Ειδήσεις

Ο τζίρος στο λιανεμπόριο γύρισε 16 χρόνια πίσω-“Σβήνουν” τα μικρομάγαζα

Στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2001 υποχώρησε πέρυσι ο τζίρος στο λιανεμπόριο, ο οποίος από τα υψηλά του 2008 μετράει ήδη απώλειες της τάξης του 36,85%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η δραματική συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των ελληνικών νοικοκυριών έχει αποτυπωθεί σε όλους τομείς της λιανικής.

 Τα «πρωτεία» των απωλειών διατηρεί ο τομέας των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και ειδών οικιακού εξοπλισμοί, ο οποίος από το 2007 που κορύφωσε μέχρι σήμερα, εμφάνισε πτώση του τζίρου άνω του 62%. Η πτώση της κατανάλωσης στην εμπορία καυσίμων και λιπαντικών είναι 47,46%, στα φαρμακευτικά προϊόντα και καλλυντικά είναι 38,3% και στα τρόφιμα, ποτά και καπνικά είδη 32,93%. Πιο ανθεκτικά εμφανίζονται, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τα καταστήματα ειδών διατροφής, τα οποία έχουν δει κατά την περίοδο της κρίσης τον τζίρο τους να μειώνεται κατά 24,27% και τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων σε ποσοστό 23,01%, ενώ και τα πολυκαταστήματα φαίνεται πως «είδαν» τα χαμηλά τους το 2015, καθώς ανέκαμψαν πέρυσι. Σύμφωνα πάντως με παράγοντες του λιανεμπορίου, το πρόσημο θα ήταν θετικό, έστω και οριακά, τη χρονιά που μας πέρασε εάν δεν υπήρχε η αβεβαιότητα στους τελευταίους μήνες του 2016 σχετικά με την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, εκκρεμότητα η οποία παραμένει και σήμερα.

Οπως μαρτυρούν τα στοιχεία της QIVOS, κορυφαίας ελληνικής εταιρείας marketing technology, η οποία διαθέτει βάση δεδομένων από περίπου 4.000.000 μέλη, στα πρώτα δύο τρίμηνα του 2016, η κατανάλωση σε διάφορους κλάδους από τους οποίους διαθέτει στοιχεία, υπήρχε μικρή αλλά ξεκάθαρα ανοδική τάση σε σχέση με το 2015, ενώ και στο γ’ τρίμηνο η τάση παρέμεινε ανοδική, παρότι συγκρινόταν με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015 το οποίο είχε capital controls. Ωστόσο, το δ’ τρίμηνο η τάση ήταν ξεκάθαρα πτωτική, χάνοντας ουσιαστικά ό,τι είχε κερδηθεί στο εννεάμηνο, καθώς η εορταστική περίοδος δεν πήγε τόσο καλά όσο ανέμεναν οι λιανέμποροι.

Αλλαξαν συνήθειες
Είναι πάντως φανερό ότι η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας τα τελευταία οκτώ χρόνια έχει αλλάξει ριζικά τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι λόγω της δραματικής συρρίκνωσης της αγοραστικής τους δύναμης είναι πλέον εξαιρετικά επιλεκτικοί κάτι το οποίο φαίνεται και στις ηλεκτρονικές τους αγορές.

Σχετικές έρευνες δείχνουν ότι 7 στους 10 Ελληνες αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα, ενώ 6 στους 10 δίνουν έμφαση στις εκπτώσεις και τις προσφορές, ενώ κερδίζουν έδαφος τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private labels).

 
Ο τζίρος στο λιανεμπόριο γύρισε 16 χρόνια πίσω

Συνολικά ο Ελληνας καταναλωτής, ενώ προ κρίσης εμφανιζόταν χαλαρός και αυθόρμητος, ψώνιζε από ευχαρίστηση και ξόδευε τα χρήματά του χωρίς πολλές σκέψεις, σήμερα είναι αγχωμένος και σαφώς πιο απαιτητικός, συγκρατημένος λόγω της οικονομικής στενότητας, με πιο έξυπνες επιλογές αγορών.

Κρίνει αλλά και «εκτίθεται», κινείται σε πολλά… ταμπλό για τις επιλογές του, οι οποίες γίνονται πλέον με μεγαλύτερη ταχύτητα και όχι με τόσο ιδιαίτερη εμβάθυνση λόγω του απίστευτου όγκου πληροφοριών με τις οποίες «βομβαρδίζεται» σε καθημερινή βάση.

