά την λήξη των επιπτώσεων από τα last minute offers του καλοκαιριού, η μείωση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης επανήλθε στα επίπεδα του α΄ εξαμήνου.
Σύμφωνα με επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, στους αστάθμητους και δύσκολα προβλέψιμους παράγοντες που μπορούν να αντιστρέψουν τις προοπτικές θα πρέπει επίσης να προστεθεί η εξέλιξη της ισοτιμίας της λίρας ή / και του ευρώ και κυρίως γεωπολιτικοί παράγοντες, όπως το προσφυγικό-μεταναστευτικό και οι εξελίξεις στην Μέση Ανατολή.
Και παρά το γεγονός πως το υπουργείο Τουρισμού χαρακτηρίζει το 2016 “χρονιά ρεκόρ” για τον ελληνικό Τουρισμό- κάτι που έχει βάση από την πλευρά της αύξησης των αφίξεων, ο προβληματισμός για τα έσοδα παραμένει, και εξαιτίας του φετινού χαμηλού αποτελέσματος, αλλά και για ένα ακόμη σημαντικό παράγοντα: όσο φουντώνει ο ανταγωνισμός με τις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου για την προσέλκυση τουριστικών μεριδίων, τόσο μαίνεται ο πόλεμος των τιμών στα προσφερόμενα πακέτα. Η μεγαλύτερη μάχη θα δοθεί με την Τουρκία, που θα προσπαθήσει να καλύψει τις φετινές απώλειες. Οι εκτιμήσεις για τα έσοδα και τις αφίξεις τη σεζόν που πέρασε είναι απογοητευτικές για τη γειτονική χώρα: για το σύνολο του 2016 υπολογίζεται πως θα ξεπεράσουν το 40%, που σε επίπεδο επισκεπτών το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε απώλεια τουλάχιστον 10 εκατ. τουριστών.
Πάντως- μέχρι στιγμής- οι προκρατήσεις και τα μηνύματα από τους tour operators αποτυπώνουν αυξητική τάση στα επίπεδα του 20% σε σχέση με το 2016. Από την άλλη, όπως συμπληρώνουν φορείς της αγοράς, ακόμα και αν επιβεβαιωθούν οι θετικές εξελίξεις,έχουν δημιουργηθεί δύο ταχύτητες στον ελληνικό Τουρισμό: αφενός των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, που αποτελούν το πιο ισχυρό και έντονα αναπτυσσόμενο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, και αφετέρου ττων προορισμών με χαμηλή τουριστική περίοδο, που δεν προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν. Η υψηλή φορολόγηση του τουριστικού προϊόντος, αναφέρουν, εκτός από το ότι πλήττει τις επιχειρήσεις του κλάδου (πχ οξύνοντας την εποχικότητα ή δυσχεραίνοντας ή αποτρέποντας τις επενδύσεις), πλήττει ιδιαίτερα το αδύναμο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, που αδυνατεί να μετακυλήσει έστω και μέρος της φορολογικής επιβάρυνσης στον πελάτη.
capital.gr