Για ποιο λόγο καθυστέρησαν οι διαδικασίες μίσθωσης ελικοπτέρων για την αντιπυρική περίοδο του 2017 και πώς δικαιολογείται η μίσθωση σε τίμημα ίδιο με αυτό των προηγούμενων χρόνων με τον
μισό χρόνο παροχής υπηρεσιών και με ποιες τεχνικές προδιαγραφές, ζητά να πληροφορηθεί ο αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, αρμόδιος για θέματα Προστασίας του Πολίτη, βουλευτής Λαρίσης κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Στην ερώτηση και την Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων που απευθύνεται στον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκο Τόσκα, υπογραμμίζεται ότι «στις 02.08.2017 δημοσιοποιήθηκε από ΜΜΕ (δελτίο ειδήσεων ΑΝΤ1) η απόφαση αποδοχής οικονομικής προσφοράς της υπηρεσίας NSPA του διεθνούς οργανισμού NAMSO του ΝΑΤΟ για την μίσθωση επτά (7) ελικοπτέρων μεσαίου τύπου αξίας 6.000.000 ευρώ για τις ανάγκες της δασοπυρόσβεσης του έτους 2017. Ωστόσο, η μίσθωση αυτή, σύμφωνα πάντα με το ίδιο ρεπορτάζ, γίνεται μόνον για εξήντα (60) ημέρες, όταν τα προηγούμενα χρόνια γινόταν για εκατόν είκοσι (120) ημέρες, με το ίδιο τίμημα και με ενδεχόμενο να είναι τα μέσα μειωμένης επιχειρησιακής απόδοσης. Είμαστε, ήδη, στις αρχές Αυγούστου και τα συγκεκριμένα ελικόπτερα δεν έχουν ενταχθεί ακόμη στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Πυροσβεστικού Σώματος».
Στη συνέχεια το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπενθυμίζει στον αρμόδιο υπουργό ότι «στις 18-07-2017 σε απάντηση σας, σε σχετική ερώτησή μας, στην οποία τονιζόταν η μη ολοκλήρωση των διαδικασιών μίσθωσης, εγκαλούσατε την απραξία προηγούμενων κυβερνήσεων, χωρίς να κάνετε αναφορά στην δική σας απραξία μιας και την ίδια ημέρα ανακοινωνόταν η μίσθωση των ελικοπτέρων, που επίσης δεν απαντήσατε εάν χρειαζόντουσαν στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Πυροσβεστικού Σώματος, παρά του ότι είχατε υπογράψει την απόφαση ματαίωσης του διεθνούς διαγωνισμού που προκηρύχτηκε το 2016 και αφορούσε την μίσθωση ελικοπτέρων για τα έτη 2017 και 2018. Αφήσατε να παρέλθει πολύτιμος χρόνος, μια και γνωρίζατε ότι η πράξη της προκήρυξης θα έπρεπε να γίνει ένα χρόνο τουλάχιστον πριν την λήξη των προηγούμενων συμβάσεων, δηλαδή από το 2015».
«Αντ’ αυτού», σημειώνει ο κ. Χαρακόπουλος, «φθάσαμε στο καλοκαίρι του 2017 για να γίνει επίκληση των εκτάκτων αναγκών, να μην γνωρίζει το Π.Σ. τους όρους παροχής υπηρεσιών δασοπυρόσβεσης και να οδηγείται σε συμφωνία μη συμφέρουσα για το δημόσιο στις 17.07.2017, ως αναγράφεται στην απόφαση που εκδόθηκε (παρ 12) και, στην συνέχεια, την ίδια ημέρα η επιτροπή αυτή να προσπαθεί να δικαιολογήσει την αυξημένη τιμή μίσθωσης βασιζόμενη σε «άποψη του Υπαρχηγού επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος», ο οποίος ουσιαστικά δεν έχει αρμοδιότητα στις διαδικασίες προμηθειών (παρ.13α). Σε συνέχεια της «ιδιότυπης επίσπευσης των διαδικασιών» είχε ήδη συγκροτηθεί επιτροπή παραλαβής υπηρεσιών και εργασιών από 19.06.2017 όχι μόνο για τα εναέρια μέσα που χρησιμοποιούνταν απ το Π.Σ. αλλά και για τα επτά (7) ελικόπτερα που δεν ήταν γνωστό το αποτέλεσμα των διαγωνιστικών διαδικασιών. Στο παράδοξο των διαδικασιών έρχεται να προστεθεί και η έλλειψη θεσμικού πλαισίου λειτουργίας γι’ αυτήν την επιτροπή, μιας και με το άρθρο 59 του Ν. 4443/2016 (Α232) ιδρύθηκε η υπηρεσία Εναερίων Μέσων Σωμάτων Ασφαλείας, χωρίς όμως να έχει εκδοθεί Π.Δ., ως ορίζεται με τον νόμο, για τον τρόπο λειτουργίας της καθώς και κανονισμός λειτουργίας της νέας υπηρεσίας. Παρόλα αυτά ο Υπαρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. ορίζει Αξιωματικούς του Π.Σ. να παρακολουθήσουν έργο που έχει προκηρυχτεί από άλλον φορέα».
Και καταλήγει ο κ. Χαρακόπουλος με τρεις ακόμη ερωτήσεις προς τον κ. Τόσκα, ενώ ζητά να κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα:
Για ποιους λόγους αναλυτικά κρίθηκε ως μη συμφέρουσα η εγκατάσταση των επτά ελικοπτέρων μεσαίου τύπου και για ποιους λόγους αυτό άλλαξε την ίδια ημέρα;
Σε ποια κατάσταση βρίσκεται το σύνολο των εναερίων μέσων που διατίθενται για την δασοπυρόσβεση;
Έχει εκδοθεί κανονισμός λειτουργίας της Υπηρεσίας Εναερίων μέσων των Σωμάτων Ασφαλείας.;