Ειδήσεις

Η επιτυχία της κρουαζιέρας στην Ελλάδα εξαρτάται και από την Τουρκία

Η μελλοντική επιτυχία της ελληνικής και της τουρκικής κρουαζιέρας θα πάνε χέρι χέρι και καθώς η γειτονική χώρα έχει πληγεί από πολιτική αστάθεια, θα χρειαστούν υπομονή και δουλειά για να ανακάμψει η κρουαζιέρα. Επιπλέον, απαιτείται σταθερό και προβλέψιμο κανονιστικό περιβάλλον, αλλά και αποτελεσματικές διαδικασίες σε θέματα μετανάστευσης και θεώρησης βίζα, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα πληρώματα. Αυτά τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της Royal Caribbean Cruises Ltd, Ούκο Μέτσολα. Παράλληλα, ζητεί καλύτερες υποδομές και ανάπτυξη νέων προορισμών.

– Τι θα θέλατε να δείτε από την Ελλάδα για να επεκτείνετε την επιχειρηματική σας δραστηριότητα εδώ;

– Η βιομηχανία κρουαζιέρας χρειάζεται ένα σταθερό και προβλέψιμο κανονιστικό περιβάλλον, καθώς και αποτελεσματικές διαδικασίες σε θέματα μετανάστευσης και θεώρησης βίζα τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα πληρώματα. Επιπλέον, βασικό παράγοντα αποτελεί μια διαφανής και καλά οργανωμένη πολιτική ελλιμενισμού.

– Βλέπετε άλλα εμπόδια ή προβλήματα που παρεμποδίζουν την ελληνική αγορά κρουαζιέρας;

– Χρειαζόμαστε ασφαλώς ανάπτυξη λιμενικών υποδομών, ώστε να υπάρξει ανάπτυξη και νέων προορισμών. Αυτό θα μπορούσε επίσης να μειώσει το πρόβλημα της συμφόρησης που παρατηρείται σε κάποιους «Marquee» προορισμούς, όπως η Σαντορίνη. Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω τη σημασία της αερομεταφοράς, ειδικά εάν η Ελλάδα επιθυμεί να αναπτύξει την αποεπιβίβαση επιβατών (home-porting) από τον Πειραιά. Είναι ζωτικής σημασίας. Χάρηκα που έμαθα ότι ο αερολιμένας της Αθήνας σημειώνει ήδη μια ταχεία αύξηση των διεθνών επιβατών αναψυχής, που προέρχονται και από τις ΗΠΑ. Η επανάληψη αυτής της εκκολαπτόμενης επιτυχίας και με ορισμένες κινεζικές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσε, ενδεχομένως, να οδηγήσει σε εντελώς νέες αγορές για την κρουαζιέρα, στην Ελλάδα και την Τουρκία.

– Πόσο σημαντικοί είναι οι ελληνικοί προορισμοί κρουαζιέρας για τα επιχειρηματικά σχέδια της εταιρείας σας σε σχέση με τη Μεσόγειο;

– Η Μεσόγειος αποτελεί παγκοσμίως τον δεύτερο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας μετά την Καραϊβική, ενώ ακολουθεί η Βαλτική. Η ταχύτερη αύξηση στην κρουαζιέρα, ωστόσο, παρατηρείται στην Ασία. Κατά συνέπεια ναι, γενικά η Μεσόγειος αποτελεί έναν πολύ σημαντικό τομέα δραστηριότητας, αλλά έχει σημειωθεί μια πιο πρόσφατη ανάπτυξη στα δυτικά τμήματά της.

Οι ελληνικοί προορισμοί είναι βεβαίως εξίσου σημαντικοί, γιατί απλούστατα είναι εκπληκτικά όμορφοι. Επιπλέον, η εμπειρία που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα σε επίπεδο ιστορίας και πολιτισμού είναι πραγματικά αξεπέραστη. Ωστόσο, η ευρύτερη περιοχή έχει πληγεί από την αίσθηση της πολιτικής αστάθειας, η οποία οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως η απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, η μεταναστευτική κρίση, ο εμφύλιος στη Συρία, οι ρωσικές ενέργειες στην Κριμαία. Συνεπώς, είμαστε αντιμέτωποι με ένα παράδοξο: οι ελληνικοί και οι τουρκικοί προορισμοί προσφέρουν πολύ ελκυστικές και ιστορικά ενδιαφέρουσες διαδρομές κρουαζιέρας, ενώ συνάμα βρίσκονται γεωγραφικά κοντά μεταξύ τους. Ομως αυτοί οι προορισμοί δεν είναι τόσο ψηλά στην ατζέντα των κρουαζιερόπλοιων όσο θα μπορούσαν να είναι. Οι λόγοι συνδέονται σαφώς με τις μακροπολιτικές και γεωπολιτικές προκλήσεις και με την επακόλουθη αίσθηση αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή.

– Εχετε νέα σχέδια για την ελληνική αγορά;

– Ταξιδεύουμε τους επιβάτες μας στα μέρη που πιστεύουν ότι θα ήθελαν να πάνε. Τα γεωπολιτικά ζητήματα είχαν αρνητικό αντίκτυπο στη ζήτηση στην περιοχή αυτή. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κρουαζιέρα είναι μια περιφερειακή δραστηριότητα. Η μελλοντική επιτυχία του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ελλάδα και την Τουρκία θα πάνε χέρι χέρι. Οπότε ναι, ψάχνουμε πάντα νέες ευκαιρίες και η δική μου αίσθηση είναι ότι κάποια έργα στο πλαίσιο ιδιωτικοποιήσεων και επενδύσεων σε λιμενικές υποδομές θα δημιουργήσουν ευκαιρίες. Συνεπώς, είναι πιθανό να υπάρξει αυτή η επέκταση, αλλά μπορεί να χρειαστούν μερικά χρόνια, καθώς και σκληρή δουλειά από τους ενδιαφερόμενους φορείς ώστε να ανατραπεί η υφιστάμενη πρόκληση που αφορά την αίσθηση πολιτικής αστάθειας.

Ας μην ξεχνάμε ότι στη βιομηχανία της κρουαζιέρας υπάρχουν παραγγελίες για έως και 80 νέα κρουαζιερόπλοια για την επόμενη δεκαετία. Η συνολική αξία αυτών των νέων κατασκευών είναι περίπου 50 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, η μελλοντική ανάπτυξη αυτού του κλάδου είναι σχεδόν βέβαιη και μέρος της πιθανότατα θα αποτυπωθεί ως μια αυξανόμενη ανάπτυξη και στην Ελλάδα.

– Πόσο ρόλο θα παίξει η ανάπτυξη της κινεζικής αγοράς για ελληνικούς προορισμούς που επιδώσει η Cosco;

– Αυτή η ιδέα δεν αποτελεί σενάριο «επιστημονικής φαντασίας»: ο αριθμός των Κινέζων τουριστών ήδη αυξάνεται γρήγορα στην Ευρώπη. Πολλά όμως εξαρτώνται από το ζήτημα της αερομεταφοράς. Πάνω από 120 εκατ. δρομολόγια εξωτερικού γίνονται από την Κίνα ήδη από το 2015, και οι αριθμοί αυξάνονται διαρκώς. Με πληθυσμό άνω του 1,3 δισ., η κινεζική αγορά αποτελεί σαφώς μια ευκαιρία για όλους.

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου