Την ανάγκη τροποποίησης της μόλις προσφάτως τροποποιηθείσας νομοθεσίας για τα δικαιώματα χρήσης νερού, επισημαίνει ο προϊστάμενος της Δ/νσης Υδάτων Νοτίου Αιγαίου κ. Ηλίας Νόκας-Ζωγράφος, σε απάντησή του προς τον Συνήγορο του Πολίτη, με αφορμή την σύγχυση που έχει δημιουργηθεί σε πλήθος χρηστών.
Οπως επισημαίνεται στην απάντηση, οι συνεχείς αλλαγές στην νομοθεσία για τα υφιστάμενα δικαιώματα χρήσης νερού, δημιούργησαν σύγχυση σε πλήθος χρηστών σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες, οι οποίοι εμπρόθεσμα κατέθεσαν αίτηση για εγγραφή στο ΕΜΣΥ το 2014 αλλά δεν κατέθεσαν εμπρόθεσμα αίτηση για χορήγηση άδειας χρήσης νερού, με αποτέλεσμα να προκληθεί σύγχυση και στους φορείς υποδοχής των αιτήσεων.
Ειδικότερα, στην απάντηση αναφέρονται τα εξής:
Θέμα: «Διαμαρτυρία για την καταβολή προστίμου για τη χορήγηση της άδειας χρήσης νερού». Σχετ. : Τα με αριθμό 220661/43782/2016 και 220661/7239/2017 έγγραφα σας.
Σε απάντηση των προαναφερόμενων σχετικών εγγράφων σας και σε ότι έχει σχέση με τις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας μας, θα θέλαμε να σας γνωρίζουμε τα εξής :
Από το 2011 η Ειδική Γραμματεία Υδάτων ξεκίνησε μία διαδικασία αδειοδότησης των υφιστάμενων σημείων υδροληψίας σε όλη τη χώρα με την έκδοση της ΚΥΑ 150559/1440/Β/2011 «Διαδικασίες, όροι και προϋποθέσεις για τη χορήγηση αδειών νια υφιστάμενα δικαιώματα χρήσης νερού», η οποία τροποποιήθηκε με τις παρακάτω Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις : 1η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 160143/2834/Β/2011 2η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 110424/1190/Β/2012 3η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 111084/3368/Β/2012 4η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 190255/1137/β/2013 5η Τροποποίηση – κατάργηση με την ΚΥΑ 146896/2878/Β/2014
Στη συνέχεια και μέσα στην ίδια διαδικασία καταγραφής-αδειοδότησης των υφιστάμενων σημείων υδροληψίας εκδόθηκε η ΚΥΑ 145026 /31/Β/2014 «Σύσταση διαχείριση και λειτουργία Εθνικού Μητρώου Σημείων Υδροληψίας από Επιφανειακά και Υπόγεια Συστήματα», με τις εξής τροποποιήσεις :
1η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 145893/1212/Β/2014 2η Τροποποίηση με την ΚΥΑ 146896/2878/Β/2014 αρθρ. 17 3η Τροποποίηση με την ΚΥΑ140424/814/Β/2017 αρθρ.3
Μέσα στα πλαίσια αυτά, εκδόθηκε η με ΑΠ 721/21-11-2016 Διαπιστωτική Πράξη ιιε την οποία ξεκίνησε η λειτουργία του Ε.Μ.Σ.Υ..
Το 2014 άλλαξε η βασική νομοθεσία αδειοδότησης χρήσης νερού και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων με την έκδοση της ΚΥΑ 146896/2878/Β/2014 «Κατηγορίες αδειών χρήσης και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης των υδάτων. Διαδικασίες και όροι έκδοσης των αδειών περιεχόμενο και διάρκεια ισχύος τους και άλλες διατάξεις όπως διορθώθηκε με το ΦΕΚ (Β’3142)» , ενώ στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκαν οι εξής τροποποιήσεις : 1η Τροποποίηση ΚΥΑ 101123/1435 /Β/2015 2η Τροποποίηση ΚΥΑ170766/69/Β/2016, αρθρ.4 3η Τροποποίηση ΚΥΑ140424/814/Β/2017
Το ίδιο διάστημα, δηλαδή ήδη από το 2011, η ΔΕΗ άρχισε να επικαιροποιεί τα στοιχεία των καταναλωτών Αγροτικού Ηλεκτρικού ρεύματος, όπου απαραίτητο στοιχείο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ήταν η κατάθεση του Δελτίου Γεωργοτεχνικων και Γεωργοοικονομικών στοιχείων (επικαιροποιημένο από τη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας της χωρικής αρμοδιότητας της υδροληψίας) και όπου πάνω σε αυτό θα έπρεπε αναγράφεται η άδεια χρήσης νερού, ή ο αριθμός καταχώρησης στο ΕΜΣΥ. Διευκρινίστηκε στη συνέχεια ότι για την εκκίνηση της διαδικασίας αδειοδότησης, αρκούσε η κατάθεση του ΑΠ της αίτησης καταχώρησης της υδροληψίας στο ΕΜΣΥ, δεδομένου ότι όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων, η Διαπιστωτική Πράξη λειτουργίας του ΕΜΣΥ εκδόθηκε μόλις στις 21-11-2016, δηλαδή σχεδόν 3 χρόνια μετά την έκδοση της ΚΥΑ η οποία καθόριζε την αναγκαιότητα ύπαρξής του.
