Σημαντική άνοδος των τιμών, μείωση των καταναλώσεων, έξαρση της παραβατικότητας και του λαθρεμπορίου και παντελής απουσία ελέγχων είναι η εικόνα που εμφανίζει η εγχώρια αγορά καυσίμων μετά και τη νέα αύξηση των ΕΦΚ στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης από την 1 Ιανουαρίου. Η πολιτεία παρακολουθεί απαθής, παρά τα ανησυχητικά μηνύματα που έρχονται από τους φορείς της αγοράς. Είναι ενδεικτικό ότι έλεγχοι της Διεύθυνσης Μετρολογίας του υπουργείου Οικονομίας τον περασμένο Ιούνιο έδειξαν ότι ένα στα τρία πρατήρια στην Αττική κλέβουν στην αντλία.
Η παραβατικότητα στην αντλία πιστοποιήθηκε από δύο ακόμη έρευνες του ΕΜΠ. Η πρώτη στην Αττική έδειξε ότι το 14,5% των πρατηρίων παραδίδει ελλειμματικές ποσότητες καυσίμων και η δεύτερη σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα, ότι το 10,83% των πρατηρίων κλέβει στην αντλία μέχρι και το 10% της ποσότητας που πληρώνει ο καταναλωτής. Στην πραγματικότητα, όπως εξηγεί στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ρομπέρτο Καραχάννας, το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο και μπορεί να φτάνει μέχρι και το 30% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά. «Ο καταναλωτής είναι λογικό να ψάχνει να βρει την πιο φθηνή τιμή. Πρατήρια που κλέβουν στην αντλία έχουν τη δυνατότητα να επιδοτούν τις τιμές, να τις κρατάνε δηλαδή χαμηλά, με αποτέλεσμα να διακινούν μεγάλες ποσότητες καυσίμων. Το ποσοστό μπορεί να φτάνει και στο 30%. Ενα μέσο πρατήριο πουλάει περίπου 900.000 λίτρα καυσίμου ετησίως, ενώ αυτά με πειραγμένες αντλίες –λόγω χαμηλών τιμών– πουλάνε 5 εκατ. λίτρα», εξηγεί ο κ. Καραχάννας. Ως προς την έξαρση του λαθρεμπορίου, ο κ. Καραχάννας τονίζει: «Είναι εύλογο από τη στιγμή που η πολιτεία εν απουσία ελέγχων δημιούργησε και το κίνητρο για λαθρεμπόριο αυξάνοντας τους φόρους», ενώ επισημαίνει την εντυπωσιακή απουσία ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές όπως και το γεγονός ότι δεν λειτουργεί το σύστημα εισροών-εκροών, που κόστισε σε εταιρείες και πρατηριούχους πάνω από 100 εκατ. ευρώ.
«Δεν έχουμε τίποτα με τους πρατηριούχους. Μέσω των πρατηρίων πουλάμε τα προϊόντα μας, είμαστε συνεργάτες», τονίζει ο κ. Καραχάννας, σχολιάζοντας τις επιθέσεις του κλάδου προς τον ΣΕΕΠΕ με αφορμή τη δημοσιοποίηση των ερευνών για την παραβατικότητα στις αντλίες. «Θέλουμε να κοινοποιήσουμε το πρόβλημα στην πολιτεία, να το αποδεχτούμε όλοι μαζί και να βρούμε λύση. Χάνονται κάθε χρόνο δημόσια έσοδα 300 εκατ. ευρώ. Αυτά τα λεφτά είναι σαν να βρίσκονται πάνω στο τραπέζι και να αρνούμαστε να πάμε να τα πάρουμε. Ο ρόλος του Συνδέσμου είναι να αναδεικνύει το θέμα προκειμένου να προστατεύσει τον καταναλωτή, δεν είμαστε ούτε εισαγγελίες ούτε αστυνομία και από το κράτος περιμένουμε να παίξει τον ρόλο του», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Αληγιζάκης.
Οι εκτιμήσεις για ενίσχυση του λαθρεμπορίου πιστοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τη σημαντική μείωση του περιθωρίου κέρδους (εταιρείας, μεταφορέα και πρατηρίου) στο ντίζελ κίνησης όπως και στο πετρέλαιο θέρμανσης σε διάστημα ενός έτους. Από τις 22/1/2016 μέχρι και τις 20/1/17 το περιθώριο αυτό μειώθηκε από 15% σε 9% (-20%) στο ντίζελ κίνησης και στο θέρμανσης από 14% σε 8% (-16%). «Οταν με περιθώρια 15% κλείνουν πρατήρια και εταιρείες ο μόνος τρόπος να επιβιώνεις με 9% και 8% είναι το λαθρεμπόριο», αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Στο μεταξύ οι τιμές από τον περασμένο Ιανουάριο έχουν αυξηθεί κατά 17% στις βενζίνες και η Ελλάδα έχει τη δεύτερη ακριβότερη τιμή μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., ενώ η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει αυξηθεί κατά 33% και του θέρμανσης κατά 42%.
Καθημερινή