Από πολλά φίλτρα θα περάσει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη νέα δομή του Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, μέχρις ότου γίνει νομοσχέδιο και οδεύσει προς ψήφιση στη Βουλή. Το σχέδιο θα είναι ψηλά στην ατζέντα του Αλέξη Τσίπρα στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, καθώς πήρε το «πράσινο φως» από τον ίδιο. Ωστόσο, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Γαβρόγλου πέρασε δύσκολες στιγμές στην πεντάωρη σχετική συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ενώ ενστάσεις ήδη διατυπώνονται από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που βλέπουν μια νέα κυβερνητική κυβίστηση.
Συγκεκριμένα, από τις αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες περί κατάργησης των εξετάσεων και ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ, το υπουργείο Παιδείας προσγειώθηκε στην πραγματικότητα, εξαγγέλλοντας αντικατάσταση των υπαρχόντων εξετάσεων με άλλες, και μάλιστα διπλές – τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο. Οι πρώτες αντιδράσεις του πολιτικού κόσμου και της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι αρνητικές και η αμηχανία που προεκλήθη εξ αυτών στο υπουργείο Παιδείας καταδεικνύεται από τη σπουδή του Κώστα Γαβρόγλου να μετατρέψει σε προαιρετικές τις εξετάσεις του Ιανουαρίου. «Το επικοινωνιακό παιχνίδι έχει ήδη χαθεί» ανέφερε στην «Κ» κυβερνητικός παράγων.
Οκτώ συν μία αλλαγές
Ειδικότερα, ο κ. Γαβρόγλου, μιλώντας στην «Κ», ανέφερε ότι «με το σχέδιο ανοίγει η πόρτα του διαλόγου. Στόχος μας, και μεγάλο στοίχημα, είναι η αναβάθμιση του Λυκείου. Είναι μία αρχή και θα δούμε ενδεχόμενες βελτιώσεις». Με βάση το σχέδιο:
1. Στην Α΄ τάξη των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων σχεδόν όλα τα μαθήματα θα είναι υποχρεωτικά.
2. Στη Β΄ τάξη προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής, ώστε οι μαθητές να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους. Στο ισχύον σύστημα υπάρχουν 18 μαθήματα (16 υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού), ενώ στο προτεινόμενο 10 (7 υποχρεωτικά και 3 επιλογής).
3. Στη Γ΄ τάξη –προπαρασκευαστική για τα ΑΕΙ– τα μαθήματα στα οποία θα δώσουν εξετάσεις για τα ΑΕΙ θα είναι εξάωρα, ενώ υπάρχει πρόθεση να μειωθεί η ύλη.
4. Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα πραγματοποιούνται «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες» (έτσι τις ονομάζει το υπουργείο), δύο φορές: τέλος Ιανουαρίου (στην έως τότε ύλη) και τον Ιούνιο (σε όλη την ύλη).
5. Οι βαθμοί στα διαγωνίσματα Ιανουαρίου θα λαμβάνονται υπόψη στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου.
6. Οι εξετάσεις του Ιουνίου θα δίνονται σε τέσσερα μαθήματα: Πλην της Γλώσσας, μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που θα επιλέγει κάθε μαθητής, ανάλογα με τις σχολές που θέλει να εισαχθεί (χωρίς αλλαγές σε σχέση με σήμερα).
7. Το Απολυτήριο θα προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων και σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων. Οι βαθμοί των τετραμήνων θα λαμβάνουν υπόψη τη συμμετοχή στην τάξη, καθώς και α) το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου, β) εκτενή εργασία για κάθε μάθημα, η οποία θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου θα ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.
8. Ο βαθμός πρόσβασης για τα ΑΕΙ θα προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του Απολυτηρίου.
Τέλος, το 2020 θα είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος.
