Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Πάνω από 10.000 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που βρίσκονταν «ακινητοποιημένα» σε χιλιάδες εμπορίες αυτοκινήτων υπενοικιάστηκαν φέτος το καλοκαίρι από εταιρείες ενοικιάσεων ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των μετακινήσεων εκατομμυρίων ξένων τουριστών που επισκέφθηκαν τα ελληνικά νησιά.
Μάλιστα όπως επισημαίνει στις «Ειδήσεις» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης: «Οι έμποροι αυτοκινήτων βρήκαν διέξοδο στην υπενοικίαση του στόλου των οχημάτων που έχουν στις εκθέσεις τους για να μπορέσουν αφενός να μειώσουν τις ζημιές και αφετέρου να διατηρήσουν ανοικτά τα καταστήματά τους. Άλλωστε στα αζήτητα παραμένουν εκατοντάδες χιλιάδες μεταχειρισμένα οχήματα εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας αλλά και ενδιαφέροντος από τους καταναλωτές.».
Πάντως πολλοί ιδιοκτήτες εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων κάνουν λόγο για στρέβλωση της αγοράς καθώς πολλοί έμποροι υπενοικιάζουυν τα οχήματά τους χωρίς συμβάσεις και παραστατικά δημιουργώντας συνθήκες ασφυξίας στον κλάδο.
Από την μεριά του ο κ. Κωνσταντινίδης επισημαίνει πως το 90% των εμπόρων υπενοικιάζουν νόμιμα τα οχήματά τους καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν να μην εισπράξουν το συμφωνηθέν τίμημα για κάθε όχημα.
Σύμφωνα με υπολογισμούς στελεχών της αγοράς τα έσοδα από την υπενοικίαση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ξεπέρασαν τα 50 εκατ. ευρώ, και ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει αν έχει φορολογηθεί ο συγκεκριμένος τζίρος…
Το κόστος της υπενοικίασης
Το τίμημα της ενοικίασης του στόλου των οχημάτων που έχουν στις εκθέσεις τους οι εμπορίες αυτοκινήτων στις εταιρείες ενοικίασης είναι ανάλογο με το είδος και ύφος του αυτοκινήτου.
Ειδικότερα τα μικρά αυτοκίνητα είναι τα πλέον δημοφιλή και είναι εκείνα που ζητούν οι εταιρείες ενοικιάσεων οπότε και το τίμημα είναι αυξημένο και κυμαίνεται από 30 έως και 40 ευρώ την ημέρα.
Στα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα, όπου και υπάρχει πληθώρα διαθέσιμων αυτοκινήτων οι τιμές ενοικίασης κυμαίνονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα για βενζινοκίνητα μοντέλα και ξεκινούν από τα 15 ευρώ. Στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα οι τιμές είναι αυξημένες και ξεκινούν από τα 25 ευρώ.
Στα τετρακίνητα οχήματα οι τιμές ενοικίασης που ορίζουν οι έμποροι είναι ιδιαίτερα υψηλές και για ένα τζιπάκι κάμπριο μικρού κυβισμού οι τιμές ξεκινούν από τα 30 ευρώ. Στα μεγάλα τζιπ, όπου υπάρχει επίσης πληθώρα διαθέσιμων αυτοκινήτων, οι τιμές ξεκινούν από τα 30-40 ευρώ.
Τέλος υπάρχουν και ειδικές προσφορές για VIP πελάτες που επιθυμούν να ενοικιάσουν και να κυκλοφορούν στα ελληνικά νησιά ή άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς με σπορ ή πολυτελή αυτοκίνητα τα οποία μπορούν να προμηθευτούν οι εταιρείες ενοικιάσεων από εμπορίες ΙΧ έναντι 50 ευρώ!
Πάντως κάποιοι έμποροι αυτοκινήτων έχουν ιδρύσει από μόνοι τους εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων σε τουριστικούς προορισμούς καθώς δεν επιθυμούν να παραχωρήσουν τα οχήματά τους σε εταιρείες ενοικίασης ώστε να έχουν και τον έλεγχο του στόλου τους και να κερδίζουν περισσότερα χρήματα.
Άλλωστε διαθέσιμα οικόπεδα προς ενοικίαση σε χαμηλές τιμές υπάρχουν σε όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και η τοποθέτηση ενός κοντέινερ ή ενός τροχόσπιτου δεν αποτελεί απαγορευτικό κόστος για να λειτουργήσουν μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων.
Ενοικιάσεις ΙΧ μέσω… parking
Πολλοί επιτήδειοι σε δημοφιλή νησιά ή άλλους τουριστικούς προορισμούς αναζητούν χωράφια για ενοικίαση ώστε να τα μετατρέψουν σε parking μέσα στα οποία δεν «φιλοξενούνται» αυτοκίνητα ιδιοκτητών αυτοκινήτων αλλά τα οχήματα που προορίζονται για «μαύρη» ενοικίαση.
Όπως τονίζουν στις «Ειδήσεις» στελέχη από τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι τα χωράφια που ενοικιάζονται για να μετατραπούν σε parking αυτοκινήτων απέχουν από τις πόλεις των δημοφιλών νησιών ή προορισμών τουλάχιστον 4-5 χιλιόμετρα! Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς δεν υπάρχει ιδιοκτήτης αυτοκινήτου που θα αφήσει το όχημά του σε parking που απέχει από την πόλη 5 χιλιόμετρα και να πρέπει να διανύσει συνολικά 10 χιλιόμετρα για να αφήσει αλλά και να παραλάβει το όχημά του.
Μέσα σε αυτά τα parking αυτοκινήτων-χωράφια οι επιτήδειοι έχουν στήσει τις επιχειρήσεις τους και ενοικιάζουν αυτοκίνητα χωρίς παραστατικά ενώ παρέχουν και VIP υπηρεσίες ενοικιάζοντας υπερπολυτελή οχήματα με σωματοφύλακες οδηγούς χωρίς να κόβονται τα νόμιμα φορολογικά παραστατικά.
Οι νόμιμες επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων αλλά και οι ιδιοκτήτες Ταξί βρίσκονται στο έλεος του Θεού καθώς από τη μία μεριά πρέπει να ανταγωνιστούν στις εταιρείες που δεν πληρώνουν φόρους, ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές και έχουν χαμηλότερες τιμές ενώ από την άλλη οι σωματοφύλακες-οδηγοί αποτελούν «απειλή» για την σωματική τους ακεραιότητα σε περίπτωση που κάνουν κάποια επώνυμη καταγγελία.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να δρουν ανεξέλεγκτα τα κυκλώματα και οι νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου αλλά και οι ιδιοκτήτες Ταξί να μην μπορούν να αντιδράσουν.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Ειδήσεις»