Σάλος έχει προκληθεί από τις προτάσεις του συμβούλου του Υπουργού Παιδείας κ. Πολυμέρη Βόγλη και αφορούν τις αλλαγές στα βιβλία της Ιστορίας που διδάσκονται οι μαθητές στα σχολεία.
Μετά το μάθημα των Θρησκευτικών και το σάλο που δημιουργήθηκε επί υπουργίας του κ. Νίκου Φίλη, η κυβέρνηση θεωρεί πως πρέπει να γίνουν κάποιες αλλαγές και στο μάθημα της Ιστορίας έτσι ώστε οι μαθητές να έχουν μια πιο “αντικειμενική” άποψη για διάφορα ιστορικά γεγονότα.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή για να δούμε τι ακριβώς επιχειρείται, και το κυριότερο από ποιους επιχειρείται αυτή η αλλαγή στα σχολικά βιβλία της Ιστορίας μας.
Ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κ. Πολυμέρης Βόγλης, είναι ο συντονιστής μιας ομάδας η οποία ανέλαβε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να υποβάλει μελέτη στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.
Οι κυριότερες αλλαγές που πρότεινε για το μάθημα της Ιστορίας προς τον Υπουργό Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου είναι οι ακόλουθες:
Για την Α’ Λυκείου: Σήμερα διδάσκεται η περίοδος του αρχαίου κόσμου, που καλύπτει τη χρονική περίοδο από τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού. Τώρα προτείνεται η συνολικότερη αναμόρφωση της διδακτέας ύλης που θα καλύπτει πλέον την περίοδο από το 1880 ως σήμερα.
Για τη Γ’ Δημοτικού: Σήμερα διδάσκονται βασικά στοιχεία από την ελληνική µυθολογία (η δηµιουργία του κόσµου, η Τιτανοµαχία, οι θεοί και οι θεές του Ολύµπου, ο Προµηθέας, η Πανδώρα, ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα, οι Αθλοι του Ηρακλή, ο Θησέας, η Αργοναυτική εκστρατεία και ο Τρωικός πόλεµος). Προτείνεται πλέον η διδασκαλία των αρχαιοελληνικών µύθων µε αναφορές και συνδέσεις µε µύθους άλλων λαών και η ερµηνευτική τους αποδέσµευση από τις πολιτικές, στρατιωτικές, ιδεολογικές καιπολιτισµικές διαδικασίες των προϊστορικών κοινωνιών.
Για τη Δ’ Δημοτικού: Σήμερα διδάσκεται η Αρχαία Ελληνική Ιστορία από τη Γεωµετρική Εποχή ως την άνοδο της Ρώµης (η Αθηναϊκή Δηµοκρατία, η Αθήνα και η Σπάρτη, οι Περσικοί πόλεµοι, ο Πελοποννησιακός πόλεµος, ο Χρυσός Αιώνας του Περικλή, τα έργα στην Ακρόπολη, η άνοδος της Μακεδονίας, ο Μέγας Αλέξανδρος και η κατάκτηση της Ανατολής). Το ΙΕΠ προτείνει τη διδασκαλία της οικογενειακής, της προφορικής και της τοπικής Ιστορίας, όπως επίσης και των στοιχείων της θεµατικής Ιστορίας.
Για την Ε’ Δημοτικού: Σήμερα οι μαθητές διδάσκονται την άνοδο της Ρωµαϊκής Αυτοκρατορίας και τις σχέσεις των Ρωμαίων µε τους Ελληνες, τη µετάβαση από τη Ρωµαϊκή στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, την Κωνσταντινούπολη και την ιστορία του βυζαντινού κράτους και την Αλωση. Η καινούρια πρόταση είναι να διδαχθούν την ιστορική εξέλιξη από την Προϊστορία έως την οθωµανική κατάκτηση. Λόγω του µεγάλου χρονικού εύρους της περιόδου, όμως, το μάθημα θα εστιάζει στις σηµαντικές κοινωνικές και πολιτισµικές αλλαγές που συντελούνται στο πέρασµα των αιώνων και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριµένων προσώπων ή γεγονότων.