Οι πρώτες αντιδράσεις στο ανακοινωθέν σχέδιο περί διπλών εξετάσεων ήταν αρνητικές. Ακόμη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία δεν θέλησαν ευθέως να εκφράσουν τη διαφοροποίησή τους, αντιμετωπίζουν κριτικά το σχέδιο Γαβρόγλου, και ζητούν με νόημα «να συζητηθεί». Από την πλευρά του, «επιστροφή στον ρεαλισμό» χαρακτήρισε, μιλώντας στην «Κ» ο έμπειρος εκπαιδευτικός-φροντιστής Γιώργιος Χατζητέγας, την παραδοχή εκ μέρους του κ. Γαβρόγλου ότι εισαγωγή στα ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις δεν είναι εφικτή. «Πώς θα λειτουργήσει το προτεινόμενο σχέδιο στο σχολείο θα εξαρτηθεί από τους εκπαιδευτικούς και το έργο τους. Εως τώρα το φροντιστήριο υπάρχει για να καλύψει τις αδυναμίες του ελληνικού σχολείου» πρόσθεσε ο κ. Χατζητέγας. «Το σχέδιο προσπαθεί να ενισχύσει την αξία του σχολείου, όμως οι λεπτομέρειες θα κρίνουν την αποδοχή και την επιτυχία του. Μια αλλαγή πρέπει να γίνει με στέρεα και μελετημένα βήματα για να έχει σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας» προσθέτει στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης.
Ωστόσο, δύο ημέρες μετά την πρώτη παρουσίαση της πρότασης, ο κ. Γαβρόγλου έσπευσε να ανακοινώσει ότι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα μπορούν να μη συμμετάσχουν στις εξετάσεις του Ιανουαρίου.
Αναδίπλωση
Επίσης, ο κ. Γαβρόγλου γρήγορα έθεσε στο τραπέζι του διαλόγου τη δυνατότητα σχολές μέτριας ή χαμηλής ζήτησης να ορίζουν βάση εισαγωγής αντί κλειστού αριθμού εισακτέων, μέτρο που ο ίδιος το θεωρεί υπέρ των μαθητών. Η εσπευσμένη αναδίπλωση και το ράβε-ξήλωνε του υπουργείου μπροστά στις αρνητικές αντιδράσεις στην πρόταση ενισχύει τα επιχειρήματα όσων μιλούν για πρόχειρο σχεδιασμό. Ενδεικτικά, υπάρχουν πολλά θολά σημεία όπως το πώς θα βαθμολογηθούν οι εργασίες, μέσω της ειδικής πλατφόρμας, η οποία θα ελέγχει την περίπτωση της αντιγραφής, ποιοι θα επιτηρούν τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις των μαθητών, πώς θα γίνονται εξετάσεις με ερωτήσεις multiple choice, και κυρίως σε Γλώσσα, Ιστορία και Αρχαία.
Αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας αναφέρει ότι στα μαθήματα αυτά οι μαθητές θα αξιολογηθούν με ερωτήσεις «σωστό-λάθος», θα κληθούν να συμπληρώνουν την ορθή λέξη ή να διαγράψουν τη λάθος λέξη, ενώ ουσιαστικά θα απαλειφθούν οι ερωτήσεις που θα ζητούν την παραγωγή γραπτού λόγου. Αυτό, όμως, οδηγεί σε ποιοτική υποβάθμιση της αξιολόγησης των μαθητών.
Κόντρα ΟΛΜΕ με υπουργείο Παιδείας
Τα πυρά των εκπαιδευτικών συγκεντρώνει το σχέδιο Γαβρόγλου. Οι ενώσεις Φυσικών, Χημικών και Βιοεπιστημόνων έχουν ήδη ταχθεί αρνητικά, όπως και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, προκαλώντας τη μήνιν του υπουργείου. «Για άλλη μια φορά φάνηκε πόσο προσχηματικός ήταν ο διάλογος στην Επιτροπή της Βουλής τον Φεβρουάριο του 2017. Ουσιαστικά, το υπουργείο προχώρησε σε προαποφασισμένες κινήσεις, χωρίς να λάβει καθόλου υπόψη του, τις θέσεις των επιστημονικών ενώσεων και των υπόλοιπων φορέων» λέει η Πανελλήνια Ενωση Βιοεπιστημόνων. Από την πλευρά του, το υπουργείο επικρίνει τους αντιδρώντες για συντεχνιακές λογικές και υπόσχεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και αύξηση των κονδυλίων.
Καθημερινή