«Πρέπει να σταματήσει η αλλοίωση της πολιτιστικής ταυτότητας της Ρόδου» ήταν το μήνυμα από την συνέντευξη του Προέδρου των Πολιτιστικών Συλλόγων της Ρόδου, κ. Παναγιώτη Εγγλέζου. «Είναι επιτακτική ανάγκη να επιστρέψουμε στις ρίζες μας. Η κουλτούρα μας έχει αλλοιωθεί, έχει κρητικοποιηθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου… Τα τελευταία χρόνια έχουν επικρατήσει στη Ρόδο τα κρητικά ακούσματα με αποτέλεσμα να αναγκάζονται πολιτιστικοί σύλλογοι να ακολουθούν τη μόδα. Για να μπορέσει να βγάλει τα έξοδα της μία εκδήλωση, θα πρέπει να παίξει κρητικός λυράρης. Όμως οι σύλλογοι είναι οι τελευταίοι που φταίνε για όλο αυτό που γίνεται. Δεν μπορείς από τη μία μέρα στην άλλη να αλλάξεις εδραιωμένες συνήθειες.», τονίζει ο κ. Εγγλέζος, για κάτι, που εδώ και χρόνια έχουν κατά καιρούς επισημάνει αρκετοί (οι χαρακτηρισμένοι… γραφικοί ή και οπισθοδρομικοί) , αλλά που πλέον έχει αρχίσει να γίνεται πρόβλημα.
Να μου επιτρέψετε, να διαφωνήσω κάθετα με αυτό την τελευταία επισήμανση. Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι, είναι αυτοί οι οποίοι έβαλαν και καθιέρωσαν τους κρητικούς λυράρηδες στο πρόγραμμά τους, σε οποιαδήποτε εκδήλωση και να γινόταν. Τι σημαίνει «εδραιωμένη συνήθεια»; Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι υπάρχουν, για να αναδεικνύουν τις εδραιωμένες παραδόσεις του τόπου τους και όχι την «μόδα» Την «μόδα» την ακολουθούν τα μπιτσόμπαρα, μπαράκια στην Ορφανίδου και στην Παλιά Πόλη, άντε και κάτι επιχειρηματίες ταβερνών που νομίζουν ότι έχουν επιχείρηση στον Ψηλορείτη.
Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι, οφείλουν να επενδύουν τις εκδηλώσεις τους, με τα παραδοσιακά ακούσματα του τόπου τους και όχι να κάνουν «αρπαχτές» με ότι πουλάει, για να βγάζουν τα έξοδα. Ας ξεκινήσουν λοιπόν από αυτό το απλό , ψάχνοντας, βρίσκοντας και καλώντας μουσικούς του νησιού, αλλά και από τα υπόλοιπα νησιά, Πολιτιστικούς Συλλόγους και παραδοσιακά σχήματα, εδραιώνοντας το αυτονόητο.
Και εντάξει οι γιορτές με τις πατάτες, τις σούμες, τις ελιές, τα ψωμιά, τα καρπούζια και άλλα εδώδιμα. Αλλά κάτι άλλο πέραν αυτού; Μέχρι εκεί εξαντλείται η φαντασία όλων; Και αυτό δεν αφορά μόνον τους Πολιτιστικούς Συλλόγους, αλλά όσους κατά καιρούς ξεδιπλώνουν οράματα για ανάπτυξη, για αναβάθμιση, για ποιότητα, για εναλλακτικούς τρόπους και καινοτομίες σύνδεσης του τουριστικού προϊόντος με τον Πολιτισμό. Δεν λέω…Καλά τα μεγαλύτερα μελεκούνια στον κόσμο, οι κουλουρίες, και τα γιαπράκια, αλλά ως ποικιλία στα πλαίσια εκδηλώσεων, αναλόγων του ειδικού βάρους της Ρόδου. Εκδηλώσεων, αναλόγων με τον βαρύ πολιτισμό της, την πολιτιστική της παράδοση, την λάμψη της.
Υ.Γ. Το μοναδικό θετικό από αυτή την επαφή με τους Κρητικούς, θα μπορούσαν να είναι μερικά μαθήματα τοπικισμού. (Τοπικισμός=η προσκόλληση στα συμφέροντα της ιδιαίτερης πατρίδας, του τόπου κάποιου) Οι Κρητικοί είναι φανατικοί τοπικιστικές. Δεν είναι κακή λέξη και έννοια αν αποφευχθούν οι υπερβολές.
Πάντως να πω στον αρθρογράφο οτι η Ρόδος κάνει και πολλές αθλητικές εκδηλώσεις μοναδικές όπως το Ροδος σίρκουι, έχει πολλά πρωτότυπα πράμματα όπως το ice bar, τα μεσαιωνικά φεστιβάλ κ.τ.λ. που δείχνουν τη λάμψη της Ρόδόυ, αλλά ναι είναι σαν να είναι στη μόδα να είσαι Αθηναίος, Κρητικός, Χαλιδικιώτης, Κυκλαδίτης…. Και χωρίς την αντίστοιχη ανταπόδοση απο τους ίδιους….
Σωστό, Αλλά πήρατε το πιο εύκολο, το πιο αθώο. ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΟΙ ΡΟΔΙΤΕΣ όταν είναι να πάνε Κρήτη λένε επιτέλους πάμε στον <> ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΗ Η ΘΕΟΠΟΙΗΣΗ ΞΑΦΝΙΚΑ ΚΡΗΤΗΣ, ΑΘΗΝΑΣ κ,τλ, κ,.τ.λ.???? Και τα κανάλια με τη προπαγάνδα παίζουν το ρόλο τους.. Έχει καθιερωθεί η άποχη οτι αν δεν πας σε κάποια μέρη οτι δεν αξίζει να ζεις ένα πράμμα.. ΠΑΤΕ ΚΑΛΑ??? ΤΙ ΕΧΕΙ ΝΑ ΖΗΛΕΨΕΙ Η ΡΟΔΟΣ ΑΠΟ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ??? Ξέρετε που ζείτε ή όχι?? Έχετε συνηδητοπιήσει οτι η Ρδός είανι το μόνο μέρος της Ελλάδας που εμπειρέχει μέσα της 3 χώρες και 5 εποχών περιοχές? Έχει Λίνδο η Κρήτη ή η Αθήνα? Έχουν Ιταλία οι κυκλάδες? Έχει κανείς Ιππότες? Πεταλούδες? Πεσ οι χοροί που λέει ο κ. Εγγλέζος ντάξει πάντα έχει και μια μόδα, αλλά ποια μόδα έχει η Κρήτη ακριβώς πάνω στο έδαφος της, που δεν έχει η Ρόδος?? Και κάθε Κρήτη???