Μπόμπες ποτά και χύμα τσίπουρα έχουν κατακλύσει την αγορά λόγω του μεγάλου κινήτρου που παρέχει στους λαθρεμπόρους η υψηλή φορολογία. Ειδικά το χύμα τσίπουρο «τα σπάει» τα τελευταία χρόνια μετά τις συνεχείς αυξήσεις ΕΦΚ και ΦΠΑ, αποτελώντας το 76% της συνολικής αξίας προϊόντος. Έτσι η νόμιμη αγορά έχει χάσει πάνω από το 50% προς όφελος της «μαύρης διακίνησης».
Αυτά είναι τα βασικά σημεία από όσα ανέφερε μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας ΑΜΒΥΞ και πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών Ισίδωρος Ρεβάχ. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρίας ΑΜΒΥΞ το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των αλκοολούχων ποτών κατέχει τα τελευταία τρία χρόνια το τσίπουρο έχοντας πάρει τα σκήπτρα από το ουίσκι. Κάθε χρόνο διακινούνται 1,5 εκατομμύρια κιβώτια (12 Χ0,70lt) τσίπουρο, ενώ μόλις 1 εκατομμύριο κιβώτια ουίσκι. Ωστόσο από τις ποσότητες τσίπουρου αυτές σχεδόν τα δύο τρίτα και πλέον είναι από την παράνομη αγορά.
Ουσιαστικά όπως ανέφερε ο κ. Ρεβάχ η παράνομη διακίνηση χύμα τσίπουρου έχει εκτοπίσει τα νόμιμα προϊόντα λόγω της υπερφορλόγησης των νόμιμων ποτών. «Καταγράφεται πτώση 55% στην αγορά αλκοολούχων ποτών σε σχέση με το 2007» τόνισε ο επικεφαλής της ΑΜΒΥΞ.
Σημειώνεται ότι το προς παραγωγή χύμα τσίπουρο φορολογείται κατ’ αποκοπή και προκαταβολικά με 1,4 ευρώ ανά λίτρο αιθυλικής αλκοόλης ή 0,59 ευρώ το κιλό, ποσό αισθητά χαμηλότερο από τον ΕΦΚ 12,75 ευρώ ανά λίτρο καθαρής αλκοόλης που καταβάλλεται για το εμφιαλωμένο τσίπουρο. Η ασύμμετρη κατάσταση αυτή μαζί με την υπερφορλόγηση των ποτών έχει οδηγήσει σε διόγκωση της παράνομης αγοράς.
Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου κάθε χρόνο ξεπερνά τα 24 εκατ. λίτρα. Επίσης, δηλώνεται ότι παράγονται 5-7 εκατ. κιλά χύμα τσίπουρου διημέρων, ενώ η παραγόμενη ποσότητα του εμφιαλωμένου τσίπουρου αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 του δηλωμένου χύμα τσίπουρου (δεν ξεπερνάει τα 3 εκατ. λίτρα). Πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι η αντίστοιχη απώλεια φορολογικών εσόδων ανέρχεται στα 97,7 εκατ. ευρώ ή στα 250-300 εκατομμύρια ευρώ αν υπολογιστεί ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα.
«Το μόνο που πρέπει να γίνει είναι να έχει ετικέτα και ιχνηλασιμότητα το τσίπουρο. Χάνονται 300 εκατ ευρώ φόροι. Υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Εκκρεμούν 2 μηνύσεις από την ΕΕ. Η πρόσφατη αλλαγή πρόσφατη στον τελευταίο νόμο που υποτίθεται ότι θα ρύθμιζε το καθεστώς ουσιαστικά δεν έθιξε τίποτα» ανέφερε και πρότεινε μια σειρά από λύσεις.
«Θα μπορούσαν τα 80 λίτρα να προορίζονται για ιδία χρήση. Η πώληση του προϊόντος αυτού δε θα επιτρέπεται. Διαφορετικά να επιβάλλεται πρόστιμο και να αφαιρείται η άδεια. Να το φορολογούν να επιτρέψουν την πώληση» ανέφερε.
Αναφερόμενος στις τάσεις της αγοράς ο κ. Ρεβάχ σημείωσε ότι υπάρχει μεγάλη υποχώρηση στην κατανάλωση ούζου. «Το ούζο έχει πέσει 40% από το 2009» είπε ενώ σημείωσε ότι υπάρχει μεταστροφή της νεολαίας στα λευκά. «Το τζιν δείχνει την τάση» ανέφερε.
Από την πλευρά του ο νέος Γενικός Διευθυντής της ΑΜΒΥΞ Γιάννης Αρτινός, επισήμανε ότι η αγορά αλκοολούχων ποτών από τα ιστορικά υψηλά του 2007 έχει σημειώσει πτώση 55%, ενώ αναφέρθηκε και στην υψηλή φορολογία που φέρνει αρρυθμίες και στρεβλώσεις στον κλάδο. Γενικώς, η προ φόρων αγορά αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα ανέρχεται στα 280 με 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Γιώργος Αλεξάκης-Πηγή: reporter.gr