Για τη ΣΤ’ Δημοτικού: Η σημερινή διδακτέα ύλη περιλαμβάνει τις εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τους νεότερους χρόνους (Αναγέννηση, Ανακαλύψεις, Διαφωτισµός, οι Δάσκαλοι του Γένους, Επανάσταση του 1821). Πλέον προτείνεται η ιστορική εξέλιξη από τον 15ο αιώνα έως τη σύγχρονη εποχή, με έµφαση στις σηµαντικές τεχνολογικές, κοινωνικές και πολιτισµικές αλλαγές και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριµένων προσώπων ή γεγονότων, µε την εξαίρεση της ίδρυσης του ελληνικού κράτους και των δύο Παγκοσµίων Πολέµων.
Είναι φανερό πως επιχειρείται μια διαφορετική ανάγνωση της Ιστορίας, όπου υποχωρεί εμφανώς το εθνικό στοιχείο εις βάρος μιας “αντικειμενικής” προσέγγισης που αγνοεί τους ήρωες ενός αγώνα και ψάχνει μια κοινωνικοοικονομική προσέγγιση σημαντικών ιστορικών στιγμών.
Όμως αυτό που έχει πραγματικά ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στους κόλπους της αντιπολίτευσης είναι μην τυχόν και οι προσωπικές απόψεις του καθηγητή Ιστορίας Πολυμέρη Βόγλη περάσουν μέσα στα βιβλία της Ιστορίας μας.
Τι υποστηρίζει ο σύμβουλος του Υπουργού Παιδείας για τον εμφύλιο
Σύμφωνα με τους επικριτές του επιχειρεί μια παραχάραξη της Ιστορίας αφού χαρακτηρίζουν τις απόψεις του ως ανιστόρητες. Αφορμή για την κριτική τους είναι το βιβλίο του με τίτλο ” Η αδύνατη επανάσταση” το οποίο αναφέρεται στον εμφύλιο πόλεμο της περιόδου 1945-1949. Μέσα σε αυτό ο κ. Βόγλης αναφέρει:
«Ο ελληνικός εμφύλιος ήταν μία επανάσταση, η μοναδική στην Ελλάδα του 20ού αιώνα, έστω και αν, έτσι όπως εξελίχθηκε, δεν θα μπορούσε να αποβεί νικηφόρα». Πρόκειται για την επιστημονική θέση του συντονιστή της επιτροπής για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μέσα από το βιβλίο του για τον εμφύλιο διαβάζουμε ακόμα: «Το εαμικό κίνημα, ριζοσπαστικοποιώντας την ελληνική κοινωνία, είχε δημιουργήσει δυναμική κοινωνικής επανάστασης στην Κατοχή. Αυτή η δυναμική μετασχηματίστηκε σε ολομέτωπη στρατιωτική και πολιτική σύγκρουση κατά τον Εμφύλιο».
Σε αυτές τις συνθήκες «οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις, αντί να προχωρήσουν στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα ικανοποιούσαν τα αιτήματα εκδημοκρατισμού και κοινωνικής δικαιοσύνης που είχε αναδείξει η κοινωνία στα χρόνια της Κατοχής, έθεσαν στόχο τη διάλυση των οργανωτικών δομών και τη συρρίκνωση των κοινωνικών ερεισμάτων του ΕΑΜ ώστε να ανακοπεί η δυναμική της επανάστασης». Επαναστατική είναι και η παρουσίαση των Δεκεμβριανών, που αποτελούν γεγονός-ορόσημο του Εμφυλίου. «Τα Δεκεμβριανά ως επαναστατική στιγμή θα στοιχειώσουν το φαντασιακό του αστικού κόσμου. Η Ελλάδα ήταν μία χώρα χωρίς παρελθόν κοινωνικών επαναστάσεων και ο κίνδυνος του κομμουνισμού είχε διογκωθεί τεχνητά στην προπολεμική περίοδο.
