Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου
Μια εξαιρετικά σημαντική πρωτοβουλία ξεκίνησε μέσα από την καρδιά του επιχειρηματικού κόσμου και αποσκοπεί στο να αναδείξει την κρυμμένη λάμψη της Ρόδου. Με το σύνθημα «Rhodes: Luxury is culture» οι δράσεις όλες θα επικεντρωθούν στο να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα εκείνα χαρακτηριστικά που επί αιώνες διατηρούν το νησί ως έναν από τους πιο σπουδαίους προορισμούς ολόκληρου του πλανήτη. Ο στόχος είναι μεγάλος, γι’ αυτό και η πρωτοβουλία θα συνεχιστεί για όσα χρόνια απαιτηθούν ώστε αυτός να επιτευχθεί και η Ρόδος να ξαναγίνει τουριστικό και πολιτισμικό θέρετρο υψηλών αξιώσεων.
Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν πρόσωπα που είναι γνωστά και ξεχωρίζουν στην τοπική τουριστική και εμπορική οικονομία. Η ταυτότητα όλων θα παρουσιαστεί μία προς μία, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να παρακινηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα πρόσωπα να ασπαστούν τη φιλοσοφία «Rhodes: Luxury is culture» και να υιοθετήσουν καθημερινές πρακτικές που θα αναδεικνύουν το καλύτερο που έχει να επιδείξει ο τόπος.
Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για πολιτική κίνηση, ούτε και υπάρχει τέτοιου είδους απώτερος σκοπός. Για το λόγο αυτό και δεν έχει ζητηθεί η συμμετοχή του Δήμου Ρόδου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ή άλλου αυτοδιοικητικού ή κρατικού φορέα. Ωστόσο, η συνδρομή τους στην πρωτοβουλία θα είναι απαραίτητη προκειμένου να υπηρετηθεί η ανάγκη να συμπράξουν όλοι προς ένα στόχο μεγάλο. Μάλιστα, τα όσα πρόκειται να εφαρμοστούν στη Ρόδο θα είναι πρωτοποριακά και είναι σίγουρο πως θα αποτελέσουν τη βάση για αντίστοιχες δράσεις και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας.
Γιατί ξεκινά από ιδιώτες;
«Η εκκίνηση μιας τέτοιας πρωτοβουλίας είναι δυνατόν να υλοποιηθεί μόνο μέσα από ιδιωτικές δυνάμεις». Το συμπέρασμα αυτό στηρίζεται στη διαπίστωση ότι σήμερα οι θεσμοθετημένοι φορείς, οι διοικήσεις και οι αυτοδιοικήσεις είναι απογυμνωμένοι από κάθε οικονομικό πόρο και αποδυναμωμένοι πλήρως από τη δυνατότητα λήψης ευέλικτων αποφάσεων. Η διαρκής επιτροπεία των θεσμών λειτουργεί ως Προκρούστης σε οτιδήποτε είναι διαφορετικό, γι’ αυτό και η υλοποίηση μιας τέτοιας ιδέας θα ήταν αδύνατο να τεθεί κάτω από την ομπρέλα μιας υφιστάμενης «πολιτικής» δομής.
Αλλωστε, μια προσπάθεια η Ρόδος να ξαναβρεί τη θέση που της αξίζει, στο οικονομικό – τουριστικό στερέωμα, πρέπει να είναι απαλλαγμένη από πολιτικές σκοπιμότητες. Αν αυτό συνέβαινε, τότε όλες οι δράσεις θα είχαν ημερομηνία λήξης.
Απεναντίας, μια κίνηση ιδιωτών της οικονομίας μπορεί να λειτουργεί επικουρικά για τους πολιτικούς και να τους δείχνει τις αναγκαιότητες για το τοπικό τουριστικό προϊόν, για τις απαιτήσεις του πολιτισμού, να αναδεικνύει προς επιβράβευση εκείνους που ξεχωρίζουν με τη θετική τους συμπεριφορά και να περιθωριοποιεί εκείνους που «θωπεύουν» το νησί για προσωπικό όφελος.
Τι περιλαμβάνει
το «Rhodes: Luxury
is culture»
Η Ρόδος σήμερα είναι ένας από τους πιο ασφαλείς τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Το χαρακτηριστικό αυτό κατακτήθηκε με τεράστιο κόπο και στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αποδοχή της διαφορετικότητας της πίστης όλων των ανθρώπων. Ο,τι ακριβώς συμβαίνει στη Μύκονο με την αποδοχή της σεξουαλικής διαφορετικότητας, το ίδιο συμβαίνει στο νησί του ήλιου με τη θρησκεία που κουβαλούν μέσα τους οι άνθρωποι. Επιπρόσθετα, η Ρόδος αποτελεί μια από τις ελάχιστες περιοχές στον κόσμο όπου παραμένουν αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά όλων των μεγάλων, ιστορικών πολιτισμών. Από την Αρχαϊκή και Ελληνιστική περίοδο, μέχρι το Βυζάντιο, το Μεσαίωνα, τους Οθωμανούς και τους Ιταλούς.
Όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με μια εξαιρετική φύση, υπέροχο καιρό, πεντακάθαρο περιβάλλον (δεν υπάρχει βαριά βιομηχανία), εύκολη πρόσβαση, εξαιρετική τοπική κουζίνα, φιλικά πρόσωπα στην κοινωνία, υπερπολυτελή ξενοδοχεία και όλα αυτά σε μια ακτίνα λίγων χιλιομέτρων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι δεν απαιτούνται περισσότερες από πέντε ημέρες για τον επισκέπτη ώστε να πάρει μια καλή γεύση της Ρόδου (κάνοντας ένα ασφαλές ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο). Αρκεί βέβαια ο επισκέπτης αυτός να μη μείνει κλεισμένος μέσα στο ξενοδοχείο.
Κι όμως, αυτή η μοναδικότητα, ο πιο σπουδαίος τουριστικός προορισμός στον κόσμο δεν έχει καταφέρει να προβάλει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά υπό την ομπρέλα μιας ταυτότητας. Αυτό έχει συμβεί διότι οι τοπικές ηγεσίες εναλλάσσονται και μαζί τους αλλάζουν τα πρόσωπα που ασχολούνται με την προβολή κι έτσι οι σχετικές πολιτικές διαφοροποιούνται κάθε τέσσερα ή οκτώ χρόνια.
Η πρωτοβουλία των ιδιωτών «Luxury is culture» αποσκοπεί στο να αναδείξει όλα εκείνα τα στοιχεία της Ρόδου που με τη σειρά τους θα διαμορφώσουν την τουριστική ταυτότητα της Ρόδου του Αύριο. Όλα τα ποιοτικά και ιστορικά χαρακτηριστικά του νησιού περνούν σε μια μεγάλη βάση δεδομένων, πάνω στην οποία ξεκίνησε ο σχεδιασμός εντύπων, ιστοσελίδων και εφαρμογών. Όλα τα μέσα προβολής θα χρησιμοποιηθούν στις προσεχείς τουριστικές εκθέσεις, ενώ από την επόμενη σεζόν θα είναι προσβάσιμα από όλους τους επισκέπτες του νησιού.
Ποιος θα καλύψει
το κόστος;
Ο στόχος δεν είναι κερδοσκοπικός. Η κάθε δράση έχει το δικό της κοστολόγιο και αυτό επιμερίζεται στους συμμετέχοντες οι οποίοι από τη δική τους πλευρά θα έχουν ως όφελος μια επιπρόσθετη προβολή στα μέσα που δημιουργούνται.
Τα πάντα είναι δομημένα στη λογική μιας επιχείρησης που μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα και με συγκεκριμένο στόχο. Μόνο με τον τρόπο αυτό θα καταστεί δυνατή η συνέχιση της πρωτοβουλίας στα χρόνια που θα ακολουθήσουν.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το «Luxury is culture» δεν είναι ένας διαφημιστικός οδηγός. Είναι μια ολόκληρη φιλοσοφία με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια που αφορούν μόνο εκείνους που με τη δουλειά τους τιμούν το νησί, το αναδεικνύουν, το υποστηρίζουν και δεν κερδοσκοπούν σε βάρος του. Τα κριτήρια αυτά θα παρουσιαστούν αναλυτικά, έτσι ώστε να αποτελέσουν το στόχο κάθε επιχειρηματία προκειμένου να τα τηρήσει και με τον τρόπο αυτό να βοηθήσει στη γενικότερη προσπάθεια επαναπροσδιορισμού υπηρεσιών και συμπεριφορών του τόπου.
Η πολυτέλεια
είναι πολιτισμός
ή αλλιώς «luxury
is culture»
Για κάποιον που ψάχνει στα σκουπίδια για φαγητό, πολυτέλεια είναι ένα πιάτο ζεστή σούπα. Για εκείνον που δουλεύει σκληρά όλο το καλοκαίρι, πολυτέλεια είναι να καταφέρει να πάει με την οικογένειά του για μπάνιο και ουζάκι. Για εκείνον που είναι οικονομικά ανεξάρτητος ή έχει πολλά λεφτά, πολυτέλειά είναι να ζήσει στιγμές πραγματικά ευτυχισμένες. Αρα, υπό το πρίσμα αυτό, πολυτέλεια δεν είναι μόνο ένα ακριβό αυτοκίνητο, ή ένα σκάφος, αλλά είναι μια προσωπική ολοκλήρωση. Η πορεία για να κατακτηθεί αυτός ο τρόπος ζωής, αποτελεί ανθρώπινη προσπάθεια και αυτό συνιστά στοιχείο πολιτισμού. Η αναγωγή της προσπάθειας αυτής σε κάθε πτυχή της Ρόδου, αποτελεί την καρδιά της πρωτοβουλίας «luxury is culture». Παράδειγμα, για έναν εστιάτορα, το «luxury» είναι να δημιουργεί πιάτα όπως τα ονειρεύεται και να βρει εκείνους που θα εκτιμήσουν σωστά τις γεύσεις του και θα τις πληρώσουν κατάλληλα. Το ίδιο για ένα ελαιουργό που υιοθετεί αυστηρά κριτήρια παραγωγής ή για έναν ξενοδόχο που έχει δημιουργήσει υποδομές πέντε αστέρων και σήμερα είναι αναγκασμένος να τις ξεπουλά σαν φτηνά καταλύματα. «Luxury» είναι μια κουλτούρα και αφορά τόσο τα πρόσωπα, όσο τις υποδομές καθώς επίσης και τους τόπους ολόκληρους.
«Luxury» για τη Ρόδο είναι να δείξει τη λάμψη της, να υπερηφανευτεί για τον πολιτισμό της, να καμαρώσει το θαυμασμό των παιδιών της και σιγά – σιγά να γίνει ξανά αυτό που πραγματικά είναι: Η «Μέκκα» του τουρισμού, απαλλαγμένη από όλα εκείνα που την πληγώνουν καθημερινά. Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται καθημερινή και πολυετής προσπάθεια από όλους.
Η πρωτοβουλία «Rhodes: Luxury is culture» έχει ακριβώς αυτό σαν στόχο και είναι εκείνη που θα επιχειρήσει να σταθεί ως αντίβαρο κόντρα σε εκείνους που καθημερινά κερδοσκοπούν στα χώματα του νησιού.