Μπορεί η σεζόν για την κρουαζιέρα -με αφορμή και τις διακοπές του Πάσχα- να έχει ήδη ξεκινήσει και τα περισσότερα ελληνικά λιμάνια να έχουν υποδεχθεί τους πρώτους επιβάτες της φετινής τουριστική περιόδου, τα στατιστικά εντούτοις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την πορεία και ειδικότερα για τα έσοδα του κλάδου προκαλούν προβληματισμό.
Σύμφωνα με την ειδική έρευνα κρουαζιέρας που διεξήγαγε η Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρονιά που πέρασε, το 90,9% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 1,5 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, έναντι 2 το 2015.
Ο αντίκτυπος για τις εισπράξεις είναι σημαντικός, ενώ όπως αναφέρουν στελέχη από το χώρο της κρουαζιέρας, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει, τα ελληνικά λιμάνια δεν έχουν ακόμη καταφέρει να αποτελέσουν σημείο “εκκίνησης” (home porting) για τους μεγάλους ομίλους. Η διαφορά στα χρήματα που αφήνουν οι ταξιδιώτες που ξεκινούν το ταξίδι τους από ελληνικό λιμάνια σε σχέση με όσους κάνουν στάση για λίγες ώρες σε ένα προορισμό είναι μεγάλη: Από την ανάλυση των στοιχείων της έρευνας της ΤτΕ προκύπτει ότι οι διερχόμενοι ταξιδιώτες δαπάνησαν κατά μέσο όρο 65 ευρώ σε κάθε λιμάνι προσέγγισης. Από το ποσό αυτό, περίπου τα 14 ευρώ αφορούσαν ξεναγήσεις, μουσεία και λοιπές δραστηριότητες, τα 29 ευρώ διάφορες αγορές, τα 6 ευρώ μεταφορές (π.χ. ενοικίαση οχημάτων), ενώ τα 16 ευρώ λοιπές δαπάνες.
Η δαπάνη στα ελληνικά λιμάνια επιβίβασης ήταν σχεδόν διπλάσια από τη δαπάνη σε κάθε λιμάνι προσέγγισης και αντιστοιχούσε κατά μέσο όρο σε 139 ευρώ. Από το ποσό αυτό, τα 26 ευρώ αφορούσαν ξεναγήσεις, επισκέψεις σε μουσεία και λοιπές δραστηριότητες, τα 34 ευρώ διάφορες αγορές, τα 6 ευρώ μεταφορές (π.χ. ενοικίαση οχημάτων), ενώ τα 39 ευρώ λοιπές δαπάνες. Επιπρόσθετα, δαπανήθηκαν 34 ευρώ σε διαμονή εκτός κρουαζιερόπλοιου, καθώς οι επιβάτες με ελληνικό λιμάνι επιβίβασης πραγματοποίησαν κατά μέσο όρο μία διανυκτέρευση πριν από την επιβίβασή τους.
To 2016, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν μόλις κατά 1% σε σύγκριση με το 2015 και ανήλθαν στα 509 εκατ. ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονός πως πέρσι- όπως και φέτος άλλωστε- η Τουρκία εξαιρέθηκε από τα προγράμματα πολλών εταιρειών εξαιτίας των τρομοκρατικών επιθέσεων και της πολιτικής κατάστασης, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να απορροφήσει σημαντικό μερίδιο επισκεπτών. Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 43,8% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης με 14,7% και 8,6% των εισπράξεων αντίστοιχα. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 89,9% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 85,7% των συνολικών επισκέψεων επιβατών.
Φέτος όμως η κατάσταση εκτιμάται πως θα είναι δυσκολότερη. Στελέχη του χώρου εξηγούν πως σε γενικές γραμμές η σεζόν θα είναι καλή, δεν αναμένεται όμως να ακολουθήσει τις “επιδόσεις” των υπόλοιπων τουριστικών επιχειρήσεων. Όπως αναφέρουν επιχειρηματίες της αγοράς, καταγράφεται “βουτιά” 30% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια το 2017 και ακυρώσεις δρομολογίων από μεγάλους ομίλους, κυρίως εξαιτίας των γεγονότων στην Τουρκία, δεδομένου πως αρκετά πακέτα συνδύαζαν ελληνικούς και τουρκικούς προορισμούς.
Βασιλική Κουλιμπίνη-capital.gr