Τα Δεκεμβριανά θα φέρουν αντιμέτωπο τον αστικό κόσμο με την απειλή της επανάστασης». Ο συγγραφέας, αναφερόμενος στη Δεξιά της περιόδου εκείνης, γράφει ότι μέχρι τις εκλογές του 1946 «ο αντικομμουνισμός και η βία έγιναν καταστατικά στοιχεία τού υπό συγκρότηση κρατικού μηχανισμού αλλά και της δεξιάς παράταξης, η οποία αναδιπλώθηκε στην πιο συντηρητική και αντιδραστική εκδοχή της με την επικράτηση των βασιλόφρονων δυνάμεων. Ακόμη, η βία ήταν αναπόσπαστο κομμάτι ενός πλέγματος πολιτικών (όπως οι διώξεις, η εκκαθάριση του κρατικού μηχανισμού από τους μη εθνικόφρονες, οι οικονομικές διακρίσεις στη διανομή της βοήθειας), που είχαν στόχο να τρομοκρατηθεί η κοινωνική βάση της εαμικής Αριστεράς και να διαλυθούν οι οργανωτικές δομές του ΚΚΕ στην ύπαιθρο. Απέναντι στην εκστρατεία βίας και τρομοκρατίας, η ηγεσία του κόμματος παρέμεινε για αρκετούς μήνες προσηλωμένη στην πολιτική νομιμότητα, αποφασίζοντας να μην απαντήσει ένοπλα και άρα να μην προσδώσει δυναμική στην εμφύλια σύγκρουση».
Όσον αφορά στη μετέπειτα στάση της Αριστεράς σε σχέση με τα γεγονότα του Εμφυλίου, ο κ. Βόγλης σημειώνει ότι «η Αριστερά αποσιώπησε την επαναστατική διάσταση του εμφυλίου πολέμου. Η ήττα και οι οδυνηρές συνέπειές της για χιλιάδες ανθρώπους την οδήγησαν στην απώθηση της ιδέας της επανάστασης. Μετά τον Εμφύλιο προσανατολίστηκε σταθερά στην πολιτική νομιμότητα και τον κοινοβουλευτισμό και θέλησε να “ξεχάσει” το επαναστατικό παρελθόν, το οποίο λειτουργούσε απονομιμοποιητικά για την ενσωμάτωσή της στο πολιτικό σύστημα στο παρόν και δεν συνιστούσε προοπτική για το μέλλον. Υποβάθμισε την επαναστατική διάσταση της εαμικής Αντίστασης προκειμένου να τονίσει τον αγώνα για την εθνική απελευθέρωση, ενώ για τον Εμφύλιο επέλεξε να αναδείξει τη μνήμη των θυμάτων της κρατικής βίας και των διώξεων, παρά τον αγώνα των μαχητών του ΔΣΕ. Μέχρι σχετικά πρόσφατα ο μνημονικός τόπος του Εμφυλίου για την Αριστερά δεν ήταν ο Γράμμος, αλλά η Μακρόνησος». αυτές είναι κάποιες από τις απόψεις του καθηγητή κ. Πολυμέρη Βόγλη που παρουσιάζονται στο βιβλίο του ως ιστορικά γεγονότα.
Πολυμέρης: Εθελοτυφλούμε στο θέμα της ονομασίας του γειτονικού μας κράτους – “Μακεδονία” να λέμε την ΠΓΔΜ
Στον σύμβουλο του υπουργού κ. Πολυμέρη Βόγλη καταλογίζουν επίσης και την θέση που έχει διατυπώσει για την ονομασία του γειτονικού μας κράτους των Σκοπίων με δημόσιες τοποθετήσεις του. Συγκεκριμένα ο κ. Βόγλης πριν από ένα περίπου χρόνο μιλώντας στην ιστοσελίδα popaganda.gr και τοποθετούμενος σχετικά με «τα αντιδραστικά, εθνικιστικά αντανακλαστικά μας που αναζωπυρώθηκαν» όταν ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννης Μουζάλας αποκάλεσε το γειτονικό μας κράτος «Μακεδονία» σε συνέντευξη Τύπου, απάντησε: «Αναδύθηκε εκ νέου το αδιέξοδο της εξωτερικής ελληνικής πολιτικής τις τελευταίες δεκαετίες. Μία χώρα η οποία έχει αναγνωριστείαπό πάρα πολλές άλλες -117 αν δεν απατώμαι- με το ακατονόμαστο όνομα η Ελλάδα επιμένει να την ονομάζει διαφορετικά, τηρώντας το γράμμα και όχι την ουσία». Εξηγώντας «τη δυσανεξία της ελληνικής κοινωνίας» για το θέμα αυτό, αναφέρθηκε στα αντανακλαστικά «που έχουν καλλιεργηθεί συστηματικά επί χρόνια και έχουν μετατρέψει μια σειρά από ζητήματα σε ταμπού. Εχουμε δει τις αρνητικές συνέπειες σε αυτό το πρόβλημα που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία και την εξωτερική πολιτική από το 1992. Παρ’ όλα αυτά, έχει παραμείνει ταμπού. Συγχρόνως παρατηρούνται γραφικά φαινόμενα, όπως η εξαφάνιση του ονόματος της χώρας στις αθλητικές συναντήσεις. Είναι, δηλαδή, σαν να εθελοτυφλούμε, να μην αντιλαμβανόμαστε τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο».
Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης για όσα πρεσβεύει ο κ. Πολυμέρης και τις αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας
Άμεση ήταν η αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο θέμα, χαρακτηρίζοντας ανιστόρητες και επικίνδυνες τις επιχειρούμενες αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας όπως χαρακτηριστικά μας τόνισαν στελέχη της, σχετικά με την εισήγηση του συντονιστή του Ινστιτούτου Εκαπιδευτικής Πολιτικής κ. Πολυμέρη Βόγλη προς τον Υπουργό Παιδείας.
Η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ κ. Νίκη Κεραμέως σε επικοινωνία που είχε το newpost.gr μαζί της, μας τόνισε μεταξύ άλλων:« Σοβαρή ανησυχία εγείρουν δηλώσεις που αποδίδονται στο συντονιστή της Επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στην οποία ανατέθηκε η εκπόνηση του σχεδίου Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση.Καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αποδείξει έμπρακτα ότι δεν ενστερνίζεται απόψεις που συγκρούονται με την ιστορική αλήθεια»
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος υπεύθυνος ΚΤΕ Παιδείας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης δήλωσε στο newpost.gr για το συγκεκριμένο θέμα:
“Το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει άμεσα να διευκρινίσει αν οι δηλώσεις που αποδίδονται στον συντονιστή της Επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στην οποία έχει ανατεθεί η εκπόνηση του σχεδίου Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέτοιες δηλώσεις, για ζητήματα που ιστορικά έχουν καταγραφεί και αποτελούν γεγονότα που δεν αμφισβητούνται, είναι απαράδεκτες.
Το Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας και τον τρόπο διδασκαλία της , δεν προσφέρεται γιααυθαίρετες προσωπικές εκτιμήσεις, απαιτεί αντικειμενικότητα και καταγραφή των γεγονότων όπως έχουν.
Αναμένουμε από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δώσει άμεσα το στίγμα της για την καταγραφήτης ιστορικής αλήθειας, σε ζητήματα που αφορούν το παρόν και το μέλλον του Ελληνισμού“.
Υπουργείο Παιδείας: Όλα είναι στο στάδιο της διαβούλευσης- Δεν υπάρχει καμία οριστική αλλαγή στο μάθημα της Ιστορίας
Όπως είχαμε υποχρέωση απευθυνθήκαμε και στο Υπουργείο Παιδείας όπου μας ενημέρωσαν πως: “Είμαστε ακόμα στη φάση της διαβούλευσης και καμία αλλαγή στα βιβλία της Ιστορίας δεν έχει αποφασιστεί. Ο διάλογος με τους αρμόδιους φορείς προχωράει κανονικά. Την πρόταση του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) στην οποία αναφέρεστε ο κ. Γαβρόγλου ούτε την υιοθετεί ούτε την αποδοκιμάζει. Σε κάθε περίπτωση την στιγμή που μιλάμε δεν υπάρχει καμία οριστική αλλαγή που να αφορά το μάθημα της Ιστορίας. Μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς θα έχετε επίσημη ανακοίνωση για τις αλλαγές που θα προκύψουν. Οι ακρότητες που γράφονται δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα”
Θα παρακολουθούμε το σοβαρό αυτό θέμα στενά ,και θα σας ενημερώσουμε για κάθε εξέλιξή του.
newpost.gr