Τέλος, η επιλογή του e-shop κρίνεται κυρίως από τις τιμές, τους ξεκάθαρους όρους, το αν είναι γνωστή η εταιρεία και διαθέτει φυσικό κατάστημα, καθώς επίσης και από τις after sales υπηρεσίες. Στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος των καταναλωτών βρίσκονται ρούχα, αξεσουάρ, gadgets, ταξίδια (εισιτήρια) και ηλεκτρικές συσκευές, ενώ αναλόγως με το… φύλο σημαντικές είναι οι online αγορές για παπούτσια, βιβλία, κινητά τηλέφωνα και προϊόντα ομορφιάς.

Ανακάμπτουν ρούχα και βιβλία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους τζίρους ανά κλάδο, η αγορά στο σύνολό της φαίνεται πως «έχει πιάσει πάτο» ενώ σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρούνται σημάδια ανάκαμψης. Για παράδειγμα, ανοδική είναι η κίνηση την τελευταία τριετία για τα είδη ένδυσης και υπόδησης (από -44% που ήταν οι σωρευτικές απώλειες της κρίσης το 2013 έχουν μειωθεί πλέον στο -39%) και για τα βιβλία και χαρτικά (-31,24% από -37,8% το 2013), κάτι το οποίο αποδίδεται στις καλύτερες τιμές των προϊόντων

Ευάγγελος Καραλής
Πού θα κριθεί η μάχη για αύξηση εσόδων 

Αφουγκραζόμενος τις νέες τάσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας marketing technology QIVOS, Ευάγγελος Καραλής, περιμένει ραγδαία ανάπτυξη του τομέα της «τεχνητής νοημοσύνης» (Artificial Inteligence) όπου οι επενδύσεις των εταιρειών αναμένεται να εκτοξευθούν το 2024 στα επίπεδα των 11 δισ. δολαρίων από 200 εκατ. δολάρια που ήταν το 2015.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον σύγχρονο καταναλωτή, χάρη στη μεγάλη διείσδυση της τεχνολογίας (ίντερνετ, κοινωνικά δίκτυα κλπ), θα είναι σε θέση να ενημερώνεται κάθε στιγμή, σε πραγματικό χρόνο, για οτιδήποτε μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του, κάτι βέβαια το οποίο θα μπορεί να αξιοποιεί προς όφελός της και η κάθε επιχείρηση που χρησιμοποιεί τα κατάλληλα εργαλεία ανάλυσης της καταναλωτικής συμπεριφοράς και παράλληλα σχεδιάζει στοχευμένες και πολυκαναλικές προωθητικές ενέργειες.

«Για να γίνει πιο κατανοητή η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης, σκεφτείτε έναν καταναλωτή να βρίσκεται σε ένα κατάστημα και με βάση το τι κοιτάζει να μπορεί η επιχείρηση να ”προβλέψει” τι άλλα προϊόντα μπορούν να τον ενδιαφέρουν πριν καλά καλά φτάσει στο ταμείο», εξηγεί ο κ. Καραλής.

Εξωστρέφεια
Η QIVOS, πρώην Cloudbiz, χάρη στην είσοδο του ομίλου Folli Follie στο μετοχικό της κεφάλαιο το περασμένο φθινόπωρο με την αγορά 49% της εταιρείας, ενδυναμώνει την εξωστρέφειά της (εκμεταλλευόμενη το δίκτυο της κορυφαίας ελληνικής αλυσίδας λιανεμπορίου), εισερχόμενη πλέον στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου και του ψηφιακού μάρκετινγκ. Η εταιρεία, η οποία δημιουργήθηκε το 2004 από τον Ευάγγελο Καραλή και τη Φανή Χαρμπή και δραστηριοποιείται ήδη σε 10 αγορές παγκοσμίως, αναλαμβάνει πλέον τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops) και τη συνολική διαχείρισή τους, παράλληλα με τη σχεδίαση και την υλοποίηση digital retail marketing καμπανιών, παρέχοντας έτσι ολοκληρωμένες υπηρεσίες τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Σε ό,τι αφορά την παρουσία της στο εξωτερικό, από τον Ιανουάριο η εταιρεία διαθέτει φυσική παρουσία στο Λονδίνο προσφέροντας υπηρεσίες CRM/Loyalty και e-commerce, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2017 σκοπεύει να έχει φυσική παρουσία και στο Χονγκ Κονγκ. Παράλληλα, η εταιρεία ξεκίνησε στις αρχές του 2017 στρατηγική συνεργασία με την Salesforce Commerce cloud και την Emarsys.

ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ – ΕΘΝΟΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου