Τεχνοκράτης, µε µεγάλη εµπειρία σε θέµατα διοίκησης και τουρισµού και δοκιµασµένος στις µεγάλες αλλαγές, ο κ. Γιάννης Μισθός είναι αυτό που λέµε ο «κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».
Μιλώντας με τη νέα του ιδιότητα, ως διευθύνων σύµβουλος των πολυτελών Amathus Beach Hotel και Elite Suites & Spa, στη Ρόδο, αναλύει στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, τη φετινή τουριστική σεζόν και κάνει τα προγνωστικά του για την επόµενη.
Σύµφωνα µε τον ίδιο, το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής περιόδου είναι η δυσαναλογία που παρατηρείται µεταξύ των αφίξεων και των εσόδων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
Λιτός και σαφής στις τοποθετήσεις του, ο κ. Μισθός, αναφερόµενος στην επόµενη χρονιά «κρούει καµπανάκι», παρουσιάζοντας ως ανασταλτικούς παράγοντες περαιτέρω ανάπτυξης την αύξηση των κλινών, το νέο Τέλος Διανυκτέρευσης και την επαναφορά των αγορών της Τουρκίας και της Αιγύπτου.
Πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων;
Η τουριστική σεζόν εξελίσσεται θετικά, με ανοδικές τάσεις, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, αλλά και εσόδων. Φυσικά δεν παρατηρείται αναλογία μεταξύ των αφίξεων και των εσόδων, που σημαίνει ότι, μια αύξηση στις αφίξεις σε ποσοστό 5-6%, λόγου χάρη, αντιστοιχεί σε αύξηση των εσόδων σε ποσοστό 2-3%.
Η φετινή εκτιμάται πως θα είναι ακόμη καλύτερη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό από την περυσινή. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;
Πρέπει να περιμένουμε τους επόμενους μήνες για να εξάγουμε σαφή συμπεράσματα και ταυτόχρονα σαν Περιφέρεια να εξετάσουμε ξεχωριστά τα αποτελέσματα των αφίξεων και των εσόδων, απομονώνοντας τα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, οπού μετά από σειρά αρνητικών ετών, τελευταία παρατηρείται μεγάλη ανάκαμψη.
Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν και ποιες είναι οι προοπτικές της Ρόδου, αλλά και της Ελλάδας συνολικά στον τουρισμό;
Θα μιλήσω για τη Ρόδο όπου για άλλη μία χρονιά βλέπουμε υψηλές πληρότητες και αφίξεις, ενώ τα έσοδα στις επιχειρήσεις μας δεν παρουσιάζουν την ανάλογη πορεία. Φυσικά οι προοπτικές της Ρόδου είναι τεράστιες, ειδικά στο θέμα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, καθώς σαν νησί έχει το μεγάλο προνόμιο του καλού καιρού, από τις αρχές Μαρτίου μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου.
Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου είναι γεγονός, ενώ δεδομένη θεωρείται η εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης. Ποιο είναι το σχόλιό σας και ποιες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;
Όσον αφορά την εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης, σαν σχόλιο το μόνο που μπορώ να πω είναι: «Η κυβέρνηση προλαβαίνει να τον ανακαλέσει».
Θα δημιουργήσει τρομερά προβλήματα και είμαι σίγουρος ότι θα επηρεάσει πολύ αρνητικά τις αφίξεις, κυρίως στην Περιφέρεια και κύρια τους πελάτες All Inclusive. Είναι φόρος που επιδρά κατά κύριο λόγο στην ψυχολογία των καταναλωτών και που θα μειώσει κατακόρυφα την κατά κεφαλήν δαπάνη του πελάτη. Στην ουσία θα αφαιρεθεί πολλαπλάσια από τα έσοδα της αγοράς.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται τα συμβόλαια που υπογράφονται με τους tour operators;
Σχετικά με τα συμβόλαια οι αυξήσεις κυμαίνονται στα επίπεδα του 4-5%. Ποσοστό μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι θα είναι μία ακόμη καλή χρονιά για τον τουρισμό στην Ελλάδα.
Η αύξηση των κλινών, ο νέος φόρος, το «άνοιγμα» των αγορών της Τουρκίας και της Αιγύπτου δεν με καθιστούν αισιόδοξο για την επόμενη χρονιά.
Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. Μία νέα πραγματικότητα στα ελληνικά, τουριστικά δεδομένα. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Δεν μπορούμε να πάμε κόντρα σε αυτή την πραγματικότητα. Αυτό που λέμε όλοι είναι να υπάρχει νομιμότητα και έλεγχος. Η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη και δεν γνωρίζω πως μπορεί να μπει κάποιος φραγμός ή κάποιο σύστημα και φυσικά αντίστοιχη φορολόγηση, τέλη, κ.λπ., ώστε να μην έχουμε μία άνιση αντιμετώπιση του φαινομένου.
Ποιες είναι οι πιο πρόσφατες επενδυτικές σας κινήσεις και ποια τα επόμενα επενδυτικά και επιχειρηματικά σας σχέδια;
Πρόσφατα αλλάξαμε ιδιοκτησιακό καθεστώς και μπήκαμε κάτω από την «ομπρέλα» του επενδυτικού σε ακίνητα κολοσσού London & Regional Properties. Μόνο αυτό σαν γεγονός μας χαροποιεί και πρέπει να χαροποιεί, τόσο την τοπική αγορά, όσο και τον Ελλαδικό χώρο, όπου τέτοιου μεγέθους εταιρίες αποφασίζουν να επενδύσουν στη χώρα μας. Τα σχέδιά μας πολλά, αλλά προς το παρόν μη ανακοινώσιμα.
Ποιες και με ποιο τρόπο θα πρέπει να είναι κατά την άποψή σας, οι διεκδικήσεις του κλάδου;
Έχουμε συλλογικά όργανα όπως η Π.Ο.Ξ., ο Σ.Ε.Τ.Ε., η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, τα οποία με κύριες παρεμβάσεις τους και προτάσεις μπορούν να συνδράμουν τα μέγιστα στην αξιοποίηση του τουριστικού προϊόντος, έχοντας μάλιστα πολλά άξια στελέχη. Με την προϋπόθεση, βεβαίως, να εισακουστούν.