ου Δημήτρη Δελεβέγκου
Η επικείμενη ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων πυλών εισόδου της χώρας, είναι θετική κίνηση, όπως σημείωσε, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης.
Όπως ανέφερε, τα τέλη, κατά την πρώτη τετραετία παραχώρησης των αερολιμένων στο σχήμα Fraport-Slentel, δεν αυξάνονται παρά οριακά, συγκριτικά με σήμερα. Μετά την πρώτη τετραετία παραχώρησης, οι χρεώσεις στα 14 αεροδρόμια θα αναπροσαρμοστούν, αλλά θα παραμείνουν σημαντικά χαμηλότερες, σε σχέση με αυτές στους ανταγωνιστικούς αερολιμένες (π.χ. στην Κωνσταντινούπολη και τη Ν. Ευρώπη), αλλά και με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η εμπορική εκμετάλλευση
Ο επικεφαλής της Aegean σημείωσε ότι η ενίσχυση της εμπορικής εκμετάλλευσης των περιφερειακών αερολιμένων αποτελεί μεγάλη ευκαιρία. Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε, η συμβολή του μέσου επιβάτη του “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες κυμαίνεται από επτά έως 11 ευρώ, με το ποσό αυτό να συρρικνώνεται στο ένα ευρώ στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι περίπου το 50% των εσόδων στους αερολιμένες των ΗΠΑ και της Ευρώπης προέρχεται από τις υπηρεσίες στάθμευσης, μεταφοράς επιβατών, ενοικίασης αυτοκινήτων και τις εμπορικές δραστηριότητες (duty free, καταστήματα εστίασης κτλ). Όπως αναφέρουν παράγοντες του αεροπορικού κλάδου, η κερδοφορία ενός αεροδρομίου, επ’ ουδενί, δεν θα μπορούσε να στηριχθεί μακροπρόθεσμα στα έσοδα από τέλη χρήσης ακόμη και εάν αυτά αυξάνονταν.
Οι χρεώσεις του ΔΑΑ
Σχετικά με τη σχεδιαζόμενη εικοσαετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” ο κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι, ενδεχομένως, να οδηγήσει σε μείωση των χρεώσεων. Εκτίμησε όμως, ότι η μείωση αυτή θα είναι μικρή, ενώ η αναπροσαρμογή των τελών συνδέεται με την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου (55%) στον ΔΑΑ, διαδικασία που διευκολύνει η επέκταση της ισχύος της σύμβασης. Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης προσφέρει μακροπρόθεσμο ορίζοντα στη διοίκηση του ΔΑΑ, η οποία “ίσως να εξετάσει την υιοθέτηση μίας νέας εμπορικής πολιτικής αφότου ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του ποσοστού του Δημοσίου”.
Τα σχέδια για την Aegean
Όπως ανέφερε ο επικεφαλής του αερομεταφορέα, κατά τη φετινή χρονιά, έμφαση θα δοθεί στην ενίσχυση της χωρητικότητας στο αεροδρόμιο της Αθήνας όπου διατηρεί τη βάση της η εισηγμένη, στην μείωση, κατά τέσσερα, του στόλου των αεροσκαφών turboprop και στην μείωση του κόστους διανομής των εισιτηρίων.
Εν γένει, οι προβλέψεις για τη φετινή θερινή περίοδο, την οποία διαδέχτηκαν οι αδύναμες επιδόσεις της χειμερινής περιόδου είναι θετικές.
Η εταιρεία έχει συνάψει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging) για την μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου (περίπου 60%) για τη διετία 2017-2018.
Κατά τη χρήση του 2016, η εισηγμένη εμφάνισε καθαρή κερδοφορία ύψους 34,2 εκατ. ευρώ, ebitda 73,6 εκατ. (από 92,2 εκατ.), ενώ αύξησε το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων που διαμορφώνονται σε 214,4 εκατ. από 190,1 εκατ.
Οι εκροές από λειτουργικές και επενδυτικές δραστηριότητες διαμορφώνονται σε 37,5 εκατ. και 74,8 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα σε 194,4 εκατ. ευρώ.
capital.gr