Από όσα προαναφέρθηκαν, προκύπτει εύκολα το συμπέρασμα, ότι η νομοθεσία με την οποία ορίζεται η διαδικασία καταγραφής-αδειοδότησης των υφιστάμενων χρήσεων νερού που ξεκίνησε το 2011 και αφορά εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες νερού σε όλη τη Χώρα, τροποποιήθηκε επανειλημμένα και ως προς τις προϋποθέσεις-δικαιολογητικά, αλλά και ως προς τις προθεσμίες, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σύγχυση, ειδικά κατά το έτος 2014 (μετά δηλαδή την έκδοση της ΚΥΑ 145026 /31/Β/2014 για τη δημιουργία του ΕΜΣΥ), όταν χιλιάδες χρήστες νερού οι οποίοι εμπρόθεσμα υπέβαλαν αιτήσεις για το αρχικό στάδιο αδειοδότησης (εγγραφή στο ΕΜΣΥ), χωρίς όμως να υποβάλουν έγκαιρα την απαιτούμενη από τη νομοθεσία αίτηση για τη χορήγηση άδειας χρήσης νερού, εντός δηλαδή του 2014, προφανώς λόγω ελλιπούς ενημέρωσης και σύγχυσης λόγω του πλήθους των απαιτουμένων αιτήσεων, ουσιαστικά για το ίδιο θέμα. Ας σημειωθεί ότι κατά την περίοδο εκείνη, ειδικά οι χρήστες νερού που χρησιμοποιούσαν αγροτικό τιμολόγιο της ΔΕΗ στις υδροληψίες τους, όφειλαν να καταθέσουν αιτήσεις για μία υδροληψία 4 φορές σε 3 διαφορετικές υπηρεσίες (αίτηση στην Περιφέρεια ή στο Δήμο για καταχώρηση στο ΕΜΣΥ και για άδεια χρήσης νερού, αίτηση για να συμπληρωθεί το Δελτίο 1° μετά από αυτοψία γεωπόνου της Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης, αίτηση στο Προμηθευτή Ηλεκτρικής Ενέργειας).
Σε ότι αφορά την εμπλοκή των υπηρεσιών υποδοχής των αιτήσεων: Αρχικά, από το 2011 έως και το 2012, αρμοδιότητα είχαν σύμφωνα με το νόμο 3852/87/Α/2010 oι Περιφέρειες, αλλά από 1-1-2013 σύμφωνα με το άρθρο 4 του νόμου 4071/85/Α/2012, όλες οι παραπάνω αρμοδιότητες μεταβιβάστηκαν στους Δήμους.
Συμπερασματικά : Οι συνεχείς αλλαγές στη νομοθεσία για τα υφιστάμενα δικαιώματα χρήσης νερού, δημιούργησαν σύγχυση σε πλήθος χρηστών (χιλιάδες χρήστες μόνο στα νησιά της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων) οι οποίοι εμπρόθεσμα κατέθεσαν αίτηση για εγγραφή στο ΕΜΣΥ το 2014, αλλά δεν κατέθεσαν εμπρόθεσμα, αίτηση για χορήγηση άδειας χρήσης νερού (τα στοιχεία της οποίας σε ελάχιστο βαθμό διαφοροποιούνται από τα στοιχεία της αίτησης για το ΕΜΣΥ). Οι συνεχείς τροποποιήσεις της νομοθεσίας, δημιούργησαν σύγχυση και στους φορείς υποδοχής των αιτήσεων, όπως είναι εύκολα αντιληπτό.
Το προαναφερόμενο γεγονός, σε συνδυασμό με την εκτίμηση ότι ακόμα και οι μεγάλοι Δήμοι στερούνται εξειδικευμένου προσωπικού που να ασχολούνται αποκλειστικά με θέματα διαχείρισης νερού, δημιούργησαν φαινόμενα όπως αυτό που αναφέρει ο κ. Γ. Διακίδης στην από 20-10-2016 αίτησή του.
Άποψη της υπηρεσίας μας είναι ότι η αίτηση – διαμαρτυρία του κ. Διακίδη (όπως και οι προφορικές διαμαρτυρίες πλήθους άλλων χρηστών που έχει δεχτεί η υπηρεσία μας) για την υποχρέωση καταβολής προστίμου, είναι βάσιμη. Παρόλα αυτά, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί διαφορετικά, αν δεν υπάρξει εκ νέου τροποποίηση της μόλις προσφάτως τροποποιηθείσας νομοθεσίας, τροποποίηση που έγινε με την ΚΥΑ ΚΥΑ140424/814/Β/2017.
Με εντολή Γ.Γ.
Ο Προϊστάμενος της Δ/νσης Υδάτων
Νοτίου Αιγαίου
Ηλίας Νόκας – Ζωγράφος Γεωλόγος
https://www.dimokratiki.gr/21-04-2017/ta-pano-kato-eferan-tropopiisis-gia-ti-chrisi-nerou/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.